"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Bygget framskrider sakta men säkert (det får ju dela tid med andra byggen också..... man kan ju inte bara hålla på med en sak samtidigt)

Kroppens sidenklädsel har först lackats med zaponlack och sedan med en blandning av zaponlack och talk. Två gånger med slipning emellan...

Nu har den fått ett lager av 2-komponents slipfärg. Eller vad man nu ska kalla den. Den ger en tjockare yta och tanken är ju att det mesta ska slipas bort. Färgen har Per Stjärnesund tipsat mig om (han har tom köpt den åt mig!) och är något han använder vid bygget av sina speedmodeller. Färgen ger en hyfsat hård yta som är lätt att slipa till en jämn yta.
W4.JPG
W4.JPG (99.89 KiB) Visad 13075 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Tror det är sant det som sägs..... dvs att kor mjölkar bättre till musik!

Sitter och bygger och lyssnar på Spotify; "Sju ensamma kvällar" med Thor-Erics (Ingolf Johnsson spelade bas i orkestern när de fick denna hit i slutet på 60-talet). Varvar den med "15 minuter från Eslöv" med Östen Warnerbring (får då associationer till Staffans fina byggen). Prova och Ni får se! Bättre byggmusik finns inte......

Den vita täckfärgen har färdigslipats och modellen har fått första lagret med den röda billacken. Nu ska detta lager få härda och sedan slipas ner så att nästan allt försvinner innan slutmålning sker. Tycker Ni att Ni sett kombinationen gul vinge - röd kropp förut så stämmer er iakttagelse. Varför ändra ett vinnande koncept? Sanningen är ju att det inte är någon vits att ha flera kulörer 2-komponentslack hemma eftersom det antagligen skulle torka ut innan man använt allt. Och har man röd kropp passar ju gult siden bättre än blått dito.

Egentligen skulle jag ta en närbild för Anders så att han får se hur bra det blir med penselmålning på dessa små ytor med den lack jag använder. Inte ett penseldrag syns.

Är det fler än mig som tycker att ojämnheter etc är lättare att se och slipa ner när man har en färg på ytan (jämfört med vitt)?

Medan lacken härdar är det dags att börja med kabinen.
W5.JPG
W5.JPG (103.39 KiB) Visad 13058 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu är kabinen (balsablocket) färdigslipad på utsidan och uppsatt på en pinne klar att kläs med glasfiber och epoxi.
Jag använder 24-timmarsepoxi och späder ut det med metanol så att det blir som tunn lack. Samt glasfiber med en vikt på 20 gram/m2.

Pensla först ytan med epoxi en gång. Lägg sedan på glasfibern och mätta den med epoxi. Direkt efter kommer nästa lager med glasfiber. Upprepa proceduren, dvs lägg på glasfibern och mätta med epoxi. Se till att den formar sig efter kabinen och inte har några bubblor. Imorgon fm är den redo för nästa steg som är urholkning och hål för motor samt fastsättning av de delar som behövs för att skruva den på plats.
W6.JPG
W6.JPG (83.34 KiB) Visad 13051 gånger
W7.JPG
W7.JPG (86.22 KiB) Visad 13051 gånger
Nu stänger vi av musiken och gör en förflyttning till tv-soffan, dvs inget mer bygge idag!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Alf Eskilsson i Kungsbacka är nästan klar med sin W-modell. I nosen sitter det en Super Tigre G20-15G.

Med alla nya alster kan det bli en riktigt kul tävling i Kungsbacka på Långfredagen!
AlfE1.jpg
AlfE1.jpg (69.75 KiB) Visad 13043 gånger
AlfE2.jpg
AlfE2.jpg (84.38 KiB) Visad 13043 gånger
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av patternmaster »

Va? Alf med speedkärra! I Kungsbacka kan tydligen allt hända! Kul!
Snygg va den också. Din också Ingemar!
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Jo vi hade Weatherman som vinterprojekt förra vintern.
Alf brukar hävda att kan man Stunta så har man den allra bästa grunden för all annan linflygverksamhet, så nu får vi se om han kan Speeda...
En radioflygare har vi redan sett med Weatherman, och i år blir det sannolikt en till...

...man skulle kunna vitsa till det som "det sprider sig som lincirklar på vattnet..."

hälsar Ingvar, som håller på med ett 5-årsprojekt (en basal SEMI-speed som legat till sig i 4 år drygt - ett stabilt bygge i äkta pockeholtz med kolfiberförstärkningar och bellcrank i smidd Titan Ja alla vet ju att pockenholtz skall förvaras i fuktig lera så det tog ett tag att gräva fram delarna...)
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

För 2 veckor sedan hade MFK Sländan i Gendalen (Sollebrunn) sitt årsmöte (nästan) och påpassligt nog var Ingvar, Tomas och jag där och visade linstyrda modeller (typ Semispeed, Minispeed, Weatherman, T/R, Stunt etc). Sländan är ju traditionellt sett en friflygklubb med inriktning mot Oldtimer. Vilket gjorde att speciellt Weatherman fick mångas ögon att tindra. Avslutningen blev att det delades ut 5 W-ritningar med regelhäfte och har vi tur kommer det åtminstone att bli någon modell byggd i klubben! (För Er som undrar varför Ingvar inte är med på bild så var det han som höll i kameran.....)
Sländan1.jpg
Sländan1.jpg (82.45 KiB) Visad 13015 gånger
Sländan2.jpg
Sländan2.jpg (73.16 KiB) Visad 13015 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu har ett antal timmar ägnats åt metallarbeten nödvändiga för att få flygetyget dit jag vill.....

En adapter har gjorts så att man kan använda Cox-förgasare (samma som jag har på Minispeedens MPJet-motor).

En ny kraftigare vevstake har också tillverkats.

Sedan har detaljerna för fastlåsning av kabinen svarvats till. M2-skruvarnas huvud har också minskats då denna lilla modell inte kan ha samma dimensioner som jag har på klass 4-modellen.

Grunden till kabinen är klar och nu ska alu-hylsorna (för låsningen) på plats och sedan ska jag ta hål för motorn samt sätta glasfiber på insidan.

Det första röda färglagret har också härdat så pass att det går att slipa kroppen så att den får en yta likt hakan på en nyrakad modellflygare.
W8.JPG
W8.JPG (60.62 KiB) Visad 12989 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Per Vassbotn i Kristiansand jobbar hårt med att aktivera nya ungdomar i Weatherman. Och nu har två av dem fått klart sina modeller. Båda modellerna ska bestyckas med ASP S15A (2.5 cc glöd).
Norge2.jpg
Norge2.jpg (250.62 KiB) Visad 12983 gånger
Till vänster ses Tom Andresen och till höger Mikal Hansen

Norge1.jpg
Norge1.jpg (204.31 KiB) Visad 12983 gånger
Närbild på Mikals modell

Kan vi förvänta oss en invasion av norska W-flygare i Karlskoga?
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Finns det något mer rogivande än att sitta inne vid byggbordet och se snöflingorna falla utanför?

Arbetet med kabinen till den lilla W-modellen går framåt. Låsningsdetaljerna är på plats och ovansidan har slipats till önskad form. För att komma dit har glasfibern/epoxin först fått härda varefter jag lagt på en blandning av epoxi/mikroballonger som i stort sett slipats bort men gjort att jag fått den hårda yta jag eftersträvar innan målning. Innan hålet för motorn tas upp ska insidan göras klart. För att få en hållbar kabin måste även insidan kläs med glasfiber/epoxi. Först har den slipats ner så att balsan bara är 1-2 mm tjock. Underst på kabinen (den del som ligger an mot kroppen) har jag en tunn skiva av glasfiberlaminat.
W10.JPG
W10.JPG (101.27 KiB) Visad 12955 gånger
W11.JPG
W11.JPG (102.96 KiB) Visad 12955 gånger

För glasningen behöver man tunn glasfiber (klippt i remsor), 24-timmars epoxi, metanol, pensel,sax, burk att blanda i, pensel samt pincett (den kom inte med på fotot). Genom att sätta 2 borr (eller pianotråd) i låsningshålen går det att sätta fast kabinen i ett skruvstycke och på så sätt få en bra arbetsställning.
W9.JPG
W9.JPG (84.13 KiB) Visad 12955 gånger
Börja med att blanda epoxien för att sedan spä ut den med metanol så att det blir som tunn lack (toluen ska vara bättre men det är mer "onyttigt" än metanol). Pensla på epoxin där remsorna ska vara, dvs runt alla kanter på kabinen (onödigt att sätta dit ngt där hålet sedan ska tas upp). Lägg sedan på remsorna med hjälp av pincetten och mätta dem med epoxi (använd pensel!). Jag lägger dubbla lager av glasfiber och tror det ska räcka för önskad hållfasthet. Avsluta med att kolla att all glasfiber är mättad med epoxi och att glasfibern ligger an mot kabinen på alla ställen. Sedan ska det torka under ett dygn. Gärna på ett varmt ställe. Efter det kan överskjutande glasfiber skäras och/eller slipas bort. Vikten på kabinen var strax över 3 gram innan insidan fick glasning. Nu väger den 4,35 gram men räknar med att komma ner till 4 gram när den härdat och överskottet av glasfiber tas bort.
W12.JPG
W12.JPG (101.23 KiB) Visad 12955 gånger
Skriv svar