Bilder från Norden runt.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Just tillbaka inomhus efter en förmiddag på fältet. Trots solsken, blå himmel och några plusgrader gjorde vinden att det var kallt att vara ute. Men Johan testade igenom 5 F2D-modeller innan vi gav oss. Resten av dagen får tillbringas vid byggbordet istället!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Trots gårdagens kyla var vi ju tvungna (!!) att testa denna dag också. Och se, ingen vind vilket gjorde det till rena Kungsbacka-vädret på vårt fält. Solen var bitvis så stark att de foton som togs inte blev så bra.......
Tomas hade med sig en Brodak Focke Wulf och testade. Drivs av en OS LA 40
Förutom Fora-tester flög Johan också med en Furia 2,5, en ny rysk combatmotor.
Tomas hade med sig en Brodak Focke Wulf och testade. Drivs av en OS LA 40
Förutom Fora-tester flög Johan också med en Furia 2,5, en ny rysk combatmotor.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
När det dyker upp en skön aprilsöndag måste man ju ut och flyga lite. I alla fall i Vänersborg!
Tomas och Anders med varsin combatmodell. Egentligen flög Tomas med sin stuntare men fick hålla Anders Stelz-drivna modell när kortet togs. Den modell Anders håller i har en PAW 2,5 cc. Ursprungligen kommer modellerna/motorerna från Ingemar Karlsson men används nu av Anders för att lära sig flyga lina. Instruktören (gissa vem) var lite ful idag då vi började med Stelz-modellen som trots denna gamla glödare går hyfsat fort. Kanske inte det bästa för att lära någon att bli Sveriges bästa W-pilot men det gick inte att motstå frestelsen att se Anders bli (väldigt) yr (väldigt) fort. Sedan flög vi med PAW-modellen och då kom vi så pass långt att Anders kunde flyga den själv i planflykt. Han håller för fullt på med sin W-modell och kommer att ha en Rossi 2,5 cc glöd i den (inköpt på Oldtimerträffen i Kungsbacka förra året).
John och Ingemar flög med PAW-bestyckade 1,5-modeller. John har som mål för våren att kunna lära sig flyga alla manövrar som tänkas kan. Looping är avverkat och nu håller vi på med buntar och åttor.
Tomas och Anders med varsin combatmodell. Egentligen flög Tomas med sin stuntare men fick hålla Anders Stelz-drivna modell när kortet togs. Den modell Anders håller i har en PAW 2,5 cc. Ursprungligen kommer modellerna/motorerna från Ingemar Karlsson men används nu av Anders för att lära sig flyga lina. Instruktören (gissa vem) var lite ful idag då vi började med Stelz-modellen som trots denna gamla glödare går hyfsat fort. Kanske inte det bästa för att lära någon att bli Sveriges bästa W-pilot men det gick inte att motstå frestelsen att se Anders bli (väldigt) yr (väldigt) fort. Sedan flög vi med PAW-modellen och då kom vi så pass långt att Anders kunde flyga den själv i planflykt. Han håller för fullt på med sin W-modell och kommer att ha en Rossi 2,5 cc glöd i den (inköpt på Oldtimerträffen i Kungsbacka förra året).
John och Ingemar flög med PAW-bestyckade 1,5-modeller. John har som mål för våren att kunna lära sig flyga alla manövrar som tänkas kan. Looping är avverkat och nu håller vi på med buntar och åttor.
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Bilder från Norden runt.
Kul att se att Anders är på G!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Det kom ett paket från Ukraina nu i veckan. Med en hel drös combat-modeller tillverkade av Yuvenko & Co. Och då måste man u ut och testa, eller hur?
Testet utföll till belåtenhet då Johan tyckte att modellerna flög fint så de kanske kommer att användas på sommarens VM.
Det känns lite som att Vänersborg är den enda orten i Norden med flygning och att alla andra är soff-potatisar......
Eller vågar Ni inte skriva på denna tråd om Era bravader i cirklarna?
Testet utföll till belåtenhet då Johan tyckte att modellerna flög fint så de kanske kommer att användas på sommarens VM.
Det känns lite som att Vänersborg är den enda orten i Norden med flygning och att alla andra är soff-potatisar......
Eller vågar Ni inte skriva på denna tråd om Era bravader i cirklarna?
Re: Bilder från Norden runt.
Har äntligen klarat av flygpremiären. Strålande sol och som mest 19 grader varmt.
För två veckor sedan var hela fältet snötäckt så vi var flera som passade på idag när snön äntligen var borta.
Fick trängas med radioflygarna tyvärr så det blev endast 2 flygomgångar.
Passade på att köra in min PA75 också. Körde upp en dryg liter bränsle vilket verkade räcka.
Motorn startade på första slaget vid första startförsöket – imponerande!
Ska bli spännande att se hur den kommer att fungera med kommande TP.
Just nu jobbar jag med slipning och spackling av kroppen på nya kärran så svaret på den frågan kommer förhoppningsvis innan SM!
För två veckor sedan var hela fältet snötäckt så vi var flera som passade på idag när snön äntligen var borta.
Fick trängas med radioflygarna tyvärr så det blev endast 2 flygomgångar.
Passade på att köra in min PA75 också. Körde upp en dryg liter bränsle vilket verkade räcka.
Motorn startade på första slaget vid första startförsöket – imponerande!
Ska bli spännande att se hur den kommer att fungera med kommande TP.
Just nu jobbar jag med slipning och spackling av kroppen på nya kärran så svaret på den frågan kommer förhoppningsvis innan SM!
- Bilagor
-
- Inte så grönt fält just nu men förvånansvärt torrt med tanke på att det var snötäckt för 14 dgr sedan.
- Fältet_hyfsat_torrt.jpg (205.34 KiB) Visad 12703 gånger
-
- Kärran funkade utan problem men själv var jag så klart lite ringrostig...
- Premiärflygning_18-04-18.jpg (211.24 KiB) Visad 12703 gånger
-
- Körde in motorn till kommande kärra också.
- PA75_inkörning.jpg (206.33 KiB) Visad 12703 gånger
-
- Radioflygarna dricker kaffe och njuter av sol och värme.
- Radioflygarna....jpg (238.22 KiB) Visad 12703 gånger
Re: Bilder från Norden runt.
Jag fick också premiär idag. Ensam på Mygglanda gjorde att jag hade tid att fixa nya linor och få 8 flygningar. Den gamla Tån flyger bra. Stalker.61an startade på första rycket, samma inställningar som i höstas. Den trivs bra med Repicon 5% och en 13x6x3 kolfibersnurra.
Nya Cardinalen håller på att målas, och blir färdig i god tid till VM.
Nya Cardinalen håller på att målas, och blir färdig i god tid till VM.
Re: Bilder från Norden runt.
Det får vi hoppas! VM kommer före SM. God Jul! Lycka till nu med nya motorn och planet!
Re: Bilder från Norden runt.
Nu vasr jag för snabb! Det var ju Nicklas som hade nya motorn! Trodde det var Hellsen! Lycka till nu bägge två!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Bilder från Norden runt.
Nu är dagens session på fältet avklarad. Johan flög och trimmade in 3 F2D-modeller medan jag roade mig med att köra två 0,8-motorer i bänk.
McCoy-motorn satt på den dubbeldäckare Lasse Larsson lämnade mig och ville jag skulle flyga på Oldtimerträffen i juni (Bild finns på annan tråd). Motorn har tagits isär och tvättats ren. När jag tog isär den såg jag också att kolv och vevstake inte satt ihop. Motorn har en konstig konstruktion där vevstaken har en kula i kolvändan och kolven har en kulliknade urfräsning. Allt hålls på plats med hjälp av en bricka och ett clips (av samma typ som håller kolvbulten på vissa motorer). Har satt ihop den och det ser bra ut men tyvärr så hoppar det isär när man kör motorn. Efter ett par försök ger jag nu upp med den då jag antar att delarna är alldeles för slitna för att det ska funka. Men så länge delarna sitter ihop är motorn väldigt lätt att starta.
Finns det någon där ute som har delar till en så här gammal McCoy som man vill bli av med? Hör av Er i så fall!!
Sedan körde jag också en rentvättad och iordninggjord Ok Cub. Den startar lätt och verkar funka men tyvärr passar inte motors fäste det som finns på Lasses dubbeldäckare.....
McCoy-motorn satt på den dubbeldäckare Lasse Larsson lämnade mig och ville jag skulle flyga på Oldtimerträffen i juni (Bild finns på annan tråd). Motorn har tagits isär och tvättats ren. När jag tog isär den såg jag också att kolv och vevstake inte satt ihop. Motorn har en konstig konstruktion där vevstaken har en kula i kolvändan och kolven har en kulliknade urfräsning. Allt hålls på plats med hjälp av en bricka och ett clips (av samma typ som håller kolvbulten på vissa motorer). Har satt ihop den och det ser bra ut men tyvärr så hoppar det isär när man kör motorn. Efter ett par försök ger jag nu upp med den då jag antar att delarna är alldeles för slitna för att det ska funka. Men så länge delarna sitter ihop är motorn väldigt lätt att starta.
Finns det någon där ute som har delar till en så här gammal McCoy som man vill bli av med? Hör av Er i så fall!!
Sedan körde jag också en rentvättad och iordninggjord Ok Cub. Den startar lätt och verkar funka men tyvärr passar inte motors fäste det som finns på Lasses dubbeldäckare.....