Palmens blåsa
Postat: 05 apr 2019, 20:56
När man flyger Weatherman och försöker kräma ur allt ur sin motor kan det lätt bli så att motorn får för lite bränsle i starten (med en inställning som är bra i luften).
Ett gammalt djungelknep är att fixa en liten "extra-tank" på bränslets väg från tank till motor.
Herr Palm i Kungsbacka (eg Lindome) testade, med gott resultat, detta i höstas och nu vill jag inte vara sämre. Har gjort tre olika varianter på detta.
Variant 1 är gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Först svarvade jag till mallar (med rundad topp!!) och hål för matningsröret. Efter att rörbitar kapats till är det glasfiber och epoxi som gäller. När båda bitarna härdat slipas de till i kanterna och limmas sedan ihop. Den ena mallen har alltså en mindre diameter som gör att den mindre biten går att skjuta in i den större. Vikt 1.3 gram. Eftersom den är gjord i epoxi funkar den bara för dieselbränsle.
Variant 2 är också gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Men här slipade jag till en bit cellplast och stack in matningsrören i. Sedan klädde jag allt med glasfiber och epoxi. När det härdat spolade jag igenom "tanken" med aceton så att cellplasten försvann. Vikt 1,3 gram. Passar också bara för dieselbränsle. Just nu ser de lite grova ut då de inte är färdigslipade på utsidan......
Variant 3 är gjord av kopparrör där jag först lödde på lock i varje sida. Tänk på att göra hål för matningsröret när lock 1 lötts dit. Det är aldrig bra att löda ihop ett slutet utrymme då varm luft expanderar. Efter att lock 2 lötts dit löder man dit båda matningsrören. För att det verkligen ska hålla har jag använt hårdlödning. Innan användning ska jag klä dem med en bit slang av den typ combatflygarna använder för napptankar. Detta för att den inte ska ligga och skava mot motorn. Vikt 4 gram. Funkar för både glöd och diesel. Storleken på alla varianterna är ca 1 x 2 cm.
Ett gammalt djungelknep är att fixa en liten "extra-tank" på bränslets väg från tank till motor.
Herr Palm i Kungsbacka (eg Lindome) testade, med gott resultat, detta i höstas och nu vill jag inte vara sämre. Har gjort tre olika varianter på detta.
Variant 1 är gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Först svarvade jag till mallar (med rundad topp!!) och hål för matningsröret. Efter att rörbitar kapats till är det glasfiber och epoxi som gäller. När båda bitarna härdat slipas de till i kanterna och limmas sedan ihop. Den ena mallen har alltså en mindre diameter som gör att den mindre biten går att skjuta in i den större. Vikt 1.3 gram. Eftersom den är gjord i epoxi funkar den bara för dieselbränsle.
Variant 2 är också gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Men här slipade jag till en bit cellplast och stack in matningsrören i. Sedan klädde jag allt med glasfiber och epoxi. När det härdat spolade jag igenom "tanken" med aceton så att cellplasten försvann. Vikt 1,3 gram. Passar också bara för dieselbränsle. Just nu ser de lite grova ut då de inte är färdigslipade på utsidan......
Variant 3 är gjord av kopparrör där jag först lödde på lock i varje sida. Tänk på att göra hål för matningsröret när lock 1 lötts dit. Det är aldrig bra att löda ihop ett slutet utrymme då varm luft expanderar. Efter att lock 2 lötts dit löder man dit båda matningsrören. För att det verkligen ska hålla har jag använt hårdlödning. Innan användning ska jag klä dem med en bit slang av den typ combatflygarna använder för napptankar. Detta för att den inte ska ligga och skava mot motorn. Vikt 4 gram. Funkar för både glöd och diesel. Storleken på alla varianterna är ca 1 x 2 cm.