Sida 2 av 3

Re: C 22

Postat: 24 nov 2021, 20:33
av patternmaster
Kommer....

Re: C 22

Postat: 25 nov 2021, 08:07
av Niklas_L
Väldigt proffsig gångjärnslösning! Som vanligt blir jag imponerad och inspirerad av dina byggkunskaper!

Jag har funderat lite på en annan fråga men som ligger mycket nära i detta ämne;
Hur många gångjärn behöver man egentligen fästa rodren med och var är den optimala placeringen av gångjärnen?
Man kan se modeller med allt ifrån 3-6 (eller fler) gångjärn/flaps. Några har också de två gångjärnen närmast tippen placerade alldeles intill varandra. Jag gissar att anledningen är för att belastningen på rodren ute vid tippen är extra hög men frågan är om det verkligen behövs?
Jag själv har valt att skippa detta på mina senaste modeller utan att märka någon skillnad.

Hur ska man tänka när det gäller gångjärnet närmast hornet?
På många modeller kan man se att gångjärnet sitter i mycket nära anslutning till hornet men är det verkligen nödvändigt?
Borde man inte kunna se på hornet som ett gångjärn i sig själv?
I så fall skulle man eventuellt kunna spara in på ett gångjärn?

Re: C 22

Postat: 25 nov 2021, 22:11
av patternmaster
Tack för omdömet! Men var inte alltför imponerad, ingen vet slutresultatet än!
Öststatskärrorna har ju mestadels bara 3 gångjärn på varje flap och 2 på varje höjdroder.
Det räcker tydligen, men så är deras roder(o allting annat) mycket styva och gångjärnen relativt
kraftiga. På min LA-4 sitter första gångjärnet c:a 15 mm från horndelen som sticker in i rodret.
Hornen har rejäl frigång i kroppen och styrs i rätt läge av slitsen i rodren. Alltså är det gångjärnen som får ta smällen.
Vi som bygger "solida modeller" låter ju hornet ta belastningen genom att det är fastlimmat mot bakkanterna.
Vem vet vilket som håller längst? Den som har ett par hundra starter med en öst-kärra kan kanske ge besked
om glapp har uppstått?
Vi får se hur det går med min lösning som i princip är som LA men med fast monterat horn. ( Hornet är inte fastlimmat
i rodren utan sticks in i ett rör så att hornet kan röra sig en liten aning om allt inte skulle ligga helt perfekt på en linje.)
Vad beträffar ett gångjärn längst ut på flapsen, tja, där är ju flapsen väldigt smala så det räcker väl med ett!
Två gångjärn pallar väl bättre för vibrationer, kanske...
Roderspalterna på min LA är förresten en knapp millimeter, inte speciellt tajt men det duger tydligen.
Ju färre gångjärn desto lättare är det att montera ihop kärran!
Dessutom är runda hål lättare att göra än fyrkantiga eller slitsar. Om man inte "bygger in" slitsarna förstås.

Re: C 22

Postat: 27 nov 2021, 12:37
av Niklas_L
Du är allt för blygsam Lars! Jag tackar för dina kloka svar!
Det ska bli väldigt intressant att följa fortsättningen på ditt bygge!
Hur lång tid tog det för dig att tillverka de tio gångjärnen? Vad väger dom?

Idag fick jag av en slump ytterligare svar på mina funderingar.
Jag tittade igenom mina olika stunt-ritningar för att jämföra vingprofilernas tjocklek.
Modellerna som jämfördes var; Thunderbolt, Trivial Pursuit, Thunder Gazer, 5 olika Randy Smith modeller och Max Bee.
Min idé är att sätta en vinge vars tjocklek ligger mellan TP och TG i nästa modell och vingen till Max Bee visade sig uppfylla detta. När jag tittade närmare på ritningen till Max Bee blev frågorna kring horn och gångjärn besvarade!
Se den bifogade skärmdumpen!

Re: C 22

Postat: 27 nov 2021, 14:03
av patternmaster
Det tog väl en halvtimme kanske eftersom jag hade en 10 mm dia stång
som skulle svarvas ner. Får man fatt i rätt dia går det väl på halva tiden! (Kan tänkas att
det är bättre att börja med tjockare material än 6 mm, inte säkert att 6 mm dia
är spikrakt . Men det kan ju vara skönt att slippa ha bry med svarvning. Så lite arbete som möjligt!)
Plus en kvart för att tillverka borrmallen. Vikten för 10 st blev c:a 15 g inkl mässingsrören.

Re: C 22

Postat: 30 nov 2021, 20:21
av patternmaster
Mera från stab-bygget. (Varför kommer bilderna alltid i fel ordning? Börja nerifrån!)

Re: C 22

Postat: 30 nov 2021, 20:24
av patternmaster
En bild till som inte fick plats i förra inlägget.

Re: C 22

Postat: 08 dec 2021, 14:05
av patternmaster
Då var det färdigt. Bästa flaps/höjdrodren hittills för min del!
Mycket pillande och en del huvudvärk, men nu blir slutinstallationen en barnlek!
Lugnt och stressfritt och inget lim på fel ställen samt minimal friktion.
Klart för plankning av flapsen
Klart för plankning av flapsen
IMG_1074 (Mobile).JPG (48.03 KiB) Visad 7977 gånger
Putsjigg för flapsen
Putsjigg för flapsen
IMG_1076 (Mobile).JPG (39.31 KiB) Visad 7977 gånger
IMG_1078 (Mobile).JPG
IMG_1078 (Mobile).JPG (51.64 KiB) Visad 7977 gånger
Max utslag
Max utslag
IMG_1079 (Mobile).JPG (49.65 KiB) Visad 7977 gånger

Re: C 22

Postat: 28 dec 2021, 20:05
av patternmaster
Vingen påbörjad...
Håltagning för skärtråden.
Håltagning för skärtråden.
IMG_1082 (Mobile).JPG (43.89 KiB) Visad 7666 gånger
"Borret" med styrning. Man snurrar tråden och matar ner samtidigt så blir hålet garanterat rakt.
"Borret" med styrning. Man snurrar tråden och matar ner samtidigt så blir hålet garanterat rakt.
IMG_1083 (Mobile).JPG (45.38 KiB) Visad 7666 gånger
Gångjärnsfästen. Kommer en bakkantslist utanpå  så småningom.
Gångjärnsfästen. Kommer en bakkantslist utanpå så småningom.
IMG_1084 (Mobile).JPG (36.99 KiB) Visad 7666 gånger

Re: C 22

Postat: 20 jan 2022, 12:56
av patternmaster
Jag gillar den här metoden vid flakskarvning!
Jag gillar den här metoden vid flakskarvning!
IMG_1085 (Mobile).JPG (41.33 KiB) Visad 7096 gånger
Ett hektogram försvinner lätt vid urholkning.
Ett hektogram försvinner lätt vid urholkning.
IMG_1086 (Mobile).JPG (42.14 KiB) Visad 7096 gånger
Vingen färdig.
Vingen färdig.
IMG_1093 (Mobile).JPG (43.64 KiB) Visad 7096 gånger
Har aldrig haft så här lättgående roder!
Har aldrig haft så här lättgående roder!
IMG_1094 (Mobile).JPG (41.86 KiB) Visad 7096 gånger