Vinterprojekt

Bygge och ytbehandling.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vinterprojekt

Inlägg av jerker »

:roll: Helt rätt! se till att det blir tätt. inte kul med fukt på insidan. Två comp. Epoxi! Lycka till!
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: Vinterprojekt

Inlägg av NisseD »

Sista bilden endast trären.
Det här med att gröpa ur balsabitar!! Någon som kan skicka en länk på ett vettigt verktyg att köpa?
Funderar på att det vore bättre att använda ett antal 3mm flak och skära ut hålen innan man sedan limmar ihop och slipar. Hade blivit minimalt med balsa men kanske limmet hade gett vikten tillbaka...
IMG_1662.JPG
IMG_1662.JPG (104.1 KiB) Visad 14532 gånger
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Vinterprojekt

Inlägg av StaffanE »

Jag använder Permagrits fräsverktyg med en Dremel maskin. Finns i flera varianter.

http://www.permagrit.com/index.php?cPath=67_84
rf8c.jpg
rf8c.jpg (5.68 KiB) Visad 14521 gånger
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: Vinterprojekt

Inlägg av NisseD »

Tack Staffan. Verktyget är nu beställt och jag hoppas på att svära lite mindre när bottenplattorna ska gröpas ut.
Till nästa modell blir det nog istället ett antal flak med hålurtagning.
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: Vinterprojekt

Inlägg av NisseD »

Lite extra balsa behövdes i nosen för att kunna slipa till en vettig övergång till spinnern så modellen får stå på nosen inatt :?
En fråga. Som synes i andra fotot ligger kulkopplingen mot kroppssidan. Ska man skippa kulkoppling och ta gamla hederliga "böjd pianotråd" med glapp eller kan man böja roderhornet för att hamna i centrum? Anar att man inte får dessa problem med en 1,5m kärra....
IMG_1665.JPG
IMG_1665.JPG (92.1 KiB) Visad 14509 gånger
IMG_1666.JPG
IMG_1666.JPG (47.64 KiB) Visad 14509 gånger
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Vinterprojekt

Inlägg av StaffanE »

Det verkar inte bra att det ligger mot kroppsidan. Man vill inte ha något som kärvar i rodersystemet.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vinterprojekt

Inlägg av jerker »

:roll: Ta bort balsa där kulleden tar i. Och Lägg ett tunt balsaflak utan på! Så kärvar det inte. Lossas att det är en inspektions lucka!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Vinterprojekt

Inlägg av Michael Palm »

Mycket bra idé av Jerker tycker jag!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
NisseD
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 sep 2016, 18:48

Re: Vinterprojekt

Inlägg av NisseD »

Hmmm, ja det skulle fungera och gör man den öppningsbar har man ju en inspektionslucka för att kolla så att limmet håller muttern på plats. Tack för tipset Jerker!
Är ändå lite sugen på att bocka till armen så att kulan ligger i centrum på höjdrodret. Godset är tjockt så det blir inget "svaj".
Reser med jobb igen så jag har några dagar på mig att ta ett beslut....

Något helt annat...
Enligt ritningen ska inte sidorodret vara ställt till höger. Har man inte alltid detta på linkärror?
Jag har gjort infästningen till elmotorn med ca 2 grader högerjustering. Men bör jag inte dessutom ha lite höger sidoroder?
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Vinterprojekt

Inlägg av jerker »

:roll: Gör så att du kan justera. En kort stötstång med gänga! Fäst i kroppen och i rodret.
Skriv svar