Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Verkligen! Synd att de inte tillverkar den längre.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av jerker »

:roll: Nyligen såldes en LA för 215:- på Tradera! Med R/C förgasare! Arne Lidingö flyger LA!
Arne F
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 jun 2016, 19:25

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Arne F »

Det var jag som köpte den, körde den i bänk verkar lovande.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Ja, ni som är intresserade av stuntflygning men inte vill skaffa de dyra specialtillverkade motorerna, Stalker, PA mm, försök hitta LA 46:an, det är en suverän motor som man kommer långt med. Startar så lätt och go gång med rätt propeller och inga runaways.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Aeroshell flyger bra, men det är rätt mycket innåt yaw i utvändiga kantmanövrer. Jag tror det beror på gyroeffekten av den stora tunga propellern, APC 12,25X3,75. Jag hade säkert kunnat leva med det och göra lite mjukare kanter. Men varför? Det finns ju en lösning, ett sk Rabe rudder. Jag gjorde ju ett sånt på KA 10:an och det blev bättre (hade för övrigt samma prop på den). Så jag skar sönder fenan på Aeroshellen och fixade till ett. Efter första testflygningen märktes en klar förbättring. Nu måste jag bara förstärka infästningen av hornet i fenan, det var lite mjukt där, sedan skall jag lära mig justera in det rätt också.
Rabe1.jpg
Rabe1.jpg (118.55 KiB) Visad 15549 gånger
Rabe2.jpg
Rabe2.jpg (115.46 KiB) Visad 15549 gånger
Rabe3.jpg
Rabe3.jpg (102.36 KiB) Visad 15549 gånger
En länk till en mycket bra artikel om Rabe rudder: http://www.tulsacl.com/RabeRudder.html
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Tummen »

Intressant, det där.
Kaan nog bli och testa på någon lämplig modell.
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Projekt Snövit är klar för jungfruflygning. Här kommer lite bilder på det sista jag gjorde. En sak var inte så bra :lol: Jag skulle limma fast gångjärnen till rodret. Först hade jag spårat i stabben och droppade i CA lim, jag tryckte ner gångjärnen och det blev så fint. Men när rodrena skulle på så tyckte jag att det var bättre att trycka dit rodrena så de kom i rätt läge innan jag limmade ( jag har ju gjort bort mig i det skedet också, limmet nöp innan allt var nertryckt). Jag spårade så fint och borrade ett litet hål där jag skulle droppa i CA lim, fettade in gångjärnet där jag inte ville ha lim. Kapiläreffekten gjorde så limmet flöt ut åt alla håll, även ut där fettet var. När jag droppat i alla hål skulle jag känna på rodrena, de satt fast. Fettet hade sugit åt sig limmet så det var stenhårt också. Det blev till att ta fram Dremeln och kapa av gångjärnen och sätta gamla hederliga bommulsband istället.
Snövit 20.jpg
Snövit 20.jpg (101.31 KiB) Visad 15377 gånger
En bild på tankinstallationen. Det är kardborreband, en liten balsabit sitter gömd innanför varje band för att kila fast den i det lite sneda läget.
Snövit 21.jpg
Snövit 21.jpg (155.59 KiB) Visad 15377 gånger
Så här blev resultatet, lite dekaler skall nog på också. Först ut för motortest så fort vädret medger är en rysk MDS 6.5.
Snövit 22.jpg
Snövit 22.jpg (306.05 KiB) Visad 15377 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Ikväll flög Projekt Snövit för första gången. Det gick över förväntan, den bara flög, utan några hyss, loopar och buntar utan problem, över huvudet bra linsträckning, kanter hyfsade också, bara en pytteliten tweekning av flapsen behövs, kanske några gram till i yttervingen. MDS 6,5:an verkar inte gilla fyrtaktsgång, ikväll satt det en RSM 11X6 trä på den. Jag skall utvärdera den mer och rapport kommer. Som kuriosa kan jag nämna att jag hittat en artikel på en rysk sida hur man kan förbättra den, får se om jag får tid och ork att göra något med den, men i så fall måste jag ju bygga ett flygplan till, detta är ju motorprovarflygplan så där får den ju inte sitta länge :shock: Länk till den ryska sidan, jag använder Google översätt, det blir lite konstiga ord och meningar, men med sunt förnuft och lite intelligens förstår man innebörden ändå https://clstunt.ru/index.php/home/24-za ... ya-mds-6-5
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Tummen »

Kul att "Snövit" flög bra direkt :D :D
Intressant ryssida där
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjocke Palmens allmänna byggtråd

Inlägg av Michael Palm »

Ja, jag börjar bli bra på att designa flygplan, svarar jag ödmjukt :D
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar