RoJett 67 LSRE
Postat: 27 dec 2015, 19:55
Tänkte ge mig på ett aningen svårförklarat problem som har med venturiinsatsen i RoJett 67 att göra, men som även kan gälla för alla motorer med denna typ av venturilösning(se skiss). Dock är det bara ett problem i stunt för hängande och stående motorer.
ovanför nålröret men inget under. Då venturit glappar nån tiondels millimeter i sätet och nålröret inte sitter med presspassning mot venturit bildas därför spalt där en del av bränslet kan ta en "genväg" in i motorn(se skiss igen).
Mått "A" anger höjdskillnaden mellan den avsedda sugpunkten och stället där bränslet kan smita in närmare vevaxeln. På min egen RoJett är måttet "A" ca: 7mm och funderingen är att medelsugpunkten då hamnar nånstans inom området för mått "A".
Stämmer min teori förklarar det varför min RoJett alltid har gått rikare på rygg, trots mellanlägg under motorfästena. Den förklarar även varför skillnaden i gång på rygg har varierat lite mellan flygningarna. Venturit har helt enkelt glappat och när jag chokat före start har det vickat lite och slumpmässigt hamnat i ett mer eller mindre tätande läge.
Nu blir det ett nytt plastventuri med tätande presspassning mot både vevhus och nålrör. Jag kommer dessutom göra det ställbart för att enklare kunna finjustera gången mellan rygg och plan. Må detta leda till bättring.
Synpunkter?
Lelle Nord
PS
De e kul me svarv!
RoJett 67:ans venturi har bara O-ringstätning Mått "A" anger höjdskillnaden mellan den avsedda sugpunkten och stället där bränslet kan smita in närmare vevaxeln. På min egen RoJett är måttet "A" ca: 7mm och funderingen är att medelsugpunkten då hamnar nånstans inom området för mått "A".
Stämmer min teori förklarar det varför min RoJett alltid har gått rikare på rygg, trots mellanlägg under motorfästena. Den förklarar även varför skillnaden i gång på rygg har varierat lite mellan flygningarna. Venturit har helt enkelt glappat och när jag chokat före start har det vickat lite och slumpmässigt hamnat i ett mer eller mindre tätande läge.
Nu blir det ett nytt plastventuri med tätande presspassning mot både vevhus och nålrör. Jag kommer dessutom göra det ställbart för att enklare kunna finjustera gången mellan rygg och plan. Må detta leda till bättring.
Synpunkter?
Lelle Nord
PS
De e kul me svarv!