Classic-tävlingar i Sverige?
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Väldigt vacker modell. Kul att se att både polacken och japanen valt samma mönstersättning som Gabris. Kanske tom samma färg då färgen på Gabris-kortet kan ha bleknat.
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Helger och isolering har ju bidragit till att vingen nästan är träfärdig. Mest sliparbete som återstår innan lack och klädsel. Tanken är att göra klart vingen innan jag börjar med kroppen.
Har heller inte bestämt om det ska bli pilot S eller pilot M.
Vad gäller landningsstället så passar inte det färdigbockade jag har då det är bredare än kroppen. Och jag tror inte på att bocka om det för dels blir det inte snyggt och dels så blir det nog försvagat. Hittade lämplig plåt men tyvärr har den inte bredden för att räcka till ett ställ. Är det nån därute som har några goda tips att ge?Har heller inte bestämt om det ska bli pilot S eller pilot M.
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Nu har tjockepalmen vaknat ur en djuuup ettårs dvala. Allt på grund av att jag kom ner till Kba:s fält när sommarens träningsträff hölls. Jag tog tillomed fram ett flygplan och flög ett kvarts program vid detta tillfälle, vingen vek sig dock på detta experimentella flygplan byggt med plast och foam och minimalt med balsa. Gnistan tändes dock igen. Nu kommer jag bygga färdigt min klassiker: Lady Black Widow i vinter. Vi i Kba har ju vår Weathermantävling Häxvrålet på långfredagen varje år. Skall vi utöka med en Classic stunttävling då också? The West Easter Classic Airkrumelur Challange. Vi måste ju komma till skott med detta, inte bara drömma och skriva på forumet
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Låter som en utmärkt Långfredagsaktivitet! Framförallt blir det ju en morot för att bygga klart modellen......
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Bra Ingemar! Då blir vi två. Skall bli intressant när vi dömer varandra
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
- Ort: Borås
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Det kan nog bli fler. Men påhittet att icke-sanktionerade "skojtävlingar" typ Weatherman skall belastas med krav på tävlingslicens är knappast något som driver upp intresset.
Min nu rätt skabbiga Ringmaster S1 uppfyller alla krav med sin OS .35 MAX-S.
Den är byggd med tunna vingen med sina lömska egenskaper.
Den uppfyller även BOM-reglerna.
Skall man flyga med F, G eller U-kontroll? F-kontroll är väl i första hand för nybörjarmodeller som kan flyga utan nämnvärd styrning med sina fjäderstålsgångjärn. Jag har dock aldrig sett några F eller G-kontrollmodeller.
Ja vi blev litet förvånade när vi läste senaste Kungsbacka MFK-styrelsemötesprokollet att vi skall arrangera en klassisk stunttävling samtidigt med Häxvrålet. Men jag ser nu att det faktiskt står i tävlingskalendern i LINA 21-2.
Är det de amerikanska reglerna eller vad gäller?
Min nu rätt skabbiga Ringmaster S1 uppfyller alla krav med sin OS .35 MAX-S.
Den är byggd med tunna vingen med sina lömska egenskaper.
Den uppfyller även BOM-reglerna.
Skall man flyga med F, G eller U-kontroll? F-kontroll är väl i första hand för nybörjarmodeller som kan flyga utan nämnvärd styrning med sina fjäderstålsgångjärn. Jag har dock aldrig sett några F eller G-kontrollmodeller.
Ja vi blev litet förvånade när vi läste senaste Kungsbacka MFK-styrelsemötesprokollet att vi skall arrangera en klassisk stunttävling samtidigt med Häxvrålet. Men jag ser nu att det faktiskt står i tävlingskalendern i LINA 21-2.
Är det de amerikanska reglerna eller vad gäller?
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Hej Ingvar
Vi har svenska Classic-regler. Kolla i Lina 1-2020 så ser Du dem. De finns nog under någon Classic-tråd här också.
Vad gäller tävlingslicens och de pengar den genererar till de olika grenarna var detta förut inbakat i SMFF-avgiften. Så är inte fallet längre utan de som deltar i tävlingar (vare sig det är FAI-klasser, Nationella klasser eller Weatherman) får betala denna betungande licens om 100:- per år! Är det så att detta belopp skrämmer bort någon från cirkeln så kan man ju undra vilka belopp de lägger på sitt flygande i övrigt per år.........
Vi har svenska Classic-regler. Kolla i Lina 1-2020 så ser Du dem. De finns nog under någon Classic-tråd här också.
Vad gäller tävlingslicens och de pengar den genererar till de olika grenarna var detta förut inbakat i SMFF-avgiften. Så är inte fallet längre utan de som deltar i tävlingar (vare sig det är FAI-klasser, Nationella klasser eller Weatherman) får betala denna betungande licens om 100:- per år! Är det så att detta belopp skrämmer bort någon från cirkeln så kan man ju undra vilka belopp de lägger på sitt flygande i övrigt per år.........
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
- Ort: Borås
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
OK,
jag kan inte se poängen med detta. Om det är exakt samma regler som FAI-klassen F2B bortsett från att det skall vara litet äldre modeller med tidstypiska motorer.
