Sida 1 av 2

Brodaks ARF Legacy

Postat: 20 aug 2015, 19:13
av Guzzten
Tryckte på köpaknappen på en Legacy, hos 3F, för en stund sedan. Den kommer förhoppningsvis innan årsskiftet :D Vad kan man tänka sig för motor i en sån? Jag har Magnum.40, Topaz.46, Super Tiger G.51 liggandes i hobbyrummet. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny, typ Avistar.53 eller .61,eller annan lämplig.
Jag behöver även hjälp med att "uppdatera mig" på hur stora tankar man ska/bör ha till motorerna. Tips på lämplig snurra också.

Känner mig som en nybörjare igen :) med alla frågor.

Tackar på förhand för ALLA tips trix.

Anders

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 20 aug 2015, 22:34
av Michael Palm
Jag har ingen erfarenhet av någon av motorerna, Men ST 51 och Legacy är en bra combo om man läser lite på http://stunthanger.com/ Aviastarmotorerna har också fått gott beröm på det forumet. Jag rekommenderar det forumet om du vill uppdatera dig, sökfunktionen är väl inte den bästa, men har man tålamod och bläddrar så hittar man mycket.

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 21 aug 2015, 09:58
av StaffanE
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny...
Funderar du på att köpa en ny motor, titta då också på Stalker som Kaz Minato säljer. Han levererar snabbt.

http://www.shop-online.jp/mnti/

http://www.shop-online.jp/mnti/index.ph ... 5472a1d260

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 21 aug 2015, 19:44
av jerker
:roll: Jag har byggt en Arc å en vanlig bygg satts
av Legacy. Jag har ST 51 å ST 60 i dem. Prop. 11x6-12x5 eller 6. Tank 4,5 - 5,5 oz
Jag föredrar kropps ställ! Original vingsäll.
Det är en bra modell som flyger bra!
Avstar är igen höjda motor, välj en motor med gott ryckte! Good Lock!
,

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 21 aug 2015, 21:15
av Guzzten
Vad kör man ST51 på för varvtal? Jag har orginalventuri oc OS nål/rör

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 21 aug 2015, 21:39
av jerker
:roll: Jag har ca 8000-8500 Os nål å rör kan
man köpa på model craft Malmö. Man får kolla så
att röret kommer i rätt höjd med matar
röret från tanken!

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 22 aug 2015, 23:35
av Guzzten
Följdfrågor: Den ST51 jag har, är köpt som R/Cmotor. Skiljer den sig från en som är köpt som linmotor?, Utöver venturin då. Jag har flygit med min i en "The flying Dutchman" som vägde 1800gr. Den ville varva mycket, så jag försökte få den lugnare med större propp. Det slutade med att jag flög med en 13x6 Zinger och tyckte fortfarande inte att det gick lugnt nog. Den är stark. Då flög jag den med orginal venturi (7mm?) och OS nål/rör. Soppan var 17% syntetolja och ca 7% nitro.

Orginal ljuddämpare kommer inte på tal, utan det blir i så fall en tungljuddämpare. Vad gör man lättast för att få "rätt" stuntgång? Mindre venturi?, större propp? Annan soppa? Höja fodret?...

Jag kommer i vilket fall som helst vänta med motorval till jag sett kärran, så man kan se utrymmen och kåpor.

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 23 aug 2015, 09:05
av jerker
:roll: Hej igen! Jag har faktiskt två 51or. En Ring CL å RC.
Det ända jag gjort är veturit. Jag har en toppen kompis Lennart N. Som har hjälpt mig med utbytt bara venturi, i nylon som har lösa insatser från 6mm-8,5 mm. Jag
använder 8mm. Bränsle 5%nitro 20%
Benol(klotz) från 3f. som kan hjälpa dig med tungdämpare. 75 metanol. Det finnes
en topp dämpare från Kaz japan! Jag har inte rört fodret på någon av mina ST. 2 51or
å 2 60or. Ett tipps bygg en egen motor
kåpa av balsa ej den i plast som fölier me
din ARF!
Ps jag har ingen syntet den har jag givit bort

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 23 aug 2015, 20:31
av jerker
:roll: Här är några bilder på mina 51or.
mms_img1183847381.jpg
mms_img1183847381.jpg (84.04 KiB) Visad 17796 gånger

Re: Brodaks ARF Legacy

Postat: 04 sep 2015, 09:45
av Guzzten
Var lägger man TP?
Hur mycket vikt i vingspetsen?
Räcker en 150ml tänk till en ST51?
Utslagens förhållande mellan höjd och flapsen?

Nä, håg fick inte med byggbeskrivningen