Alla behöver ett handtag
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Alla behöver ett handtag
Sedan över till vår mycket intressanta handtagsdiskussion. Ska ju först förtydliga att detta med avstånd egentligen inte har med bygelhandtag att göra utan att jag sa så är för att man mest ser stora avstånd på sådana handtag. De två saker vi diskuterar (handvinkel och avstånd) kanske är så intressanta att vi ska be vår moderator att flytta dem till en egen tråd?
Jag har gjort lite bilder jag tänkte publicera. Vi börjar med detta med handledsvinkel. Om vi först tittar på en underarm och handled i avslappnad position ser det ut så här från sidan: Det visar ju att det inte är 0 grader mellan handgreppet och markplanet. Ska man få till 0 grader måste man spänna en eller flera muskler, typ så här:
Jag har i alla år flugit Combat och Team med handtaget vinklat för att få en avslappnad handled när man flyger planflykt. Precis som allt fler combatflygare börjat göra. Vissa Team-flygare t ex Kramarenko i Ukraina har drivit detta med vinklingen ännu längre och då med syfte att få handen närmare kroppen. Det stunthandtag Andreas la in bild på följer ju helt samma teori. Så frågan är:
Flyger man bättre planflykt om man flyger med en avslappnad handled utan spända muskler? Och i en förlängning ett bättre stuntprogram med högre poäng som följd?
Jag har gjort lite bilder jag tänkte publicera. Vi börjar med detta med handledsvinkel. Om vi först tittar på en underarm och handled i avslappnad position ser det ut så här från sidan: Det visar ju att det inte är 0 grader mellan handgreppet och markplanet. Ska man få till 0 grader måste man spänna en eller flera muskler, typ så här:
Jag har i alla år flugit Combat och Team med handtaget vinklat för att få en avslappnad handled när man flyger planflykt. Precis som allt fler combatflygare börjat göra. Vissa Team-flygare t ex Kramarenko i Ukraina har drivit detta med vinklingen ännu längre och då med syfte att få handen närmare kroppen. Det stunthandtag Andreas la in bild på följer ju helt samma teori. Så frågan är:
Flyger man bättre planflykt om man flyger med en avslappnad handled utan spända muskler? Och i en förlängning ett bättre stuntprogram med högre poäng som följd?
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Alla behöver ett handtag
Nästa intressanta fråga är om man får bättre kontroll och flygkänsla ju kortare avstånd man har mellan handens rotationscentrum och linornas rotationscentrum?
Tittar man på en skiss av två olika handtag med olika avstånd ser det ut så här:
Flyger man Weatherman har det ingen betydelse men det är i klasser där man gör manövrar som frågan blir intressant.
Så här kan det se ut med ett kort avstånd när man gör en looping. Det senare av de två handtag Lars publicerade är ju ett lysande exempel på ett handtag med kort avstånd och den gosse i Ukraina som gjort detta måste ju haft en avsikt med det korta avståndet.
Även om bilden överdriver avståndet (för att visa det vi diskuterar tydligare) ser man ju att det blir en annan vektor om avståndet är långt. Försämrar detta min känsla för att göra snygga manövrar? Eller är det en vanesak? Eller skulle man bli en bättre pilot om man gick över till ett handtag med kort avstånd. Som jag sagt tidigare är det omöjligt att flyga combat på ett konkurrenskraftigt sätt om man inte har korta avstånd. Bara för att man totalt tappar känslan av full kontroll. Lars kallade det ju "Power Steering", en benämning jag inte hört förut. Lars, är detta ett vedertaget begrepp eller något Du kom på när Du nån gång vaknade mitt i natten? Tycker ordet beskriver diskussionen på ett lysande sätt!
Tittar man på en skiss av två olika handtag med olika avstånd ser det ut så här:
Flyger man Weatherman har det ingen betydelse men det är i klasser där man gör manövrar som frågan blir intressant.
Så här kan det se ut med ett kort avstånd när man gör en looping. Det senare av de två handtag Lars publicerade är ju ett lysande exempel på ett handtag med kort avstånd och den gosse i Ukraina som gjort detta måste ju haft en avsikt med det korta avståndet.
Även om bilden överdriver avståndet (för att visa det vi diskuterar tydligare) ser man ju att det blir en annan vektor om avståndet är långt. Försämrar detta min känsla för att göra snygga manövrar? Eller är det en vanesak? Eller skulle man bli en bättre pilot om man gick över till ett handtag med kort avstånd. Som jag sagt tidigare är det omöjligt att flyga combat på ett konkurrenskraftigt sätt om man inte har korta avstånd. Bara för att man totalt tappar känslan av full kontroll. Lars kallade det ju "Power Steering", en benämning jag inte hört förut. Lars, är detta ett vedertaget begrepp eller något Du kom på när Du nån gång vaknade mitt i natten? Tycker ordet beskriver diskussionen på ett lysande sätt!
Re: Alla behöver ett handtag
En lätt vinkel på armbågsleden så hamnar handleden på 0 grader i avslappnat läge. Och lika mycket utslag upp och ner.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Alla behöver ett handtag
Jo, men i vissa lägen flyger man ju med rak arm. Då kan man ju inte ha en vinkel på armbågsleden..... Eller?
Re: Alla behöver ett handtag
Vilka lägen då?
