Alla behöver ett handtag
Postat: 30 apr 2020, 17:16
Nu när vi byggt modeller och fixat i ordning motorer och byggt lådor måste vi ju ha (minst) ett handtag. Jag tänkte först gå igenom lite olika handtagstyper för att sedan gå över på tillverkning av nya handtag. Min förhoppning är att Ni ska komma med egna åsikter och varför Ni använder det handtag Ni gör. Smaken är ju precis som baken, dvs delad.
Först ut är ett handtag lämpat för speed, dvs F2A och Minispeed. Där flyger man i pylon vilket gör att handtaget måste ha en tvärpinne. I princip alla speedhandtag ser ut på detta vis med en bygel där tvärpinnen sitter och med möjlighet att ändra avståndet mellan linorna. Då man flyger med små utslag och bara planflykt är avståndet mellan linorna bara för att göra allt lite okänsligt. I Lina 2017-2 finns bild på ett pylon-handtag' som är enkelt att göra.
Så här ser mitt handtag för Teamracing och Goodyear ut. Det är litet och ryms inne i handen. Avståndet mellan linorna är sådant att två fingrar får plats där. Man gör handtaget genom att köpa ett hammarskaft (räcker till typ 4 handtag) och delningen på mitten gör att man kan lossa på 2 skruvar och justera neutralläget. Här ser Ni också en linsamlare som gör att man får ihop linorna och på så sätt minskar luftmotståndet under flygning (=högre fart!).
I combat ska man använda ett handtag utan bygel. Det gör att linornas flexpunkt (vridningscentrum) ligger så nära handen som möjligt och man
får på så sätt en bra känsla när man flyger manövrar. Har man ett handtag med bygel så får man en hävarmseffekt eftersom vridningscentrum då ligger mitt i bygeln. Ju längre från handen bygeln ligger ju värre blir det. Tittar Ni på personer som flyger Combat finns det ingen som använder handtag med bygel (utom möjligtvis en nybörjare). Det här handtaget gjorde jag på 70-talet och det fungerar fortfarande men jag har bytt vajer 1 eller 2 gånger. genom en skruv på baksidan handtaget kan friktionen mot vajern släppas och neutralläget ställas in. Det är gjort i ek och slipat så att det passar min hand vilket ger ett skönt grepp när man flyger combat. Viktigt är att aldrig lacka handtaget utan bara olja in det. Ett lackat handtag blir lätt kletigt om man får bränsle på det medan ett oljat handtag absorberar detta.
Många combatflygare (läs F2D) använder handtag med en vinkel och om man håller sin hand framför sig i ett hyfsat neutralläge ser man att handgreppet lutar. Att ha ett handtag i neutralläge inställt 90 grader mot marken ger ett onaturligt neutralläge för handleden.
Henning Forbech i Danmark har tagit det ett steg längre och verkligen vinklat handtaget för att passa kroppens anatomi. Här syns handtaget (3D-printat) med den vinkelmätare Henning gjort för att kunna ställa in neutralläge på ett mer "vetenskapligt" sätt.
Först ut är ett handtag lämpat för speed, dvs F2A och Minispeed. Där flyger man i pylon vilket gör att handtaget måste ha en tvärpinne. I princip alla speedhandtag ser ut på detta vis med en bygel där tvärpinnen sitter och med möjlighet att ändra avståndet mellan linorna. Då man flyger med små utslag och bara planflykt är avståndet mellan linorna bara för att göra allt lite okänsligt. I Lina 2017-2 finns bild på ett pylon-handtag' som är enkelt att göra.
Så här ser mitt handtag för Teamracing och Goodyear ut. Det är litet och ryms inne i handen. Avståndet mellan linorna är sådant att två fingrar får plats där. Man gör handtaget genom att köpa ett hammarskaft (räcker till typ 4 handtag) och delningen på mitten gör att man kan lossa på 2 skruvar och justera neutralläget. Här ser Ni också en linsamlare som gör att man får ihop linorna och på så sätt minskar luftmotståndet under flygning (=högre fart!).
I combat ska man använda ett handtag utan bygel. Det gör att linornas flexpunkt (vridningscentrum) ligger så nära handen som möjligt och man
får på så sätt en bra känsla när man flyger manövrar. Har man ett handtag med bygel så får man en hävarmseffekt eftersom vridningscentrum då ligger mitt i bygeln. Ju längre från handen bygeln ligger ju värre blir det. Tittar Ni på personer som flyger Combat finns det ingen som använder handtag med bygel (utom möjligtvis en nybörjare). Det här handtaget gjorde jag på 70-talet och det fungerar fortfarande men jag har bytt vajer 1 eller 2 gånger. genom en skruv på baksidan handtaget kan friktionen mot vajern släppas och neutralläget ställas in. Det är gjort i ek och slipat så att det passar min hand vilket ger ett skönt grepp när man flyger combat. Viktigt är att aldrig lacka handtaget utan bara olja in det. Ett lackat handtag blir lätt kletigt om man får bränsle på det medan ett oljat handtag absorberar detta.
Många combatflygare (läs F2D) använder handtag med en vinkel och om man håller sin hand framför sig i ett hyfsat neutralläge ser man att handgreppet lutar. Att ha ett handtag i neutralläge inställt 90 grader mot marken ger ett onaturligt neutralläge för handleden.
Henning Forbech i Danmark har tagit det ett steg längre och verkligen vinklat handtaget för att passa kroppens anatomi. Här syns handtaget (3D-printat) med den vinkelmätare Henning gjort för att kunna ställa in neutralläge på ett mer "vetenskapligt" sätt.