ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Nu är det inte långt kvar innan det är dags för flygpremiär även här i Värmland. Ännu så länge är det dock byggsäsong för min del.
Mitt TG-bygge går inte så snabbt framåt men så är planen att ha denna modell klar till säsong 2020 så jag känner ingen stress ännu så länge.
Har som vanligt valt att frångå ritningen lite. Mest utseendemässiga förändringar. Jag har också valt att inte göra vinge- och stabbe demonterbara. Staffans TG blir lite annorlunda så det ska bli intressant att se vad skillnaden blir när det gäller flygenskaperna. Även Thomas har startat ett TG-bygge den här vintern så det blir ytterligare en modell att jämföra mot.

Har i helgen byggt ett modellställ som kan härbärgera upp till 4 stuntmodeller i min transportbil.
Ställningen är tänkt att fungera också till att förvara modeller i inomhus. Den blev väldigt stabil och är justerbar.
Ska bli intressant att se om den kommer att fungera som tänkt under kommande flygsäsong.
Första tävlingen blir Bitterfeld!
Bilagor
Stabbe och roder blir platta som på mina senaste modeller.
Stabbe och roder blir platta som på mina senaste modeller.
TG1_Stabbe.jpg (105.06 KiB) Visad 15319 gånger
Flexibelt modellställ som kan förvara upp till fyra modeller.
Flexibelt modellställ som kan förvara upp till fyra modeller.
modellställ.jpg (164.5 KiB) Visad 15319 gånger
Nu börjar kroppen ta form. Det blir formgjutna över- och underdelar härnäst.
Nu börjar kroppen ta form. Det blir formgjutna över- och underdelar härnäst.
TG1_kroppen_på_g.jpg (193.53 KiB) Visad 15319 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Det går sakta men säkert framåt med min ThunderGazer.
Vingen är numera sammanfogad och har fått glasfiberväv över mittskarven. Den inre vingtippen (med utledarguiden) limmades på ikväll.
Det är ganska mycket pyssel när vinghalvorna ska limmas samman. På mina två senaste modeller har jag limmat på små guider av plywood på den ena vingroten. På så sätt styrs halvorna samman perfekt vid sammanfogningen utan risk att glida isär. När vingen sitter ihop och epoxin har härdat kan de enkelt avlägsnas med t ex ett rakblad eller skalpell.

I alla mina senaste stuntkärror har styroket monterats "bakvänt" men i denna modell gick jag tillbaka till "rättvänt" styrok.
Detta för att jag valt ett styrok designat av Brett Buck (köpt från Tom Morris) som i mina ögon såg ut att kunna bli instabilt vid bakvänt montage.
Framtiden får utvisa om det kommer att märkas!

Har tänkt att göra formgjuten överdel till kroppen. Har aldrig provat det tidigare så det kommer nog att bli mycket att lära här.
Har gjort underdelen till formen ikväll. Den är gjord av 3mm plywood och fick handsågas då jag inte har tillgång till bandsåg.
Ska tillverka spanten till formen de kommande dagarna. Har fått en skiva styrofoam av Michael Palm och det kommer att bli utfyllnadsmaterialet mellan spanten.
Har inte bestämt hur jag gör med underdelen av kroppen. Troligtvis nöjer jag mig med att formgjuta överdelen.
Bilagor
Kör med rättvänt styrok den här gången.
Kör med rättvänt styrok den här gången.
Styrok från Tom Morris.jpg (166.24 KiB) Visad 15253 gånger
Så här gör jag när vinghalvorna limmas ihop.
Så här gör jag när vinghalvorna limmas ihop.
Vingen_fogas_ihop.jpg (179.93 KiB) Visad 15253 gånger
Gjutformen till ovansidan på kroppen har påbörjats idag.
Gjutformen till ovansidan på kroppen har påbörjats idag.
Påbörjad gjutform.jpg (167.61 KiB) Visad 15253 gånger
Dom små guiderna på vingroten underlättar när vingen ska limmas ihop.
Dom små guiderna på vingroten underlättar när vingen ska limmas ihop.
Plywoodguider.jpg (165.24 KiB) Visad 15253 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Har byggt ganska mycket på senaste tiden i väntan på att bra flygväder ska infinna sig.
Byggde flapsen på liknande sätt som på TP3. Alla rodren har fått skarp bakkant även på denna kärra.
Efter att ha sneglat på hur Lars Roos och Staffan Ekström formgjuter delar till sina kärror så gick det förhållandevis smidigt att lyckas med mitt första försök. Ska absolut formgjuta överdelen av kroppen så här i fortsättningen.
Bilagor
Påbörjad form.jpg
Påbörjad form.jpg (174.88 KiB) Visad 15147 gånger
Flapsen_klara.jpg
Flapsen_klara.jpg (152.5 KiB) Visad 15147 gånger
Turtledeck.jpg
Turtledeck.jpg (187.7 KiB) Visad 15147 gånger
Flapsbygge.jpg
Flapsbygge.jpg (173.22 KiB) Visad 15147 gånger
gjutformen.jpg
gjutformen.jpg (174.22 KiB) Visad 15147 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Flygsäsongen börjar gå mot sitt slut för min del och det är dags att ägna mer tid på mitt nuvarande byggprojekt. Faktiskt så har det blivit tid till lite bygge även under de sommardagar då det regnat eller blåst så det har rört sig sakta men säkert framåt. Sedan senaste rapporten så har ganska mycket hänt. Vinge och stabbe är numera på plats. För att förenkla finisharbetet så gjorde jag färdigt underarbetet upp till stålplasten innan de limmades i kroppen. Sedan limmades de två formgjutna kroppsöverdelarna, "Kabinhuven" och fenan.

