Sida 1 av 1

Funktion stuntventuri (fråga)

Postat: 25 jan 2022, 19:29
av Michael Palm
En fråga till motorguruna här. Jag köpte en venturi (som väl egentligen inte är en riktig venturi) från Jen. Ovanför nålen så är det ju konat, men under är det ett rakt hål rätt ner, det slutar rätt nära hålet i vevaxeln.
Frågan är: Borrar jag upp hålet under, upp mot nålröret, så borde det bli som en virvelkammare som blandar luft/bränsle bättre innan det sugs ner i vevaxeln. Blir det bättre effekt eller är jag ute och cyklar?
venturi.jpg
venturi.jpg (151.37 KiB) Visad 4547 gånger
Motorn som detta skall monteras på är en Super Tigre 51

Re: Funktion stuntventuri (fråga)

Postat: 26 jan 2022, 10:45
av Streamerhook
Hej
Kolla i artikeln i Lina 2017-2 (Krause; Förgasare) eller köp hans läsvärda bok:
Motorbok.jpg
Motorbok.jpg (103.14 KiB) Visad 4516 gånger
.
Normalt har ju tratten en kona på varje sida där syftet är att uppnå högsta flödeshastighet där bränsle och luft blandas. Men det finns ju exempel där allt bara är ett rakt rör och där motorn fortfarande fungerar. Vad som är optimalt i ett visst fall får man kanske testa fram..... men det är väl aldrig fel att utgå från de teorier böcker i ämnet förmedlar!

Re: Funktion stuntventuri (fråga)

Postat: 26 jan 2022, 14:11
av Michael Palm
Jag har läst den artikeln men hittade inget om just detta spörsmål. Köpa en bok kanske jag kan göra , eller så provar jag först med ett rakt hål, sedan borrar upp den och ser om jag märker någon skillnad. Därefter skriver JAG en bok :)