Re: Konstiga flygplanskonstruktioner
Postat: 19 mar 2018, 20:48
Idag var Lasse Larsson från Gendalen på besök hos mig. Han hade med sig två gamla lin-modeller som han (tror jag) fått från något dödsbo eller så.
Han lämnade dem här och ville att jag skulle försöka flyga med båda vid Oldtimerträffen i Kungsbacka i juni. Och eftersom jag aldrig kan säga nej lovade jag ju det.
Dubbeldäckaren ser ut att vara ett hembygge och har en Mccoy 0.049 i nosen. Eller är det någon som tror sig veta vad det kan vara för modell+
Den andra modellen hade Lasse fått identifierad med hjälp av Sten Persson. Det är en Piper Skycycle, ett flygplan som Piper presenterade i början av 40-talet. Ritningen till linmodellen publicerades i novembernumret av Model Airplane News 1945. Kabin saknas så den måste tillverkas innan flygning.
När jag tittade i min motorlåda (en av dem ....) hittade jag en liten (och gammal) ED där motorfästet passade perfekt för de borrade hålen. Enda problemet just nu är att motorn i modellen är sidomonterad och med den tank som ED-motorn har kommer bränslet att rinna ut om man sidomonterar den. Och det går inte att vrida tankens montering i motorn........ Någon som har någon god idé att komma med?
Ihop med fotot på lilla ED-motorn finns också en större ED, antagligen på runt 2,5 cc.
Det fjärde fotot är på 2 st ED Racer 2.46 cc. Den var på 50-talet och början på 60-talet en populär motor för Teamracing.
Alla fyra ED-motorerna är för övrigt till salu!
Han lämnade dem här och ville att jag skulle försöka flyga med båda vid Oldtimerträffen i Kungsbacka i juni. Och eftersom jag aldrig kan säga nej lovade jag ju det.
Dubbeldäckaren ser ut att vara ett hembygge och har en Mccoy 0.049 i nosen. Eller är det någon som tror sig veta vad det kan vara för modell+
Den andra modellen hade Lasse fått identifierad med hjälp av Sten Persson. Det är en Piper Skycycle, ett flygplan som Piper presenterade i början av 40-talet. Ritningen till linmodellen publicerades i novembernumret av Model Airplane News 1945. Kabin saknas så den måste tillverkas innan flygning.
När jag tittade i min motorlåda (en av dem ....) hittade jag en liten (och gammal) ED där motorfästet passade perfekt för de borrade hålen. Enda problemet just nu är att motorn i modellen är sidomonterad och med den tank som ED-motorn har kommer bränslet att rinna ut om man sidomonterar den. Och det går inte att vrida tankens montering i motorn........ Någon som har någon god idé att komma med?
Ihop med fotot på lilla ED-motorn finns också en större ED, antagligen på runt 2,5 cc.
Det fjärde fotot är på 2 st ED Racer 2.46 cc. Den var på 50-talet och början på 60-talet en populär motor för Teamracing.
Alla fyra ED-motorerna är för övrigt till salu!