Nej jag har inga invändningar mot att betala en årlig avgift om 100 kr för att få den försäkring som ju en tävlingslicens normalt innehåller. Men efter vad man kan läsa sig till så är alla som är SMFFanslutna via en klubb eller direkt försäkrade vid alla former av modellflyg så länge man följer överenskomna säkerhetsregler. Skrivningen är från 2019 och det mest aktuella jag hittar. Min undran är fortfarande att detta är det bästa sättet att locka fler att flyga lina.
Nej jag kan inte hitta något om tävlingslicenser på SMFFs hemsida. Vad står det i denna beskrivning om vad tävlingslicensen innefattar? Klargör texten vem som skall ha licens vid proxyflygning (som vi ju gärna uppmuntrar till för t ex Weatherman).
Vad gäller för klubbtävlingar?
Skicka gärna en länk så även jag som inte är särskilt slängd på att söka information på internet kan få läsa vad detta är. På SMFFs hemsida finns en sökfunktion som ger 17 träffar på "tävlingslicens". Sorterade på "relevans" så är första träffen Tidningen Modellflygnytt" och från 2017. Klickar man på länken så kommer man till en sida som berättar att detta var en tidning som fanns mellan 1961 och 2020....
Den färskaste länken leder till Regler vid modellflygning, april 2019.
Om det nu finns en samlad kunskap om vad som gäller och varför, tror jag att SMFF skulle vinna på att göra detta tillgängligt, om inte annat för att förklara detta för korkskallar som jag.
jag kan inte se poängen med detta. Om det är exakt samma regler som FAI-klassen F2B bortsett från att det skall vara litet äldre modeller med tidstypiska motorer.
Nej jag har inga invändningar mot att betala en årlig avgift om 100 kr för att få den försäkring som ju en tävlingslicens normalt innehåller. Men efter vad man kan läsa sig till så är alla som är SMFFanslutna via en klubb eller direkt försäkrade vid alla former av modellflyg så länge man följer överenskomna säkerhetsregler. Skrivningen är från 2019 och det mest aktuella jag hittar. Min undran är fortfarande att detta är det bästa sättet att locka fler att flyga lina.
Nej jag kan inte hitta något om tävlingslicenser på SMFFs hemsida. Vad står det i denna beskrivning om vad tävlingslicensen innefattar? Klargör texten vem som skall ha licens vid proxyflygning (som vi ju gärna uppmuntrar till för t ex Weatherman).
Vad gäller för klubbtävlingar?
Skicka gärna en länk så även jag som inte är särskilt slängd på att söka information på internet kan få läsa vad detta är. På SMFFs hemsida finns en sökfunktion som ger 17 träffar på "tävlingslicens". Sorterade på "relevans" så är första träffen Tidningen Modellflygnytt" och från 2017. Klickar man på länken så kommer man till en sida som berättar att detta var en tidning som fanns mellan 1961 och 2020....
Den färskaste länken leder till Regler vid modellflygning, april 2019.
Om det nu finns en samlad kunskap om vad som gäller och varför, tror jag att SMFF skulle vinna på att göra detta tillgängligt, om inte annat för att förklara detta för korkskallar som jag.
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Jag får be om ursäkt för detta. Att jag inte snackade med er innan. Men vi började med classicsnackaet för 3 år sedan, men det hände inte mycket. Jag tog ett snack med med Ingemar innan jul för jag tycker det måste hända något och föreslog att vi skulle flyga lite classic under häxvrålet också. En god ide tyckte han. På den vägen är det.Se_upp_alla_sorkar skrev: ↑13 jan 2022, 22:37
Ja vi blev litet förvånade när vi läste senaste Kungsbacka MFK-styrelsemötesprokollet att vi skall arrangera en klassisk stunttävling samtidigt med Häxvrålet. Men jag ser nu att det faktiskt står i tävlingskalendern i LINA 21-2.
Är det de amerikanska reglerna eller vad gäller?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Classic-tävlingar i Sverige?
Poängen är att vi skall ha skoj, och flyga med flygplan som kanske är lite föråråldrade men läckra designer, de kanske inte är konkurrenskraftiga i moderna F2B sammanhang. Det kanske kan inspirera till att bygga och flyga mindre flygplan, tex jag som bygger en 50-tals modell skulle aldrig göra detta för att flyga F2B. Jag vet att det finns mer flygare ute i landet som vill bygga klassiska flygplan. Det kanske tom finns flygare ute i landet som har kvar gamla flygplan som inte vill ställa upp i F2B men vill känna gemenskap i lite mindre allvarlig tävlingsform. Du har ju din Ringmaster! Dessutom är det inget krav att du skall ha tidstypiskmotor, du får flyga med el om du vill. Jag tycker vi skall göra ett försök så får vi se vad det leder till.Se_upp_alla_sorkar skrev: ↑14 jan 2022, 18:09 OK,
jag kan inte se poängen med detta. Om det är exakt samma regler som FAI-klassen F2B bortsett från att det skall vara litet äldre modeller med tidstypiska motorer
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!