Re: Alla behöver ett handtag
Nu var det ju ett tag sedan detta var aktuellt för mig men jag vågar mig på ett inlägg ändå. Misstänker starkt att detta med hand- och handtagsvinkel är en fråga om vad man vant sig med. Jag flög med "neutralt" handtag de första trettio åren av mitt stuntliv och var nöjd med det men när jag kom in i "andra andningen" på 90- och 00-talen började jag flyga med en lätt vinkling och tyckte det kändes naturligare. De två första stunthandtagen som Ingemar visar i sitt inlägg den 30/4 kommer från grejorna han köpte från mig och där syns vinklingen tydligt (röd markering på handtaget betyder "uppåt"). Inte extremt på något vis, bara så mycket som kändes bra. För mig.
Jag fög i många år med ett "EZ-just" handtag och trivdes bra med det. En stor fördel med det handtaget var att det var lätt!
När jag började min nya karriär på 90-talet prövade jag att köpa lite grejor från USA, först raka och sedan vinklade. Jag tyckte allt var för tungt och klumpigt så jag började göra egna. Blev inte så tokiga, lätta och lätt vinklade som jag ville ha dom. En sista variant jag flög med var (tror jag) ett Kaz Minato-handtag som syns på en av Ingemars bilder.
En allra sista variant är ett experiment som aldrig blev färdigt. Tanken bakom det hela är dunkel för mig nu men när jag började på det hela förföll det genialt! Det hade något med utslagsgeometri att göra vill jag minnas.... Är det någon som behöver ett handtag finns dom här för gratis avhämtning!
/Erik
Jag fög i många år med ett "EZ-just" handtag och trivdes bra med det. En stor fördel med det handtaget var att det var lätt!
När jag började min nya karriär på 90-talet prövade jag att köpa lite grejor från USA, först raka och sedan vinklade. Jag tyckte allt var för tungt och klumpigt så jag började göra egna. Blev inte så tokiga, lätta och lätt vinklade som jag ville ha dom. En sista variant jag flög med var (tror jag) ett Kaz Minato-handtag som syns på en av Ingemars bilder.
En allra sista variant är ett experiment som aldrig blev färdigt. Tanken bakom det hela är dunkel för mig nu men när jag började på det hela förföll det genialt! Det hade något med utslagsgeometri att göra vill jag minnas.... Är det någon som behöver ett handtag finns dom här för gratis avhämtning!
/Erik
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Alla behöver ett handtag
Jag tycker ofta jag flyger stunt med rak arm (så ofta som jag flyger stunt alltså.....). Speciellt när jag gör mina 10-poängs liggande fyrkantåttor.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: Alla behöver ett handtag
Uttrycket "power steering" kommer förmodligen från
Windy Urtnowski, från någon av hans artiklar i Flying Models eller någon av hans många
videos som man numera kan hitta på YouTube. Eller det kanske kom från Ted Fancher?
Det enda jag är säker på är att jag inte har uppfunnit det själv!
Jag flyger nog aldrig med rak arm, däremot med lätt böjd
armbåge och ett ganska avslappat grepp i handtaget.
Man kan jämföra med bilratten, den håller man ju inte heller
i ett krampaktigt grepp. Så visst fungerar noll grader. Men kanske
inte för alla. Bifogar en bild på ett (stunt) handtag till, av fabrikatet Fox.
Extremt både vad beträffar vinkel och överhäng.
I Kungsbacka kallade man (Eskilsson) det för fördröjningshandtag!
Windy Urtnowski, från någon av hans artiklar i Flying Models eller någon av hans många
videos som man numera kan hitta på YouTube. Eller det kanske kom från Ted Fancher?
Det enda jag är säker på är att jag inte har uppfunnit det själv!
Jag flyger nog aldrig med rak arm, däremot med lätt böjd
armbåge och ett ganska avslappat grepp i handtaget.
Man kan jämföra med bilratten, den håller man ju inte heller
i ett krampaktigt grepp. Så visst fungerar noll grader. Men kanske
inte för alla. Bifogar en bild på ett (stunt) handtag till, av fabrikatet Fox.
Extremt både vad beträffar vinkel och överhäng.
I Kungsbacka kallade man (Eskilsson) det för fördröjningshandtag!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Alla behöver ett handtag
Nu har jag 3 st Weatherman-handtag (till).
Allt ihopsatt och dessutom har de blivit masserade med paraffinolja (vem vill inte det?)
Hade gjort hålen lite för små för de linkar jag använder men då jag knappast kommer att flytta linkarna valde latmasken att bara göra de hål jag använder större. För att få lite variation blev det inte vit säkerhetsrem utan en rosa med blå inslag. Nu gäller det bara att hitta några flygkläder som matchar i färg.
Allt ihopsatt och dessutom har de blivit masserade med paraffinolja (vem vill inte det?)
Hade gjort hålen lite för små för de linkar jag använder men då jag knappast kommer att flytta linkarna valde latmasken att bara göra de hål jag använder större. För att få lite variation blev det inte vit säkerhetsrem utan en rosa med blå inslag. Nu gäller det bara att hitta några flygkläder som matchar i färg.
Re: Alla behöver ett handtag
Mitt handtag har jag använt på alla tävlingar jag deltag i under alla år.
Vinkeln på handtaget känns bra. Tillverkade det i början av 60 talet.
Det är 2 mm duralplåt och 10 mm plexiglas.
Ingen justering av linlängden, måste göra länkar om det blivit fel linlängd.
Vinkeln på handtaget känns bra. Tillverkade det i början av 60 talet.
Det är 2 mm duralplåt och 10 mm plexiglas.
Ingen justering av linlängden, måste göra länkar om det blivit fel linlängd.
- Bilagor
-
- Handtag .jpg (151.62 KiB) Visad 14700 gånger