Palmens blåsa

Diskutera motorer.
Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 908
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Palmens blåsa

Inlägg av Streamerhook » 05 apr 2019, 20:56

När man flyger Weatherman och försöker kräma ur allt ur sin motor kan det lätt bli så att motorn får för lite bränsle i starten (med en inställning som är bra i luften).

Ett gammalt djungelknep är att fixa en liten "extra-tank" på bränslets väg från tank till motor.

Herr Palm i Kungsbacka (eg Lindome) testade, med gott resultat, detta i höstas och nu vill jag inte vara sämre. Har gjort tre olika varianter på detta.
IMG_7182.JPG
IMG_7182.JPG (144.27 KiB) Visad 152 gånger
Variant 1 är gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Först svarvade jag till mallar (med rundad topp!!) och hål för matningsröret. Efter att rörbitar kapats till är det glasfiber och epoxi som gäller. När båda bitarna härdat slipas de till i kanterna och limmas sedan ihop. Den ena mallen har alltså en mindre diameter som gör att den mindre biten går att skjuta in i den större. Vikt 1.3 gram. Eftersom den är gjord i epoxi funkar den bara för dieselbränsle.
IMG_7184.JPG
IMG_7184.JPG (261.56 KiB) Visad 152 gånger
Variant 2 är också gjord av glasfiber, epoxi och alurör. Men här slipade jag till en bit cellplast och stack in matningsrören i. Sedan klädde jag allt med glasfiber och epoxi. När det härdat spolade jag igenom "tanken" med aceton så att cellplasten försvann. Vikt 1,3 gram. Passar också bara för dieselbränsle. Just nu ser de lite grova ut då de inte är färdigslipade på utsidan......
IMG_7186.JPG
IMG_7186.JPG (385.62 KiB) Visad 152 gånger
Variant 3 är gjord av kopparrör där jag först lödde på lock i varje sida. Tänk på att göra hål för matningsröret när lock 1 lötts dit. Det är aldrig bra att löda ihop ett slutet utrymme då varm luft expanderar. Efter att lock 2 lötts dit löder man dit båda matningsrören. För att det verkligen ska hålla har jag använt hårdlödning. Innan användning ska jag klä dem med en bit slang av den typ combatflygarna använder för napptankar. Detta för att den inte ska ligga och skava mot motorn. Vikt 4 gram. Funkar för både glöd och diesel. Storleken på alla varianterna är ca 1 x 2 cm.

Tummen
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Tummen » 06 apr 2019, 16:33

Har också en variant av "Palmens blåsa" på min 40:a, funkar bra
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.

Användarvisningsbild
Michael Palm
Inlägg: 634
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Michael Palm » 14 apr 2019, 20:02

:) Kul att ha gett namn åt en linflygpryl!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 908
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Palmens blåsa

Inlägg av Streamerhook » 21 apr 2019, 11:06

Morgonstund har guld i mun(d) ...... stund måste ju rimma på mund.....

När man vaknar till ett soligt väder med blå himmel är det bara att packa bilen med flygväskan och ge sig ut till fältet.

För tester med Palmens blåsa.

Första testet för några veckor sedan blev inte så lyckat då KB 3.5-halvan blåste stift hela tiden. Nu har den blivit omshimsad och fått lite mer volym.

Första flygningarna (utan PB) gav goda resultat och stiftet höll och farten var fortsatt bra trots kompändringen.
Sedan monterades PB och nålen skruvades in ett halvt varv. Det visade sig fungera utmärkt och då det nog finns lite marginal till att skruva in nålen visade tidtagningen att flygfarten kunde ökas med ca 1 sekund på 10 varv.

Nu kanske Tomas kan få sig en match i Karlskoga!!??

Skriv svar