Trivial Pursuit bygge!

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Jag har ingen klarlack ovanpå primern.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av StaffanE »

Kan vara det som är problemet. Jag sprutade klarlack ovanpå primern.
Ove A
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Ove A »

För att minska risken att färgen släpper i bl.a. vingrot så brukar jag spruta flera tunna lager på sådana ställen, som får torka mellan sprutningarna och undvika ett fåtal tjocka lager. Rengöringen är också viktig. Spacklar man med något som färgen har svårt att fästa på så blir det problem. Jag använder butyrate dope och den har någon spännförmåga trots att det inte är spännlack.
Ove A
Ove A
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Ove A »

Vill man veta mer om ytbehandling så finns en artikel översatt i SLIS Bulletinen 4.1979. Artikeln är från Model Airplane News Juni 1974 även i Stunt News April 1978. Det är Les Mc Donald som skrivit artikeln.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av patternmaster »

Hej! Jänkarna brukade visst rekommendera att man strök ett par lager nitrat dope direkt på utfyllnaderna innan man fortsatte med butyraten.
Nitrat har visst bättre vidhäftning. Då körde man ju med epoxolite, hur det funkar med de nya produkterna vet jag inte. Det finns ju även klar butyrate som inte spänner alls, kanske det funkar bättre överhuvudtaget? Jag brukar pensla på flera lager vanlig grå primer och har inte haft släpp.
Ha de/LR
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Trivial Pursuit bygge!

Inlägg av Niklas_L »

Klar och provflugen!
Min TP blev klar för några veckor sedan och jag har gjort några flygningar med den.
Förhoppningsvis är den intrimmad lagom till Kungsbackas Västkustträff om ett par veckor.
Tyngdpunkten låg rätt och har ännu inte ändrats. Hittills har jag bara plockat ur 7 g tippvikt och riktat ut motorn lite.
Trimtabben är i neutralläge och det verkar funka.
Jag gillar modellen mer för varje flygning. Stabil och mycket vändbar på samma gång. Sträcker linorna bättre än någon annan modell jag hittills flugit.
T ex i de yttre övre hörnen i 4-kantåttorna och i toppen av triangelloopingarna.
Bilagor
TP:n är nu klar och provflugen
TP:n är nu klar och provflugen
TP2.jpg (98.13 KiB) Visad 10622 gånger
Skriv svar