Ut på lunchen i fint väder för mera tester.
Inför dagen hade jag tejpat på ytterligare ett lager 3x3mm lister, så Gurney Flapsen nu är 6mm höga på var sida. Vilket motsvarar 3% av vingens korda.
Dessutom flyttade jag upp tanken 2mm högre för att finjustera skillnaden mellan planflykt och inverterad flygning.
Flygning1: Samma motorinställning som igår. Men då blev ju farten lägre förståss….. De bromsar ju mer när de är högre. Men den flyger bra! Och landar bra (kortare än utan GF förståss). Motorn går nu helt lika i bägge lägen.
Flygning2: Speedade upp motorn med sin Master AirScrew 9x6 till nästan max. Nu gick det lite fort istället. Och den flyger BRA!!!! Kantar bättre än igår.
Nu tänker jag att jag kan börja ta bort mer av de förändringar jag gjort för att få kärran att flyga och kanta bättre (före Gurney Flapsens inträde).
Byter den tunga originalljuddämparen till en mycket lättare "muffler" för att få ner vikten/vingbelastningen.
Och passar på att justera utledarna något bakåt för lite mer linspänning och följer med med lite ökat sidroderutslag.
Flygning3: Sätter motorn på 12.300rpm. Pyttelite för fort. Men flyger fantastiskt! Och mer linspänning. Flyger halva programmet och fler 3&4-kanter.
Plockar slutligen av ytförstoringen av höjdrodret. Vilket även minskar vikten. Justerar inte utslaget.
Flygning4: Sätter rpm till 12.000 prick. Nu går den som en smäck! Flyger fantastiskt, stabilt, kantar bra och gör fin kort landning. OS25LA räcker till att dra runt maskinen i rätt fart även med dessa 6mm Gurney Flaps monterade. Det mindre höjdrodret var nog bra, kändes bättre. Nu hinner jag kolla om Gurney Flapsen bromsar på väg ner. Och det gör de! Ingen uppbyggnad av fart i manövrar.
Jag har nått målet att få till en maskin jag kan öva Semistuntprogrammet med och vara nöjd med.
Så nu skall jag färdigställa detta utförande mer permanent. Och snyggare. Och öva Semistunt-programmet.
För att flyga hela stora programmet så tror jag det för denna maskin kan vara bra att ändå öka vingytan något med snyggt ditlimmade och målade fasta flaps och bakom dem Gurney Flapsen. Med de stora tejpade fasta flapsen + stora GF kantade den än bättre. Så jag tror lagom fasta flaps + GF är melodin för att gå vidare med stora programmet för denna maskin.
Det vore kul om någon kunde plocka fram sin maskin utan flaps och göra motsvarande test och rapportera!
För maskiner med flaps har jag inte funderat färdigt. Har ännu ingen ide om hur GF i bakkant på rörliga roder och rörliga flaps kan påverka på ett bra sätt. Däremot så kommer de ju att tillföra luftmotstånd som bromsar i dykningar förstås.
Och testa med större motor och ännu större Gurney Flaps måste ju bara göras vid tillfälle!
Mvh - Rasmus
- IMG_20230321_130644_1_copy_800x450.jpg (198.62 KiB) Visad 3012 gånger
- IMG_20230321_130731_5_copy_800x450.jpg (128.64 KiB) Visad 3012 gånger
- IMG_20230321_130716_4_copy_800x450.jpg (117.59 KiB) Visad 3012 gånger
- IMG_20230321_132056_3_copy_800x450.jpg (126.96 KiB) Visad 3012 gånger
- IMG_20230321_133747_5_copy_800x450.jpg (185.61 KiB) Visad 3012 gånger