Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av Niklas_L »

Jag skulle vilja veta hur ni andra gör när ni fäster tanken i era modeller!
Själv har jag provat ett flertal varianter genom åren. Cardinalen hade kanske den smidigaste hittills då tanken klämdes fast i tankrummet med hjälp av en enkel platta instucken mellan tanken och ett litet "tak" som limmats ca 10 mm över tanken. På den tiden använde jag en plåttank med 25 mm höjd. Min första Trivial Pursuit hade också plåttank men den sattes fast med hjälp av en nylonskruv som gick igenom ett rör placerat igenom tankens mitt. Funkade fram tills tanken började läcka i lödskarven mellan röret och tanken...
På de senaste modellerna har jag använt klunktankar av plast som hålls fast med en bit silikonslang som fästs i öglor i tankens kortändar.
Det fungerar helt ok men krokarna tar upp ganska mycket av det ofta snålt tilltagna utrymmet för tanken.
På kommande bygge har jag tänkt att använda en kolfibertank från Kaz Minato och jag skulle vilja hitta ett bättre/enklare/mindre utrymmeskrävande sätt att fästa tanken på. Richard Oliver använder kardborreband. Har också funderat på om det skulle vara rätt väg att gå – kanske.
När jag beställde tanken från Kaz passade jag på att fråga honom hur han gör - svaret kom ungefär en timme senare!
Om jag tolkar bilderna han sände mig rätt så ser han ut att använda buntband som han spänner åt ovanpå tanken. ser riktigt smidigt ut men krokar behövs fortfarande i varje ände. Som sagt, hur gör ni andra? Tips emottages tacksamt!
Bilagor
Kaz kolfibertank
Kaz kolfibertank
1.jpg (73.91 KiB) Visad 13622 gånger
Tanken fästs med (tvådelade?) buntband.
Tanken fästs med (tvådelade?) buntband.
Fastsättning av tank.jpg (209.86 KiB) Visad 13622 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av jerker »

:roll: Buntband som du har jag haft! Kardborrband går också bra! :D
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av Guzzten »

Jag knölar in skumgummi mellan tanken och ytterväggen.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av jerker »

:roll: En skruv genom tanken alla Ove A. Eller med gummiband alla Björnvall! Det hur många sett som det finns Stunt modeller! Lycka till! :lol:
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av Michael Palm »

Jag har använt kardborreband, det funkar finfint efter många timmars flygande . Senast gjorde jag typ en tving, den finns ju i SV-11 tråden. Den har ju inte så många timmar ännu, så om det är bra eller dåligt får tiden utvisa, Tjeckhäcken hade något liknande fast med pianotråd. Rör genom tanken med skruv har jag också testat, har funkat bra för mig. En tanke jag fick när jag hörde att lödningen gett sig är att man kanske skall ha typ neopren under ock över genomföringen, så det inte blir stumt och vibrationerna fortplantar sig in i rör och lödning. Som vanligt är jag någon annanstans än där mina flygplan bor, men till helgen skall jag ta lite bilder på tankinfästningarna jag har.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av StaffanE »

Jag brukar använda tunn silikonslang som jag knyter ihop till lämplig längd (blå). Två J-krokar, en i spantet vid vingen (röd) och en framför tanken (grön). Den framför tanken skruvas ner i en gängad mässingsinsats, som sitter i balsan mellan motorbockarna. Här är den, som synes, inte på plats än.
Bilagor
IMG_1604.jpg
IMG_1604.jpg (78.48 KiB) Visad 13535 gånger
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av ErikB »

Googles rättstavning kan all ställa till det Staffan! Jag antar att Du menade silikonslang!
Hälsningar!
/Erik
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av StaffanE »

Tack Erik! "stilkänslan" är ganska långt från "silikonslang".
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Hur monterar du din tank i stuntkärran?

Inlägg av StaffanE »

Lite fler bilder på min tankinstallation.
Bilagor
IMG_1612.JPG
IMG_1612.JPG (76.95 KiB) Visad 13502 gånger
IMG_1611.jpg
IMG_1611.jpg (255.3 KiB) Visad 13502 gånger
IMG_1610.jpg
IMG_1610.jpg (233.7 KiB) Visad 13502 gånger
Skriv svar