Sida 1 av 2

Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 09:09
av Cjoslotcjo
Hej,

Modellen ska skalas upp med faktorn 1,414.
Gäller detta även vinge och stabbes - tjocklek?

/cjo

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 14:10
av Streamerhook
Hela ritningen!

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 14:57
av göran-olsson
Cjoslotcjo skrev: 04 aug 2021, 09:09 Hej,

Modellen ska skalas upp med faktorn 1,414.
Gäller detta även vinge och stabbes - tjocklek?

/cjo
Nu väger jag lätt när det gäller regeltolkning, men åsikter kan jag ju ha!

Reglerna säger ju bara att man ska bygga enligt ritningen.
Men det finns ju inga mått på dessa tjocklekar utsatta, och upplösningen på de ritningar jag har sett är usel, så det borde vara ganska fritt fram. Dock finns ju inget att vinna på bygga tunnare, fartmässigt ingenting, viktmässigt pyttelite kanske. Så ingen anledning att klämma på ritningen. Men har man inte 10 mm balsa hemma, utan bara 8, så kör man ändå!

Jag tycker däremot att plan undersida på vinge (och stabbe) är helknasigt. Det kanske är en poäng med det på originalet, som med en Mills puttrar runt i 70, och behöver lite bärande profil för att hålla sig uppe. Om man däremot dundrar runt i 140 och mer med plan undersida tvingas man flyga med dykroder och det blir ju helt fel!

Andra avvikelser från ritningen som måste vara OK är alla anpassningar till motorn. I klass 5 måste jag ju ha tjockare kropp och kortare nos, och i klass 0 har min motor radialfäste. Och jag räknar in vingprofilen som anpassning till motorn.

Slutligen är det tävlingsledaren som avgör om modellen är legal, och jag känner inte till någon modell som blivit diskad även om jag sett uppenbara avvikelser, som små hjul och avsaknad av spinner.

Göran

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 18:11
av Streamerhook
Jag tror det är dags att sätta ihop ett mail till alla W-flygare där vi tar upp detta med reglerna och när vi ska sätta stopp för alltför stor idé-rikedom.
Vad gäller profilen så har ritningen bärande profil och då ska modellen också ha det. Själv upplever jag inga problem med att flyga en sådan modell.

Tycker man det är jobbigt att flyga en Vintage-klass typ Weatherman kan man säkert skapa en klass med regler som: "Modellen ska ha en valfri vinge och en valfri kropp och en valfri stabbe och får se ut hur som helst".

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 18:29
av Cjoslotcjo
Om vi håller oss till vingens tjocklek så på ritningen är det angivet 1/4".
1/4x25.4x1.414 = 8,9789 mm
Man kan ju undra vilken tolerans har vi på detta mått och var ska det mätas.

Göran är ju inne på att det måste få finnas avvikelser för att man ska få till en fungerade modell. Jag håller med till 100% fram till den dagen någon kommer med ett formgjutet komposit monster

/cjo

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 18:34
av göran-olsson
Streamerhook skrev: 04 aug 2021, 18:11 Jag tror det är dags att sätta ihop ett mail till alla W-flygare där vi tar upp detta med reglerna och när vi ska sätta stopp för alltför stor idé-rikedom.
Vad gäller profilen så har ritningen bärande profil och då ska modellen också ha det. Själv upplever jag inga problem med att flyga en sådan modell.

Tycker man det är jobbigt att flyga en Vintage-klass typ Weatherman kan man säkert skapa en klass med regler som: "Modellen ska ha en valfri vinge och en valfri kropp och en valfri stabbe och får se ut hur som helst".
Visst, ingen av Hr. Streamerhooks Weatherman-modeller har vad jag minns ett roderhorn enligt ritning, så väck med dom! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 19:44
av Streamerhook
Jag tror en egen tävlingsklass skulle vara perfekt för Er istället för en Vintage-klass!

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 04 aug 2021, 23:08
av Backto60

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 05 aug 2021, 08:56
av Cjoslotcjo
Om jag förstår det rätt så har England lättat på corona restriktionerna även inom weatherman.
Den där kärran har glasfiberkropp, kolfiberställ, helsymmetrisk vingprofil, motorfäste av aluminium, ... den ska vara godkänd av bmfa enligt något jag såg på Facebook
Hittade en skiss på den också
FB_IMG_1628145096018.jpg
FB_IMG_1628145096018.jpg (52.42 KiB) Visad 9437 gånger
För att de regelansvariga inte ska blåsa en säkring så handlade denna tråd om hur man skalar upp ritningen till klass 6 o 7. Toleranser måste också klargöras eftersom uträknade mått med massor av decimaler är omöjliga att följa. Det handlar förstås också om vilka material som finns tillgängliga som passar mot de uppskalade måtten

/cjo

Re: Weatherman: klass 6 och 7

Postat: 05 aug 2021, 11:29
av Streamerhook
Det går ju inte att specificera varenda mått på ritningen med toleranser etc. Plus alla saker som är tillåtna eller inte. Då skulle vi ju få en regelbok tjock som en telefonkatalog. Om man har i åtanke att det är en Vintage-klass och att vi flyger W så får man använda sitt eget omdöme. Det de håller på med i England är vad man skulle kunna kalla Open Weatherman och har inte mycket med vintage att göra.

Mäter jag på min utskrivna normalritning är vingen 7 mm på tjockaste stället. På den större modellen är tjockleken 9 mm. Om man nu skulle ha en vinge som är något tunnare eller tjockare tror jag inte någon har åsikter om det. Det viktiga, speciellt i klass 6 och 7, är att bygga modellen stabilt eftersom de krafter man släpper loss där är rätt stora. Säkerheten främst alltså.