"Weatherman" speed.
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Kul Anders!!!
Ska bli ännu mer intressant att läsa om provflygningen
Ska bli ännu mer intressant att läsa om provflygningen
- Michael Palm
- Inlägg: 1130
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: "Weatherman" speed.
Se till att filma provflygningen!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: "Weatherman" speed.
Provflygningen kommer ske med 0,45 virelinor som är 18,1 mellan ägorna, så lite för långa och lite tjocka. Pianotråd är beställt hos 3F. Kommer även proppa ner till en 10x6, så man hinner se vad som händer. Filmkameran är med!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu är de tre nya W-modellerna färdigmålade. Lite polering återstår liksom landningsställ och rodermekanism.
Re: "Weatherman" speed.
Provflög min Weatherman idag. Ett riktigt dåligt gjort landställ gjorde att dem var svår att få upp i luften, på vårat smågropiga fält. Men efter ett par försök så kom den upp. Ny flög jag med för långa linor, ca 40 cm, som dessutom är 0,45 och inte 0,4. Helt oprovocerat, och med något rik blandning gjorde den 21,7 på 7 varv. Film finns, och kommer när jag fått in den i datorn....
Re: "Weatherman" speed.
Kör inte för fort! Då kan det gå så HÄR!!!!!!!!
- Bilagor
-
- 69568792_10217313655504660_9218037541444255744_n.jpg (117.18 KiB) Visad 13564 gånger
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Reidar Johansson i Norge är ännu en återvändande linflygare som nu håller på med två stycken Weatherman-modeller.
Motorn är en Cox Tee Dee 15.
Snart kommer kanske Norge vara det land i Norden som har flest W-flygare.... Eller?
Motorn är en Cox Tee Dee 15.
Snart kommer kanske Norge vara det land i Norden som har flest W-flygare.... Eller?
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu när snön yr kring knutarna och vinterkylan har tagit oss i sitt grepp är det ju trevligt att sitta i sin verkstad (inomhus!) och småpyssla.
Ett sådant pyssel kan ju vara att tillverka slimmade hjul till sin Weatherman-modell. Varje intjänad tiondel i fart är en spik i motståndarens kista!
Samma typ av hjul kan man använda även i andra klasser, t ex i Goodyear Racing. Men då ska man ersätta plywooden med hårdgummi.
Först letar man fram 3 mm plywood (5-skikts) och ritar ut hjulradien med en passare. För Weatherman ska diametern vara 50 mm så det är lämpligt att såga ut bitarna med lite övermått. Borra sedan också ett centrumhål och sätt ihop alla plywood-bitar med skruv och mutter (det är en god ide att göra flera hjul samtidigt). Sätt sedan upp stycket i svarven och svarva ner diametern till 51 mm. Ta isär dem och slipa av kanterna lätt med sandpapper. Vill man kan man lacka eller måla dem. Så här blir det då: Nästa steg är att tillverka nav i aluminium. Här kommer en bild som visar ett nästan färdigt hjul (så att Ni får en uppfattning om vilket håll vi är på väg åt): Till centrumnavet använder jag alu-stång med en diameter på 18 mm. Man sätter upp den i svarven och plansvarvar den samt gör ett centrumhål med ett dubbhålsborr. Sedan borrar jag ett hål med en diameter på 2,5 mm (Mina landningsställ är av 2.5 mm pianotråd). Man ska borra så djupt man kan med sitt borr och det blir ca 42 mm. Ta sedan ett stickstål och kapa av stycket ca 45 mm in. Här är stycket färdigt för nästa moment (i fräsen). Som en liten guide för var skruvhålen i navet ska borras har jag svarvat en liten markering. Fortsättning följer ......
Ett sådant pyssel kan ju vara att tillverka slimmade hjul till sin Weatherman-modell. Varje intjänad tiondel i fart är en spik i motståndarens kista!
Samma typ av hjul kan man använda även i andra klasser, t ex i Goodyear Racing. Men då ska man ersätta plywooden med hårdgummi.
Först letar man fram 3 mm plywood (5-skikts) och ritar ut hjulradien med en passare. För Weatherman ska diametern vara 50 mm så det är lämpligt att såga ut bitarna med lite övermått. Borra sedan också ett centrumhål och sätt ihop alla plywood-bitar med skruv och mutter (det är en god ide att göra flera hjul samtidigt). Sätt sedan upp stycket i svarven och svarva ner diametern till 51 mm. Ta isär dem och slipa av kanterna lätt med sandpapper. Vill man kan man lacka eller måla dem. Så här blir det då: Nästa steg är att tillverka nav i aluminium. Här kommer en bild som visar ett nästan färdigt hjul (så att Ni får en uppfattning om vilket håll vi är på väg åt): Till centrumnavet använder jag alu-stång med en diameter på 18 mm. Man sätter upp den i svarven och plansvarvar den samt gör ett centrumhål med ett dubbhålsborr. Sedan borrar jag ett hål med en diameter på 2,5 mm (Mina landningsställ är av 2.5 mm pianotråd). Man ska borra så djupt man kan med sitt borr och det blir ca 42 mm. Ta sedan ett stickstål och kapa av stycket ca 45 mm in. Här är stycket färdigt för nästa moment (i fräsen). Som en liten guide för var skruvhålen i navet ska borras har jag svarvat en liten markering. Fortsättning följer ......
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu sätts biten upp i ett rundmatningsbord i fräsen så att man kan borra de tre hålen för skruvarna som ska hålla ihop hjulet. Eftersom skruven är M2,5 ska borret vara 2,1 mm.
Nu är alla tre hålen borrade. Nästa moment blir i svarven. Observera att man inte kan göra så här, dvs ha biten i svarven och sedan i fräsen och sedan i svarven igen, om man eftersträvar hög precision. Men i detta fall med bitarna till ett hjulnav fungerar det.
Alla har kanske inte en liten fräs med rundmatningsbord (som förenklar detta jobb på strålande sätt). Då kan man använda sig av en pelarborrmaskin istället. Delningen på 120 grader mellan hålen får man räkna ut och markera manuellt istället.
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
I svarven tar man nu bort material så att man får en fals som sticker in i plywood-hjulet. Då plywooden är 3 mm så gör jag falsen ca 1,35 mm på varje halva. Det fungerar inte att bara dela 3 mm med 2 eftersom man kommer att trycka ihop plywooden lite då man skruvar ihop hjulet.
När detta är klart sticker man av biten. Väggtjockleken är 1,5 mm och sedan svarvar man ut nästa.....och nästa.....och nästa.....
Här är två bitar som nu kräver fortsatt bearbetning. I ena halvan gängar man hålen med M2.5. I andra halvan borrar man upp hålen till 2,5 mm. Sedan går man till polermaskinen och polerar bitarna till högglans..... men det kommer i nästa avsnitt!
Fortsättning följer