Sida 4 av 5
Re: Minispeed
Postat: 10 nov 2017, 15:15
av Streamerhook
Nu har jag hittat ett par gamla resultat.
Vid Hösttävlingen i Stockholm 1977 flög Uffe Nygren 155 km/h med sin 1 cc-speed (dvs med Cox Tee Dee)
Vid Oxelöpokalen samma år flög Anders Appring 160 km/h. Här var det hela 5 st piloter som deltog i 1 cc-klassen. Alla flög med Cox Tee Dee
Tittar man på vår rekordlista i dagens Minispeed har ingen ännu flugit med en Cox Tee Dee. Rekordet ligger på 125 km/h vilket är det värde vi satte som utgångspunkt när de nya reglerna infördes.
I Danmark är rekordet för Cox Tee Dee 142 km/h.
Inbjuder inte detta till att bygga en Minispeed och utrusta den med en Cox Tee Dee (0.51 antar jag då den borde vara snabbare än en 0.49)? Här finns ju klart något att jobba med.....
Re: Minispeed
Postat: 13 dec 2017, 21:12
av jerker
Något att titta på och ta efter!
Re: Minispeed
Postat: 13 dec 2017, 22:16
av Streamerhook
Vem är det, Jerker?
Re: Minispeed
Postat: 14 dec 2017, 00:01
av jerker
Troligt från Palermo, Pietro Botti!
Re: Minispeed
Postat: 07 mar 2018, 14:36
av Se_upp_alla_sorkar
Ja men alltså,
Skall ge mig på detta med minispeed eftersom jag hittade en härva med 0,25 mm pianotråd hemma.
Jag bygger enligt den utmärkta publikationen LINA nr 2-2017.
Jag har börjat med en vinge och tagit ett hål som är 30,0 mm .
Skurit enligt bilderna och har bestämt mig att fälla in rör i vingen för de ynkliga trådarna.
- 20180307_135134.jpg (351.13 KiB) Visad 21755 gånger
Rören är av naturfärgad PEEK (PolyEterEterKeton för den som inte visste - ett material som är helt inert och tåligt som rostfritt stål.) med 1,59 mm ytterdiameter och 0.040" innerdia. (1,02 mm).
Då kommer det spännande att tillverka ett runt ok. Tycker det känns vanskligt att ha både trumma och skål i aluminium. Skall se om jag hittar någon lämplig bit PEEK för att göra ena biten av.
Hälsar Ingvar
Re: Minispeed
Postat: 09 mar 2018, 22:06
av Se_upp_alla_sorkar
ID-märkning av minispeed modeller.
Jaja - det var detta med att sätta sitt SWE-nummer på minispeedmodellen. Tydligen skall den ha denna märkning om tävlar - enligt regelverket. När jag tar och printar ut SWE-60764 med 27 mm stilhöjd så blir det 20 cm långt. Om man bygger något liknande den som finns i LINA 2-2017 som Ingemar beskriver så får det visst plats - men man får ha SWE- på ena vinghalvan och nuffrorna på andra.
En variant är ju att komprimera SWE-60764 så att detta blir kortare rent fysiskt...
- swe_60764.jpg (25.8 KiB) Visad 21740 gånger
- swe60764.jpg (24.21 KiB) Visad 21740 gånger
Som synes kan man göra dela alltet som ett kvadratiskt märke med generösa 27 mm texthöjd
En annan klassisk variant är ju annars att placera vingen osymmetriskt, gärna då med stor innervingyta med gott om plats för SWE-nummer. Kanske är detta anledningen att moderna F2A-modeller har kroppen allra längst ut på vingtippen för att få plats med denna nödvändiga uppmärkning. Detta arrangemang har ju dessutom andra fördelar - man behöver ingen tipvikt
Bästa hälsningar // Ingvar
Re: Minispeed
Postat: 12 maj 2019, 10:38
av Tummen
Full fart inför World cup även på minispeedfronten.
Bytt motor till en cox black widow i år.
Håller på med intrimmning av motorn nu, har inte provflugit ännu.
Blir spännande att se vad fort det kan gå
Re: Minispeed
Postat: 15 maj 2019, 11:46
av jerker
FAI NR. är för FAI klasser!
Re: Minispeed
Postat: 15 maj 2019, 13:05
av Streamerhook
Nja Jerker.....
Inte bara för FAI-klasser utan även nationella klasser. Som Semistunt, Minispeed, Slow Combat etc
Re: Minispeed
Postat: 20 feb 2021, 20:30
av Cjoslotcjo
jerker skrev: ↑10 okt 2017, 08:08
Titta jag hitta! En minispeed i byggsats! Men jag har bara ritningen!
Hej.
Någon som har ritningen på Midge inscannad?
/cjo