Tankar om tankar hmmm?

Bygge och ytbehandling.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av Tummen »

Har ju förstått att tanken är en integrerad del an linkärran.
Tänkte att det kunde vara bra och samla lite fakta om uppbyggnad och funktion av dessa underverk i en tråd.
Här är ett förslag till hur man gör rördragningen inuti en plasttank med clunk:
Bild

Skall själv använda mig av detta i min "Hacke" är det tänkt.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av StaffanE »

Så här brukar jag också göra mina klunktankar. Funkar bra.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av Michael Palm »

Jag har också gjort mina klunktankar så här, Som Staffan säger:funkar bra. Det svåra är att komma ihåg vilket håll man skall vrida röret när den går rikt/snålt på rygg :) Men det är samma som en plåttank, går den rikt i inverterat höjer du röret/tanken när flygplanet är i normalläge. och vice versa om den går snålt-
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av jerker »

:roll: staffan jag har haft problem med klunk! Kan de bero på att jag kör två å fyrtakt ( ej pipa)? Kan det vara så att det är känsligare med plaserinngen du?
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av StaffanE »

Vad har du för problem?
När jag körde ST46 använde jag klunktank. Detta funkade bra. Då hade jag klunk på uniflown också eller ett extra rör som jag hade lött på klunken en bit framför matningsklunken.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av jerker »

:roll: kör du med tryck tank då? J ag kan inte förklara mina broblem dom kommer å går, typ att motorn rusar eller går hux flux inverterat-planflygt!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av StaffanE »

Med ST46 hade jag ljuddämpare tryck.
Nu med pipa kör jag utan.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av Michael Palm »

Jag vet att du frågade Staffan, men jag kan ju inte låta bli att svara :) I Miss Mathilda har jag Stalker 46 som funkar ok nu. Först körde jag utan tryck, men det blev jättestor skillnad på 4 och 2 takten, sen satte jag ljuddämpartryck, då blev det lugnare övergång mellan 4-2. Jag har haft lite problem med runaway också, men jag satte ett schims till i toppen, då blev det bättre igen. Sen blev det problem igen, men då var det skit i tanken :)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

åä uppåRe: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av jerker »

:D Kan själv! Min plastick tank fungerar nu! Jag prövade min T-REX idag! De funkar blud blud -BRUM i manövern otroligt! Jag har en filter pickup som går i hörnen , ett långt mässigrör som är böjt å ytter vägen i flygriktningen i mitten av tanken! Skvaller röret går i topp. Jag är GLAD! :oops: SOL!!!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Tankar om tankar hmmm?

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! Kolla även Klunk tanken! Jag upptäckte att det läckte i gummi packningen i infästningen i tanken! vid provtryckning! Jag provade att dra åt. Gick ej! Så jag tog isär tanken och då visade sig att slangar har utvidgats med åren! så byt även dessa med jämna mellan rum! Vad skall man inte kontrollera? Jag själv köpte en ny av model-craft. :o
Jerker.
Skriv svar