På den här modellen provar jag att använda ett justerbart flapshorn. Vis av tidigare erfarenhet kommer jag förmodligen aldrig behöva justera hornet bara för att jag gjort det möjligt...

Jag funderade ett tag på om jag skulle bygga någon form av kåpa över pipan men bestämde mig till slut för att ha en öppen piptunnel.

Det senaste som hänt på modellen är att landningsstället gjorts färdigt med "wheel doors". Det sista som återstår nu innan finisharbetet kan starta är att bygga motorkåpan och att montera kakformen i nosen.
Bilagor
Modellen börjar bli träfärdig. Montering av kakformen i nosen och bygge av motorkåpa återstår. En rolig del av bygget!
Modellen börjar bli träfärdig. Montering av kakformen i nosen och bygge av motorkåpa återstår. En rolig del av bygget!
Fenan_på_plats.jpg (147.97 KiB) Visad 14396 gånger
Ett aluminiumrör leder mejseln rätt till skruven.
Ett aluminiumrör leder mejseln rätt till skruven.
Justerbart_flapshorn.jpg (142.89 KiB) Visad 14396 gånger
Flapshornet kan enkelt justeras med en mejsel.
Flapshornet kan enkelt justeras med en mejsel.
Justeringshål_flaps.jpg (136.35 KiB) Visad 14396 gånger
Valde att ha en öppen piptunnel.
Valde att ha en öppen piptunnel.
Piptunnel.jpg (169.48 KiB) Visad 14396 gånger
Första gången på 30 år som jag har vingställ i modellen.
Första gången på 30 år som jag har vingställ i modellen.
Landningsstället.jpg (166.89 KiB) Visad 14396 gånger
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av patternmaster »

Fint bygge! Vad skulle temat bli den här gången?
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Tack Lars!
Planen är att fortsätta på den inslagna vägen med racing-teman. Den här gången tänkte jag låna färgsättningen från en indycarbil från Patrick Racing. Bilen kördes under säsongen 1981 av Mario Andretti och kallades Wildcat. Jag går från Gulf till STP m a o! :-D
Bilagor
Temat för min TG lånas från racingvärlden igen.
Temat för min TG lånas från racingvärlden igen.
Wildcat.jpg (381.13 KiB) Visad 14385 gånger
FB_Meme.jpg
FB_Meme.jpg (99.53 KiB) Visad 14385 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Michael Palm »

87ZCKra.jpg
87ZCKra.jpg (25.58 KiB) Visad 14380 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av patternmaster »

Ett bra val! Blir det John Player nästa gång?
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av jerker »

:roll: Niklas! Kommer du ihåg? När jag startade om så pratade du om den här modellen och nu har du kommit till skott! Jävla fint bygge! Och med de temat blir det KANON! Jag är förväntans full.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

John Player Special fick vänta till nästa bygge. Då hoppas jag att mina finish-skills är redo för en svart modell!
Bilagor
2016Reunion_MarshallPruett_19_-397.jpg
2016Reunion_MarshallPruett_19_-397.jpg (261.39 KiB) Visad 14302 gånger
Skriv svar