"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Johan Rasmussen
Inlägg: 319
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Min gamle kompis Olle har byggt sig en Weatherman med en Webra Rekord med den äran!
Hela modellen är CNC-fräst i balsa och plywood i Olles garage. Ett kanonfint bygge!
Olle kommer ut till mig i Vallentuna och provflyger i september
.
received_531550609322232.jpeg
received_531550609322232.jpeg (112.36 KiB) Visad 2649 gånger
received_483513191152651.jpeg
received_483513191152651.jpeg (109.94 KiB) Visad 2649 gånger
received_3920681908163823.jpeg
received_3920681908163823.jpeg (125.45 KiB) Visad 2649 gånger
received_1222248465733300.jpeg
received_1222248465733300.jpeg (119.11 KiB) Visad 2649 gånger
oc
Johan Rasmussen
Inlägg: 319
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Börjar 2025 med att ge min Weatherman nya motorbockar. Denna gång fyrkantiga kolfiberrör. De gamla i Ek var för mjuka. Motorn, K/B 6.5 jobbade sig ner i dem varje flygning resulterande i svåra vibrationer. Landade ibland med bara 3 motorskruvar då en slitits av på mitten.
När jag la aluminiumplattor emellan för att öka ytan så kantrade även de ner i eken och spräckte ett vevhus. Så nu får det bli kolfiberrör med invändiga aluminiummuttrar som i min stuntare GurneyGhost2.
Ett annat mål med ombyggnaden är att även minska vikten något då modellen ligger väldigt nära maxvikten för klassen.

