"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Man vill ju att ens älsklingar ska kunna transporteras från hemmet till fältet och tillbaka utan att skadas och skavas...... Ett sätt är ju en låda typ den jag byggde för några år sedan. Funkar bra när man ska iväg en bit bort på tävling och vill ha en regnsäker förvaring.

Men ska man bara ut på hemmafältet för att testa kan lådan vara lite otymplig. Därför har jag gjort ett ställ i plywood likt de vi använder för combat-modellerna. Två plywoodsidor som sitter ihop med 3 st gängade stänger. Den översta har fått en slang så att den blir skönare att bära. Varje slits är klädd med porös slang vilken gör att vingarna inte skavs plus att modellerna inte sitter så löst att de trillar ur stället. Valde att göra det med plats för 4 modeller och det passar för alla tre storlekarna av de W-modeller vi använder.
Ställ1.JPG
Ställ1.JPG (279.64 KiB) Visad 5198 gånger
Ställ2.JPG
Ställ2.JPG (207.74 KiB) Visad 5198 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Från Finland har Aaro Seppälä skickat en bild på deras nya W-pilot, Jukka Vahvaselkä. Här assisterad av Elias Mayer.
FIN1.jpeg
FIN1.jpeg (160.32 KiB) Visad 4274 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Klas Nilsson i Västerås är nu klar med sin nya W-modell i klass 5G. Den har fått en läcker målning och är försedd med en Nova Rossi 28.
Första tävlingen för modellen blir förmodligen Västerås Open nu i september.
Klas1.jpg
Klas1.jpg (84.77 KiB) Visad 4274 gånger
Klas2.jpg
Klas2.jpg (84.24 KiB) Visad 4274 gånger
Klas3.jpg
Klas3.jpg (83.08 KiB) Visad 4274 gånger
Klas4.jpg
Klas4.jpg (97.76 KiB) Visad 4274 gånger
Klas har också testat att göra en egen ljuddämpare i kolfiber med en vikt på endast 7 gram.
Klas5.jpg
Klas5.jpg (90.57 KiB) Visad 4274 gånger
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Cjoslotcjo »

Klas Nilsson's modell har ju en MVVS ljuddämpad minipipa, kan väl inte vara tillåtet?

/cjo
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Din kunskap överstiger min men om det är så är den inte tillåten. Jag ska göra Klas uppmärksam på detta.
Klas
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2020, 17:06

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Klas »

Cjoslotcjo skrev: 30 aug 2023, 11:52 Klas Nilsson's modell har ju en MVVS ljuddämpad minipipa, kan väl inte vara tillåtet?

/cjo
Ja, det är en dämpad minipipa för en 3,5 kubiks MVVS som lämnar max effekt vid ca. 17000 v/min. På min Nova Rossi 4,8 kubikare sänker den varvet från 20000 till 19000 (med 7x7) så den är inte avstämd för min motor men visst, jag kan använda min kolfiberdämpare istället. Kolfiberdämparen ger mer effekt men dämpar ljudet sämre.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Ge gärna lite info om kolfiberdämparen. den ser intressant ut!
vilket fabrikat av lamineringsepoxi?
har du siliconslang mellan motor och dämparen?
och hur fäster du den mot modellen?
är det lost foam-metod du använt?
Klas
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2020, 17:06

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Klas »

Hej Johan. Jag gjorde dämparen så här:
1. 3D-printade gjutform för vaxplugg.
2. Drog kolfiberstrumpa över pluggen och penslade på epoxi.
3. Härdade i ugn vid 50 C i ett par timmar för att få "skalet" självbärande och sedan i högre temperatur.
Det där med självbärande var inte så bra så jag gjorde även gipsformar som omslöt allt under härdningen.
Epoxi: EPO-TEK 353ND från "G A Lindberg"

Jag kan inte bifoga bilder här???
Ge mig e-mail så skickar jag bilder om processen.
klas.nilsson@bahnhof.se
Klas
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 sep 2020, 17:06

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Klas »

Infästning till motor och modell är med original Nova Rossi avgaskrök och silikonslang. Baktill med 3D-printat fäste i PA-CF.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Klas - man måste minska ner bilderna i telefonen till min-size m nåt gratisprogram för att kunna bifoga dem. Irriterande.......
Tas
Skriv svar