CLASSIC 2017

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Niklas_L »

Ser riktigt lätt och fint ut!
Intressant konstruktion!
Är det enligt Classic eller brukar du bygga så?
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Tummen »

Vad bra det är med forum,här är ju hur jag ska göra med fenan till "Sumpfinken".
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Ja, va kul, är inläggen till nytta o nöje för kanske bara en enda människa så är det ju värt "besväret"!

Niklas; det är väl så här jag brukar bygga ungefär, fast mått o kontroller mm är ju enligt måttskissen som finns på Y:s webbsida.
Jag har ritat upp huvuddragen i fullskala för att få lite bättre överblick. Det blev förresten inga tippar av kolfiber, balsatipparna blev ganska lätta och yttertippen behöver ju ändå inte vara så lätt.
Nu är kärran snart klar, men tre saker har jag förträngt, de skulle jag ha börjat med i höstas, nämnligen kabinhuv, spinner, propeller och landställ.
Dessa saker måste ju vara superlätta annars fördärvar man ju hela konceptet! Dags att sätta fart alltså.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Streamerhook »

Lars,

Man blir helt impad över hastigheten i Ditt bygge!
Har Du flyttat ut sängen i hobbyrummet? Eller flyttat in byggbänken i sovrummet?
Eller är det små vita piller som är hemligheten?

Du har gett begreppet Duracellkanin en ny dimension! :shock: :? :geek:
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Ja nu märker man ju att jobba 8 timmar om dan helt klart stjäl mycket byggtid så det slutade jag med, och ska man vinna SM 17 så får man ju ligga i lite,haha! Nä allvarligt talat, pysslar man ett par timmar varje förmiddag så blir det rätt kvickt en flygmaskin, och så behöver man inte stå o fundera på vad man höll på med senast. Pensionera er, det kan jag rekommendera!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Fösökte göra en kabinform idag.....någon som vet var man får tag i lämplig plast?
Bilagor
IMG_0514 (Mobile).JPG
IMG_0514 (Mobile).JPG (38.07 KiB) Visad 14852 gånger
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av NisseD »

Kan vara värt att prova.....
https://youtu.be/ne9d74Wi8EM
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Tack för tipset, får spana efter flaskor!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av Streamerhook »

Jag har för ovana att spara plast från alla möjliga och omöjliga förpackningar. Vissa lämpar sig utan modifiering som huvar medan andra måste formas.

Det klassiska sättet är ju att göra en plugg som ser ut som huven och sedan sätta fast plasten i en ram, värma denna i ugn och sedan pressa den över pluggen. På 70-talet höll vi på med detta och om jag inte minns fel köpte man speciell plast lämpad för huvar. Har för mig att den hette Cobex. Googlade nyss på det och såg då att det tydligen finns att få tag på idag också. Kanske någon läsare av forumet har ett bra inköpsställe för Cobex? Eller erfarenhet av denna plast.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: CLASSIC 2017

Inlägg av patternmaster »

Kommit igång lite igen.....
Utfyllnader på plats- fick köra till lagret i S. Sandby o hämta lite, eller byta mot lite thinner rättare sagt!
Utfyllnader på plats- fick köra till lagret i S. Sandby o hämta lite, eller byta mot lite thinner rättare sagt!
IMG_0516 (Mobile).JPG (40.95 KiB) Visad 14768 gånger
Sporrställ
Sporrställ
IMG_0518 (Mobile).JPG (39.34 KiB) Visad 14768 gånger
Leadoutguide-light
Leadoutguide-light
IMG_0517 (Mobile).JPG (41.22 KiB) Visad 14768 gånger
Skriv svar