Och nu över till något helt annat ....
Postat: 22 apr 2018, 19:47
Har Ni tillbringat en dag i nästan total tystnad någon gång? Det har jag upplevt idag!
Tomas Jansson och jag åkte ner till Gendalen (det vet väl alla var det ligger?) där MFK Sländan körde sin friflygtävling "Vårmaxen". Tomas hade köpt en modell på ett swap-meet så han var med och flög. Men jag gick omkring med händerna i byxfickorna hela dagen och klättrade nästan på väggarna (om det funnits sådana på Sländans fält....). Inte tävla, ingen musik (dvs motorljud.... förutom en PAW-diesel i en gammal F1C-modell) och ingen action heller, i alla fall kan man känna så angående den sistnämnda punkten om man är van vid linflygtävlingar med combat-heat och racing i F2C.
Men underbart väder och en upplevelse att vara där. Plus att man träffar många trevliga människor. Det dök ungefär lika många piloter och intresserade som vid en linflygtävling
MFK Sländans fält skulle passa utmärkt för linflyg
Tomas med sin nyligen inköpta A1-modell vid namn "Findus". Till höger är Lasse Larsson, en av Sländans drivkrafter och tillika tävlingsarrangör
När man vevar upp gummimotorn på sin modell är det ett måste att förankra modell väl (via hållare i marken). En intresserad och hjälpande hustru är inte heller fel.
Ingvar Nilsson deltog (skulle delta) i flera klasser. Här vevar han upp gummimotorn på sin P30-modell (tror den heter så). Den är rena high-techen med all utrustning man behöver. Digitala lindningsvarvräknare med inbyggd momentvisning och växlad skruv etc
Tomas Jansson och jag åkte ner till Gendalen (det vet väl alla var det ligger?) där MFK Sländan körde sin friflygtävling "Vårmaxen". Tomas hade köpt en modell på ett swap-meet så han var med och flög. Men jag gick omkring med händerna i byxfickorna hela dagen och klättrade nästan på väggarna (om det funnits sådana på Sländans fält....). Inte tävla, ingen musik (dvs motorljud.... förutom en PAW-diesel i en gammal F1C-modell) och ingen action heller, i alla fall kan man känna så angående den sistnämnda punkten om man är van vid linflygtävlingar med combat-heat och racing i F2C.
Men underbart väder och en upplevelse att vara där. Plus att man träffar många trevliga människor. Det dök ungefär lika många piloter och intresserade som vid en linflygtävling
MFK Sländans fält skulle passa utmärkt för linflyg
Tomas med sin nyligen inköpta A1-modell vid namn "Findus". Till höger är Lasse Larsson, en av Sländans drivkrafter och tillika tävlingsarrangör
När man vevar upp gummimotorn på sin modell är det ett måste att förankra modell väl (via hållare i marken). En intresserad och hjälpande hustru är inte heller fel.
Ingvar Nilsson deltog (skulle delta) i flera klasser. Här vevar han upp gummimotorn på sin P30-modell (tror den heter så). Den är rena high-techen med all utrustning man behöver. Digitala lindningsvarvräknare med inbyggd momentvisning och växlad skruv etc