Thunder Gazer nr 2

Bygge och ytbehandling.
Användarvisningsbild
Niklas_L

Re: Thunder Gazer nr 2

Inlägg av Niklas_L »

Den senaste veckan har mest handlat om slipning, grundlackning och klädsel av vingen.
Min första Thunder Gazer blev tyvärr tyngre än önskvärt mycket beroende på en ganska frikostig finish.
Målsättningen är därför att försöka lyckas bättre med TG2. Har försökt att hålla extra noga koll på alla vikter den här gången.
Viktbudgeten för finishen är 300 gram men det är egentligen bara en gissning. Har hört Windy prata om "10 ounce finish from bare wood". Får se hur det lyckas. Nästa steg är nu att spreja vingen med primer och slipa till en jämn yta. Hade lite småproblem förra året med Hagmans Stålplast som i o f är en lättslipad primer men den dras med några negativa egenskaper. Bl a uppstår lätt rinningar och den tål inte att tvättas med Prepsol.
Den här gången har jag därför tänkt prova att blanda Aero-1 filler (Zink stearate) med färgad Randolph dope. I mitt fall har jag tagit ljusblå färg som blev över från bygget av min senast Trivial Pursuit.
Min förhoppning är att det ska vara enklare att spreja och att slutresultatet blir lättare.
Bilagor
Smidigt att hänga vingen i utledarna vid torkning.
Smidigt att hänga vingen i utledarna vid torkning.
Vinge på tork.jpg (183.26 KiB) Visad 277 gånger
Vinge med silkspan och dope är nu uppe i 351gram.jpg
Vinge med silkspan och dope är nu uppe i 351gram.jpg (301.32 KiB) Visad 277 gånger
2-4 matskedar zink stearate / liter dope är lagom enligt Randy.
2-4 matskedar zink stearate / liter dope är lagom enligt Randy.
Aero-1 filler från Aero Products.jpg (339.43 KiB) Visad 277 gånger
Användarvisningsbild
Niklas_L

Re: Thunder Gazer nr 2

Inlägg av Niklas_L »

Jag har nu provat att spreja min egenhändigt tillblandade primer bestående av Randolph dope och Aero 1.
Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Randy rekommenderar att man mixar 2-4 matskedar Aero 1 per 1/4-gallon dope.

Mitt första intryck är följande:

Fördelar:
+ MYCKET lättslipad
+ Lättare slutresultat jämfört med Hagmans Stålplast
+ 100% kompatibelt med den övriga finishen

Nackdelar:
- Kräver färgspruta (bekvämare med sprejburk)
- Lång torktid innan slipning (Stålplasten går att slipa betydligt tidigare)
- Tunnare fyllning jämfört med Stålplast

Jag kommer därför att fortsätta använda Hagmans Stålplast som ett komplement till min "primerblandning" när det gäller
hjulkåpor, landningsställ, vingrotsutfyllnader och på ytor med stora ojämnheter.
Bilagor
Hemmagjord primer.jpg
Hemmagjord primer.jpg (243.44 KiB) Visad 207 gånger
Väldigt_lättslipad.jpg
Väldigt_lättslipad.jpg (295.29 KiB) Visad 207 gånger
Skriv svar