Mina stuntbyggen – En retrospektiv tillbakablick
Postat: 12 dec 2020, 22:28
I årets första nummer av Lina kunde vi läsa om Lars Roos och hans fina La-4. I artikeln nämner Lars att han nu är uppe i sammanlagt 21 stuntkärror vilket är grymt imponerande.
Det fick mig att börja fundera över min egen produktion.
Har därför roat mig med att göra en liten tillbakablick på mina stuntbyggen i mitt liv.
Mina stuntbyggen är som sagt betydligt blygsammare i antal. TG1 var mitt 11:e bygge om man som Lars endast räknar modeller i 35-storlek eller större. Min första stuntkärra i 35-storlek byggde jag som 15-åring. Det var profilmodellen P40 Flying Tiger från Carl Goldberg. Jag har fortfarande kvar motorn den var utrustad med – en OS Max 35S.
Med den modellen tog jag de första stapplande stegen i konsten att flyga stunt.
Jag minns att jag lärde mig bunt, konsum-åtta och inverterad flygning med denna modell.
Det fick mig att börja fundera över min egen produktion.
Har därför roat mig med att göra en liten tillbakablick på mina stuntbyggen i mitt liv.
Mina stuntbyggen är som sagt betydligt blygsammare i antal. TG1 var mitt 11:e bygge om man som Lars endast räknar modeller i 35-storlek eller större. Min första stuntkärra i 35-storlek byggde jag som 15-åring. Det var profilmodellen P40 Flying Tiger från Carl Goldberg. Jag har fortfarande kvar motorn den var utrustad med – en OS Max 35S.
Med den modellen tog jag de första stapplande stegen i konsten att flyga stunt.
Jag minns att jag lärde mig bunt, konsum-åtta och inverterad flygning med denna modell.