Laser skärning

Bygge och ytbehandling.
Thomas

Laser skärning

Inlägg av Thomas »

Hejsan på Er alla!
Jag antar att många bygger nya kärror till den här säsongen. Det gör även jag. Jag har en 130W laser skärmaskin på jobbet som jag börjat lära mig att använda. Jag håller på med en Tiburon som är en profil kärra, mycket likt en Shark Mice samt en Tempest II. Jag har skurit ut allt till Tiburon efter att jag förstorat en pdf ritning som jag hittade på Stunt Hangar. Det krävdes en del arbete med att skapa skärfiler dock i Solidworks. Tanken är att sätta en OS LA 46 i nosen.

Om det är någon som är intresserad av att få spryglar utskurna eller liknande så kan jag hjälpa till mot självkostnadspris materialet. Detta under förutsättning att det finns underlag i stort sett klart. Jag är inte helt självgående med Solidworks ännu😁
IMG_1586.jpeg
IMG_1586.jpeg (235.54 KiB) Visad 348 gånger
Bilagor
IMG_1597.jpeg
IMG_1597.jpeg (266.03 KiB) Visad 348 gånger
IMG_1596.jpeg
IMG_1596.jpeg (467.98 KiB) Visad 348 gånger
IMG_1595.jpeg
IMG_1595.jpeg (491.29 KiB) Visad 348 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L

Re: Laser skärning

Inlägg av Niklas_L »

Hallå Thomas!
Suveränt erbjudande! Hör av mig garanterat vid nästa sprygelbygge!
Jag har fått sprygelmallfiler av Gilad till Max Bee som jag kan skicka till dig ifall du eller någon annan vill bygga en sådan framöver!
Väldigt snyggt bygge som vanligt!
Thomas

Inlägg av Thomas »

Hejsan Niklas!
Det låter ju förträffligt. Spännande att se om filerna lätt går att använda. Troligtvis är det så.
Lelle Nord

Inlägg av Lelle Nord »

Lysande Thomas!
Har jobbat med SolidWorks i över 20år så jag är lika skicklig i 3D-filande som 1,5-combat! :lol:
Blev sugen på att göra ett nytt försök med Ruter Ess efter Bernts förklaringar om hur den ska göras.
Så kanske det kommer några filer från mig framöver. Vilket filformat vill din laserskärare ha?
Thomas

Inlägg av Thomas »

Hejsan!
Då du är van vid Solidworks så går modell bra. Jag kan exportera till DXF. Om sprygel numrering är ett behov så är det lättare att lägga till på modell än DXF. Annars så går det bra med DXF fil. Jag packar spryglar med ett nesting program sedan får lasern jobba ett par minuter😁
Då får man ut maximalt med detaljer ur det man skär på.

Jag har gjort om pdf underlag till modell för att sedan skapa DXF filer. Det går det med, men tar mycket längre tid.
Skriv svar