Vinter på Västkusten

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Som jag skrev i senaste Lina skulle det bli aktivitet i byggrummet så fort tidningen gått i tryck. Och så blev det ......
Först ut att bli färdig är faktiskt en el-modell, något som är helt nytt för mig. Modellen heter Novette och kommer från Conny Åquist som byggde den 1970 och flög den med en OS35. Efter en markkontakt låg den sedan olagad i många år tills Conny fick en idé om att konvertera den till el. Vilket jag nu fullföljt och gjort den flygklar. Conny hade fixat motor och batteri medan jag nu fått hjälp av Thomas O med timer och ESC. Och så fort det blir lämpligt väder är provflygningen tänkt att ske. Flygvikten hamnade på ca 1580 gram.
Novette_2.JPG
Novette_2.JPG (71.39 KiB) Visad 633 gånger
Novette_1.JPG
Novette_1.JPG (88.87 KiB) Visad 633 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Michael Palm »

Såå, du går över till den mörka sidan du också.....
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Nja, kalla det hellre androgyn i så fall. När munnen är öppen och sparvarna flyger in får man ju bita ......
Med ångan uppe har nu nästa projekt blivit klart för testflygning. Det är en modell som Raymond Lake i vår klubb ritade/byggde för många år sedan men aldrig fick att flyga. Så för si så där 20 år sedan köpte jag den komplett med motor (OS40) och började försöka få ordning på den. Minska ner farten genom mindre insug, korrigerade tyngdpunkt, hittade bra propeller och bränsleblandning samt fixade roderutslagen. Och när jag började tycka om den gick bakkroppen i bitar i luften. Alldeles för klen konstruktion! Så den hamnade på loftet under rubriken "Ska lagas". Vilket den blivit nu! Flygvikt lagad är 1560 gram. Återstår att testflyga den ....... på skaren eller när snön försvunnit. Så Micke, helt har jag inte försvunnit in i något svart hål!
Lak1.JPG
Lak1.JPG (106.54 KiB) Visad 610 gånger
Lake2.JPG
Lake2.JPG (89.2 KiB) Visad 610 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Apropå elmodellen fick jag ett bra tips av Christian Johansson. Det blir ju många kablar som ska bindas upp så att de inte är i vägen. Som syns på bilden kommer kablarna ut ur batteriet riktade framåt. Men vänder man batteriet så kablarna kommer ut baktill kommer de att ligga utefter batteriet och vara mer ur vägen och kan dras innanför kardborrebandet. Perfekt tips!!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

När golven börjar fyllas av stuntmodeller är det dags med nya grepp! Så i ett hörn av garaget åkte det upp konsoler och med hjälp av trälister och rörisolering kan det nu få plats 10 modeller (om det skulle knipa ....). Till att börja med får det räcka att ha plats för 5 modeller där!
Stuntställ.JPG
Stuntställ.JPG (82.04 KiB) Visad 575 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Går väl inte att slå av på takten när ångan är uppe och väggstället fortfarande har lediga slots?
Nästa projekt är att färdigställa en SIG Magnum. Conny Å har gjort klart mycket men inte allt och då han inser att han inte kommer att flyga den flyttades ansvaret till mig. Magnumen har en balsaplankad cellplastvinge som jag tänker mig att klä med Microlon eller siden (går och suger på alternativen men har inte bestämt mig ännu). Stabbe, roder och flaps kommer däremot att bli sidenklädda.
Magnum2.JPG
Magnum2.JPG (73.72 KiB) Visad 520 gånger
Magnum1.JPG
Magnum1.JPG (101.37 KiB) Visad 520 gånger
Som motoralternativ har jag en OS46 SF och en Super Tigre 46. ST-motorn är 50 gram lättare så jag börjar nog att testa med den men kommer att göra motorfästet så att jag lätt kan växla mellan olika motorer, typ det vi har i Weatherman. Tyvärr har dessa två motorer inte samma mått för fästet.
Magnum3.JPG
Magnum3.JPG (132.65 KiB) Visad 520 gånger
Ett tips till Er som undrar var man kan köpa siden för att klä modellerna är att kolla på följande två web-sidor. Vill Ni inte besöka dem säljer båda två via sina respektive web-butiker. Har köpt från båda och det de säljer passar utmärkt för oss.
https://www.mabelli.se/flygsiden-japonsiden
https://kristinasscrapbooking.se/textil ... kta-siden/
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av StaffanE »

...växla mellan olika motorer, typ det vi har i Weatherman...
Hur har ni i Weaterman?
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Här kommer några bilder på en W-modell med detta. Man har två aluplattor typ 2-3 mm tjocka och 10 mm breda. Standardiserat avstånd mellan de skruvar som fäster plattorna i modellen (säg 5 cm). Sedan gör man hål för motorfästet i aluplattorna och skruvar fast motorn. Från början hade vi försänkt skruv från undersidan men det höll dåligt i längden så nu gör jag hål i motorbockarna för skruvskallarna. T-muttrar sitter i modellen i de hål aluplattorna skruvas fast. Sedan vi började med detta har vi fått en flexibilitet i att kunna flytta motorer mellan modeller för att testa etc.
W1.JPG
W1.JPG (111.9 KiB) Visad 501 gånger
W2.JPG
W2.JPG (88.56 KiB) Visad 501 gånger
Trodde många använde samma system i F2B!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av StaffanE »

Jag har 5 mm aluplattor som jag gängar för att fästa motorn. Då behöver jag inte "gröpa" ur motorbockarna. Har gängade mässingsinsatser i motorbockarna för att fästa hela paketet.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Vinter på Västkusten

Inlägg av Streamerhook »

Det var ju ett bra sätt. Måste arkiveras under ”Lägg på minnet” samt användas på Magnumen.
Det är ju en fördel att slippa gröpa ur motorbockarna eftersom de två motoralternativ jag har behöver olika hål.
Skriv svar