Domarfunderingar

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Domarfunderingar

Inlägg av Michael Palm »

Det börjar ju bli svårt att få domare till våra stunttävlingar, eller? Skall vi storsatsa på att rekrytera nya som kanske är villiga lära sig, eller döma oss själva? Om vi dömer oss själva, hur skall det bli rättvist? Ett rullande schema så det alltid är fyra domare, högsta och lägsta räknas bort?
Det är många frågor. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta?

Hälsn Palmalainen
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Domarfunderingar

Inlägg av jerker »

:roll: Håller med! Inte minst nu till SM.Det är ett j-ä problem som måste lösas! De funkat inte med en domare. Frågan är om vi skall ta upp det på Slis mötet. Dom som tävlar kan vara domar men hur? Tänk om vi bara är 3-5s. som tävlar. Då blir det inte lätt. :oops:
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Domarfunderingar

Inlägg av Michael Palm »

Ja det blir lite svårare om det bara är 3-5. men är det 4-5 så kan man vara tre och bara domaren med mitten poäng räknas. Eller så får man göra en supersatsning på modellflygnytt och alla forum på nätet med modellflyganknytning om att ha domarkurser, kanske några nappar. Ni andra, vad har ni för tankar och funderingar kring detta?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Domarfunderingar

Inlägg av Michael Palm »

Vi behöver nog en liten diskussion om detta innan årsmötet ;)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Domarfunderingar

Inlägg av jerker »

:roll: Det behövs tre pers. För att förbereda en flygning, en som flyger, en som bistår en som förbereder nästa flygning. Jag kan inte tänka mig att springa till nästa flygning! Om vi tänker oss att vi tillämpar att döma själva får vi räkna med att det går åt minst två dagar för att genomföra en tävling! :oops:
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Domarfunderingar

Inlägg av jerker »

:roll: Vi måste ha en oberoende som räknar samman domarsiffror!!! :shock:
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Domarfunderingar

Inlägg av Michael Palm »

Nja, 2 man räcker nog, 1 som släpper, det gör nästa man i tur, och efter han gjort det så gör han i ordning sina grejjer. Är man 5 tävlande och 3 dömer varje flygning går det ju att göra så, men det funkar inte i praktiken tror jag. Måste man meka och grejja finns ju ingen tid till det. Sedan har jag räknat lite fram och tillbaka på flygtur och domartur, det går inte att få det rättvist så alla dömer en flygare lika många ggr. Sedan kanske det blir olika vindförhållanden, och då är det olika som dömer, och det kanske inte blir rättvisa poäng.
Ytterligare en tanke är att det kanske skrämmer bort tävlande som inte vill döma.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Domarfunderingar

Inlägg av Michael Palm »

Jaha Jerker, det verkar som det bara är du och jag som har funderingar kring detta.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Domarfunderingar

Inlägg av Tummen »

Gick o lurade på detta lite.
Håller helt med att detta är ett problem. Alla vill flyga och ingen sitta brevid.
Ett problem är ju o få jämna bedömningar om det är olika domare.Har med min lilla erfarenhet förstått att man behöver rejält med rutin för att kunna döma stabilt.
Det behövs åtminstone enligt mig, en som har erfarenhet av domararbete på hög nivå i sammansättningen.
Detta för att kunna ge rätt perspektiv på arbetet så att det inte blir en "nationell" bedömning utan
en bedömning som håller internationellt.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Domarfunderingar

Inlägg av jerker »

:roll: Kul att du är tillbaka i forumet! Du har rätt
se bara vad som har hänt i sista SMet. 4 blev 3
å tvärt om på grund av fel räkning, är alla flygningar fel räknade eller bara några? Prisutdelningen är redan gjord så nu får den som var trea lämna tillbaka priset.Sedan är det viktigt att vi inte inte var å en springer å kritiserar domarna under pågående flygningar utan efter tävlingen! Annars kommer vi att vara utan domare snart. Vi får ta nya tag! mvh Jerker.
Skriv svar