Komposit-Kropp
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Fick dålig samvete att jag ändå inte tog tag i att holka ur den alldeles för starka cellplastkroppen (och därmed även för tunga).
Sagt och gjort - kroppen skars isär med kniv. Holkades ur med roterande Rasp, Filar och Slipstift.
Jag valde att spara 2cm godstjocklek i framändan där motorn sitter och skakar, samt 1cm i det som ansluter till bakkroppen.
Delarna limmades ihop igen med epoxi/microballonger.
En total besparing om 26g gjordes.
I morgon laskas skarven på bakkroppen med glasfiber som om det görs korrekt inte tillför någon vikt till konstruktionen.
.
Sagt och gjort - kroppen skars isär med kniv. Holkades ur med roterande Rasp, Filar och Slipstift.
Jag valde att spara 2cm godstjocklek i framändan där motorn sitter och skakar, samt 1cm i det som ansluter till bakkroppen.
Delarna limmades ihop igen med epoxi/microballonger.
En total besparing om 26g gjordes.
I morgon laskas skarven på bakkroppen med glasfiber som om det görs korrekt inte tillför någon vikt till konstruktionen.
.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Vingens mitt kläddes m skyddsplast. Vingen trycktes framåt till rätt position och små balsabirar limmades bakom vingbakkanten som styrningar.
4klickar med snabb epoxi/micro ballonger lades i vingsadelns 4 hörn och vingen positionera des med hjälp av kroppens centrumlinjer. När det härdat ligger vingen 100% i rätt position. När det är dags att limma fast den
4klickar med snabb epoxi/micro ballonger lades i vingsadelns 4 hörn och vingen positionera des med hjälp av kroppens centrumlinjer. När det härdat ligger vingen 100% i rätt position. När det är dags att limma fast den
- Michael Palm
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Komposit-Kropp
Det här var ett intressant projekt. Jag blev överraskad av vikten! Värt att utveckla, jag kanske skall ge fan i kolfiberväven och köra med glasfiber istället. Kolfibern kräver kanske mer lack för att fylla väven.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Tja Michael,
Som du ser har jag ganska tjocka väggar i kroppen. Jag skall till nästa modell minska tjockleken. Men jag har ju bara denna modell och det få bli lite tjockt isf för, för tunnt...
MEn det går absolut att holka ur ännu mer. Med mer erfarenhet så är det bara att jobba vidare. Vissa delar kan man ju tom tunna ut till tex 3mm och klä med glas både ut och invändigt om man vill..... Jag gjorde lite tester i vintras för en gummimotor skalamodell jag påbörjat. se bilden.
från v till höger
1. end blå XPS
2. Blå XPS med 25g glas och epoxi
3. Blå XPS med 8g kolfiber och Epoxi
Den lättare kolfibern blev totalt tyngre!!!
Kolfibern är svår att väta med jämn tjocklek då den inte skvallrar om hur mycket epoxi som finns i den. Kolfibern vill flyta upp till ytan då den är lättare än Epoxin och man ser då inte mängden epoxi, Glasfibern sjunker ner mot skummet och är lätt att minimera mänden epoxi då den tydligt berättar om den är omättad (den är då vit), mättad (den är då transparent och matt) eller tom överfylld (den blir då blank)
Som du ser har jag ganska tjocka väggar i kroppen. Jag skall till nästa modell minska tjockleken. Men jag har ju bara denna modell och det få bli lite tjockt isf för, för tunnt...
MEn det går absolut att holka ur ännu mer. Med mer erfarenhet så är det bara att jobba vidare. Vissa delar kan man ju tom tunna ut till tex 3mm och klä med glas både ut och invändigt om man vill..... Jag gjorde lite tester i vintras för en gummimotor skalamodell jag påbörjat. se bilden.
från v till höger
1. end blå XPS
2. Blå XPS med 25g glas och epoxi
3. Blå XPS med 8g kolfiber och Epoxi
Den lättare kolfibern blev totalt tyngre!!!
Kolfibern är svår att väta med jämn tjocklek då den inte skvallrar om hur mycket epoxi som finns i den. Kolfibern vill flyta upp till ytan då den är lättare än Epoxin och man ser då inte mängden epoxi, Glasfibern sjunker ner mot skummet och är lätt att minimera mänden epoxi då den tydligt berättar om den är omättad (den är då vit), mättad (den är då transparent och matt) eller tom överfylld (den blir då blank)
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Anliggningsytan mellan kroppen och vingen fylld och sammanpressad med epoxi/microballonger blev kanon. Med plasfilm emellan är det superlätt att ta isär. Passformen är exemplarisk!
Vikten på kroppen nu med utskuren plats för vinge/stabbe samt urholkad (men med ganska tjocka väggar) sjönk med 75g.
Vikten på kroppen nu med utskuren plats för vinge/stabbe samt urholkad (men med ganska tjocka väggar) sjönk med 75g.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Den isärskurna kroppen laskades ihop med en smal glasfiberremsa. Först slipades skarven ned till en lutning om 1:40 (som lask i trä och glasfiber skall göras).
Senast redigerad av Johan Rasmussen den 15 mar 2024, 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Urtaget för ljuddämparen slipades färdigt till rätt form. Ett spår under glasfiberytan frästes med Dremel. Spåret fylldes med Glas/microbollonger för att de 2 glasfiverytorna skall fogas samman, och urtaget kläddes med 2 lager glasfiber 163g.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
En liten skiss på hur LASKNING går till.
Görs det rätt och precist så blir det lika starkt och lika lätt. Och spackling av uppstickande kanter undviks.
Ofta är ju konstruktioner överstarka i sig själv, då räcker det att man gör ungefär såhär.
Görs det rätt och precist så blir det lika starkt och lika lätt. Och spackling av uppstickande kanter undviks.
Ofta är ju konstruktioner överstarka i sig själv, då räcker det att man gör ungefär såhär.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Lasken längs kroppens mittlinje slipades ner. Skarven kan inte kännas med fingertopparna och har då inte adderat någon vikt heller. Glasfiber skalet är end 0,2mm tjockt. Kul att det går att göra en så fin lask i tom så tunnt laminat.
Ljuddämpartunneln blev riktigt fin.
Jag la till en bild på de 3 oumbärliga maskinerna för kompositarbeten. Smal bandslip, Dremel och ocsillerande slipmaskin.
Ljuddämpartunneln blev riktigt fin.
Jag la till en bild på de 3 oumbärliga maskinerna för kompositarbeten. Smal bandslip, Dremel och ocsillerande slipmaskin.
-
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Sista momentet med anpassning av delarna. Vinge och kropp skyddat m plastfilm och bottendelen beläggs med epoxi/micro ballonger och detaljen trycks på plats. Allt överflödigt som pressas ut i skarven skrapas bort för att minska efterföljande slipning.
I morgon påbörjas sammanfogningen av alla klara delar! Blir kul!
I morgon påbörjas sammanfogningen av alla klara delar! Blir kul!