"Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Bygge och ytbehandling.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

"Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Inlägg av Tummen »

Fick en vinge av Palmen för ett par år sen, kände i höstas att den mognat ordentligt nu.
Kom fram till att planet skall vara eldrivet och isärtagbart. Drivlina o timer hade jag från min kraschade Strega.
Kroppen kommer att bli inspirerad av SIG`s Something Extra.
Efter samråd med Palmen som kom med värdefulla tips angående mått på både kropp,flaps och stabbe så var det dags att börja bygga.
Började med att fixa bakkanten på vingen samt flaps som gjordes i 5 mm "pansarbalsa"( enligt Magnus på MBS models i Herrljunga)
Sumpfink1 liten.jpg
Sumpfink1 liten.jpg (154.33 KiB) Visad 9066 gånger
Sumpfink2 liten.jpg
Sumpfink2 liten.jpg (152.51 KiB) Visad 9066 gånger
Flapshornet är inspirerat av min gamla Strega.

Kroppen kom näst och det blev lite matte inblandat för att få måtten från Palmens gamla "Tjeckhäck" att stämma.
Här kan man även skönja de löstagbara bitarna över vingen som kommer att fungera både som kroppssidor och momentöverförare mellan framkropp och bakkropp. Vingen är skruvad i fram och bakkant. Förhoppningsvis så kommer det att fungera och inte vara alltför tungt.
Själva överdelen av kroppen kommer att bli i foam med glasfiber/epoxi över, lätt och starkt.


Har även börjat på stabben men den har jag ingen bild på ännu, så där är projektet i dagsläget.
Sumpfink3 liten.jpg
Sumpfink3 liten.jpg (111.69 KiB) Visad 9066 gånger
Senast redigerad av Tummen den 03 apr 2018, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Inlägg av Michael Palm »

Oauw! Hoppas jag får se den i luften snart!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Inlägg av Tummen »

Har inte varit helt stiltje i hangaren, Sumpfinken är redo för sitt luftdop snart 8-) 8-)
Sumpfink4 liten.jpg
Sumpfink4 liten.jpg (133.87 KiB) Visad 9066 gånger
Sumpfink5 liten.jpg
Sumpfink5 liten.jpg (136.44 KiB) Visad 9066 gånger
Vikten blir ungefär som ElStrega, lite över 2200 gram.
Skall bli kul och se hur den fungerar i luften :| :|
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Inlägg av Tummen »

Blev inspirerad av stuntcliniken som pågår i Kungsbacka nu.
Plockade ner "Sumpfinken" från väggen och laddade det nya batteriet inköpt för nått halvår sedan.
Bytte propeller från 13x6.5 till 13x8.
Fegade med linorna och monterade 18.3 meters.
Jäd.... vilken skillnad i fart och hantering mot förut :D :D
Gamla batteriet var både gammalt och lite hoptryckt efter en krasch + att stigningen ger mer fart.
Redigt linspänning + snabb indikerar att längre linor inte blir något problem.
Hade programmerat en flygtid på 4 min och cellerna låg jämt på 3.85 volt så några minuter till är nog ok.

Kände att modellen uppför sig bra redan nu så det känns som värt att jobba vidare på.
Skall prova en motor/ fartreglage kombo som jag har liggandes som håller bättre kvalitet och är effektivare än Turnigy grejorna som sitter i nu.

Ja du Palmen, snart så ska du få se den flyga 8-)
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Sumpfinken" Nytt från "Three Corner Hangar"

Inlägg av Michael Palm »

Ja, har du gjort den efter måtten du fick och den är rak och fin så kommer den flyga bra. Gäller bara att hitta rätt motor/propeller så kan du flyga med 20m linor :). Och jag vill gärna se den i luften!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar