Trivial Pursuit bygge!

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Hallå alla stuntflygare!
Börjar snart bli dags att limma i vingen i kroppen.
Jag har tidigare alltid klätt vingen innan jag limmat in den i kroppen.
Hur brukar ni andra göra?
Ska också för första gången såga bort kroppssidorna under vingens position för att lägga den på plats när jag limmar den istället för att trä in den från sidan. Får se hur det går!
Bilagor
Sandvik Sandplate – Underbart verktyg jag haft i över 30 år. Lyckades få tag på utbytes del på ebay!
Sandvik Sandplate – Underbart verktyg jag haft i över 30 år. Lyckades få tag på utbytes del på ebay!
Sandvik_sandplate.jpg (89.36 KiB) Visad 18179 gånger
Har skippat de klassiska spanten och bygger på "Staffanvis" istället!
Har skippat de klassiska spanten och bygger på "Staffanvis" istället!
TP_kropp.jpg (107.62 KiB) Visad 18179 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Michael Palm »

Tjena Niklas, jag har alltid klätt efteråt nuförtiden, inbillar mig att limskarven blir bättre när det är trä mot trä. Bra kroppsjigg! Den skall jag ta efter!
Och tack för måtten på pipan.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av StaffanE »

Jag håller med Micke. Det känns bättre med trä mot trä. Men det är dom som klär före dom limmar in vingen.

Samma gäller för vingrotutfyllnader, typ Brodak Super Fil. Vissa gör det före lacken, andra efter. Jag brukar göra det före.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Lite uppdatering när det gäller mitt TP-bygge!
Modellen är nu äntligen träfärdig!
Provade att limma stabbe och fena med hjälp av en krysslaser vilket fungerade över förväntan.
Lite småfix och finisharbetet kvar så förhoppningsvis ska den kunna premiärflygas i sommar.

/Niklas
Bilagor
Limma_stabben.jpg
Limma_stabben.jpg (107.26 KiB) Visad 17626 gånger
Krysslaser.jpg
Krysslaser.jpg (91.15 KiB) Visad 17626 gånger
Glasfiber.jpg
Glasfiber.jpg (91.66 KiB) Visad 17626 gånger
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av ErikB »

På min tid var det mera ögonmått och tumstock som gällde. Det går framåt med tekniken ser jag!

Snyggt bygge förresten Niklas!
/Erik
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! Erik! (TV idolen!) Vad använder du får verktyg idag till dina fina modelltåg? Jag såg att Nicklas använder 10 ans skiftnyckel! Erik det värkar
som allt du tar i förvandlas till under värk! Och du Nicklas lycka till med ditt bygge! Det ser bra ut, vad blir det för skruv i? (motor). Vad blir det för
färg? Något med gult? Det blir kul när vi träffas alla på Vår-tävlingen! Ha det Jerker.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Hej Jerker!
Jag ser också fram emot säsongsstarten. Idag var det t o m flygbart väder här i Karlstad!
Har ägnat eftermiddagen åt att slipa och fixa på mitt TP-bygge.
Stoppade bl a i Enya-motorn och tog upp hålet i motorkåpan för bränslenålen.
Passade på att kontrollväga modellen för att se vad den kan tänkas hamna på till slut.
Med Ving, stabbe och roder klara för färg vägde kärran 1630g inkl. motor, pipa, header, silikonslang, skruv, tank, spinner, propeller och ca 30g tippvikt. Kvar är att lacka och klä kroppen med silkspan. Sedan återstår färg och klarlack.
Har köpt ett antal färger från Arigoteknik men har inte bestämt ännu hur modellen ska se ut.
Bilagor
TP2_träfärdig.jpg
TP2_träfärdig.jpg (112.9 KiB) Visad 17584 gånger
TP2_träfärdig_sidvy.jpg
TP2_träfärdig_sidvy.jpg (110.37 KiB) Visad 17584 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av jerker »

:roll: HURRA VA BRA!!! Såg att det finns en hel del färg från RANDOLPH i din bygg lokal! Vi hade även här i den Kungliga huvud staden kanon väder i
dag!!!!! Men tyvärr ingen stans att flyga! Men man måste se framåt! Jerker. :lol:
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Bygget går vidare med TP:n
Senaste tiden har jag fixat med några mindre detaljer samtidigt som jag slipat och spacklat alla småskavanker som tyvärr har en tendens att uppstå.
Det kan vara lite knepigt att lyckas få en snygg kant mellan motorkåpan och kroppen. Jag använde mig av Bob Hunts metod där man lägger epoxolite eller liknande i skarven, lägger bakplåtspapper över och skruvar på kåpan. Resultatet blev – om inte perfekt – så i alla fall över förväntan.
Trimtaben är nu fixad sedan några dagar. Den är alltid bra att ha vid intrimningen då jag hittills aldrig byggt en modell som är 100 % perfekt...
Idag har jag för första gången gjort en egen tankanslutning av mässingsrör. Tidigare har jag använt betydligt tyngre anslutningar som köpts färdiga.
Jag vet inte vad ni andra brukar limma fast rören med men jag har sett Windy använda JB Weld. Vet inte om det är nödvändigt eller om vanlig epoxy funkar. Jag har tänkt att klara mig utan ljuddämpartryck därav endast två rör.
Jag har också ändrat mig när det gäller silkspan på kroppen. Har istället tänkt att prova en teknik som jag såg på Youtube (Stunt hangar)
https://www.youtube.com/watch?v=2t3dh0lru84
Man stryker ett mycket tunt lager Zpoxy (finishing epoxy) direkt på den slipade balsan och därefter (då den torkat) sprejas en primer som jag gissar är jämförbar med Hagmans Stålspackel. För att det ska bli lätt är det viktigt att man torkar bort så mycket epoxy som möjligt med hushållspapper eller liknande. Återkommer med resultatet!
/N
Bilagor
Trimtab.jpg
Trimtab.jpg (110.06 KiB) Visad 17539 gånger
Rördragning.jpg
Rördragning.jpg (99.94 KiB) Visad 17539 gånger
Bob_Hunt_metoden.jpg
Bob_Hunt_metoden.jpg (111.41 KiB) Visad 17539 gånger
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av StaffanE »

Ditt bygge ser fint ut Niklas!
Metoden med epoxy/primer testade jag i slutat av 80-talet och början på 90-talet på två byggen. Då använde jag Dupont 30S som primer. Väldigt lättslipad grå primer. Den försvann av någon anledning från deras sortiment. Kanske har de liknande produkt idag. Hagmans stålplast är snarlik, grå och lättslipad. Har ingen aning om hur mycket det vägde, men precis som han säger på videon är det en snabb metod.
Gör han samma sak på vingen?
Angående fastlimning av rören. Jag brukar använda vanlig epoxy. Der är bra att ha en mässingsplatta som du har, så att rören inte kan rotera.

/Staffan
Skriv svar