.
received_1253956655676914.jpeg
received_1253956655676914.jpeg (106.89 KiB) Visad 561 gånger
received_451887814652246.jpeg
received_451887814652246.jpeg (120.47 KiB) Visad 561 gånger
received_3490771714563045.jpeg
received_3490771714563045.jpeg (117.08 KiB) Visad 561 gånger
received_609190888314301.jpeg
received_609190888314301.jpeg (156.85 KiB) Visad 561 gånger
received_965416998343894.jpeg
received_965416998343894.jpeg (131.09 KiB) Visad 561 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 319
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Så var den sagan slut. Min Weatherman får vila sig med sina otillåtna motorbockar i kolfiberstång tills ett nytt äventyr kan börja i en annan klass i ett annat land. Tack för den tiden som varit – du har lärt mig så oerhört mycket och framförallt fått mig tillbaka till LinflygCirkusen!
W.jpg
W.jpg (126.68 KiB) Visad 374 gånger
Retrospektivt kan det finnas en poäng i att Pylonracing-motorer redan tidigt sattes i gjutna motorbockar i aluminium som skruvades fast i tjocka spant sittande i laminerade glasfiberkroppar, att LinflygSpeed-modeller fick gjutna aluminiumpannor och att ylande Combat-modeller sen länge har motorbockar i aluminium.
Den K/B 6.5, en gammal pylonmotor, jag kör av nostalgiska skäl då jag har en hel systemkasse full av dem sen gammalt, vibrerar rejält. Fråga Klas som fått vita fingrar av att hålla i modellen vid start. Ju mer jag lyckas skrämma upp den i varv ju värre blir det.
Redan tidigt i början åt sig T-muttrarna sakta upp genom de rejält tilltagna motorbockarna i EK. Jag fick dra åt skruvarna mellan nästan varje flygning. När jag förstod problemet opererades rejäla aluminiumplattor med Helicoil in under motorbockarna (och modellvikten började tangera maxvikten för klassen). Det resulterade i att motorn istället började ta sig NED i motorbockarna. Så till den grad att 2 skruvar i 8:8 slets av under flygning och senare en skruv i 12:9 med! Jag sneglade på andra (modeller med motorer med mindre slagvolym men ibland ofta modernare, kanske mer välbalanserade utgåvor) och satte in stora aluminiumplattor mellan motorn och motorbockarna. Tyvärr så sjönk trots det metallplattorna ner i motorbockarna i området under skruvarna medans eken i motorbockarna utanför motorns motorfästen orkade hålla emot bättre med resultatet att plattorna kantrade, tog med sig motorns fästen i vinkelförändringen och spräckte vevhuset rakt av! Slutligen fräste jag ner motorbockarna för att komma ner i nyare trä men utan bättre resultat. Sen gav jag upp.
Samtidigt hade jag samma problem med min testkörningsbänk gjord i homogen EK. Den slängdes i grovsoporna och ersattes av en rejäl träbalk med fastskruvade tjocka, gigantiska stålplattor på. Den fungerar suveränt.
bänk.jpg
bänk.jpg (119.19 KiB) Visad 374 gånger
Att i min Weatherman operera in än mer metall tål inte modellens maxvikt. Så den lösning jag kom på var att använda samma typ av motorbockar jag har i min Stuntare, fyrkantiga ihåliga kolfiberrör med invändiga aluminiumklotsar just vid motorn som borras och gängas för motorskruvarna. De sattes in och all annan EK, plywood mm ersattes av lättaste balsa. Den är nu klar förutom själva målningen, och vikten har minskat något så jag kan fortsätta att jobba med ljuddämparens utförande. Men numera upphängd för vila i garagetaket.
Som tur har jag andra projekt som kommer bli glada över denna paus. Det är ju bra! F2B, Minispeed, Semispeed, C-speed och tom F2A.
Men jag vill köra W 6,6cc. Weatherman i denna storlek är en så sjuuukt trevlig modell att flyga och att titta på. Och Protospeed med självsug en fantastiskt svår utmaning (jänkare med trycktank och napptank har det så mycket lättare). Så vad göra? Nattens funderingar gav svaret.
Att utmana mig själv att lära mig bygga ULTRALÄTT helt och enbart till 100% i Trä, Vitlim, Papper och Zaponlack. Så lätt att den måste förankras vid marken i depån! Men hur få motorbockarna i trä att hålla??
Isf att modifiera motorbockarna så får man väl då jobba med motorns fästpunkter, lite som F2A och F2C gjort tänker jag. Där finns inga begränsningar i reglementet. Jag har länge närt en tanke att äntligen få gjuta en motordetalj i aluminium. Då motorn är tudelad med lös frontbox så kan en ny frontbox gjutas med motsvarande fästelement som själva vevhuset har. Det ökar ytan rejält och motståndet mot att motorn vikar framåt/bakåt jättemycket. Samtidigt kan man då lätt gjuta lika långa muttrar att lägga under motorbockarna. Detta borde fixxa biffen!
box.JPG
box.JPG (237.77 KiB) Visad 374 gånger
Knepet för att få Zaponlacken att vara helt bränslesäker (den tål ju inte hyfsad glödsoppa) är att helt enkelt i samma veva tillverka en Diesel-topp till motorn och då flyga i klass 6,6D istället. Zaponlack tål ju dieselsoppa galant!
Detta hinner jag absolut till 2026. Men om det regnar ordentligt i vår&sommar, kanske redan till denna säsong 2025.
Att sen lösa problemet genom att tillverka en halvt ny motor isf att köpa en för oss alla kommersiellt tillgänglig kolfiberstång (av vännen Thomas på Carbix) kanske är en rejäl omväg. Men sånt sporrar ju till nya utmaningar!
Men nu är det först dags att rita, printa, gjuta och bearbeta en frontbox med fästöron!

Mvh - Rasmus
tak.jpg
tak.jpg (128.66 KiB) Visad 374 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 319
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Johan Rasmussen »

Vad göra med "liket" som blivit utdömt som Outlaw.....
Jo gå All In!
Tyngdpunkten blir perfekt och en 2dl bränsletank kan läggas i den bukiga underkroppen precis under TP den med.
Ett perfekt mellanprojekt för regniga dagar då annat känns trist.

DynaJete'n fick jag av en amerikansk rumskamrat på Motellet i Lake Charles, Louisiana, 1986, där jag deltog i Handluns ( friflygande handkastglidare). Modellen byggde jag på plats på hotellrummet. Det var 47 grader varmt och jag blev förkyld av AC:n. Modellen tog en bit in under tävlingen en kraftig termikblåsa och flög ut över Mexikanska Gulfen och försvann.
Jag fick även en Monoline Control Unit........

.
received_2068173493630935.jpeg
received_2068173493630935.jpeg (133.38 KiB) Visad 212 gånger
received_1129915185210325.jpeg
received_1129915185210325.jpeg (163.19 KiB) Visad 212 gånger
received_1781886972546139.jpeg
received_1781886972546139.jpeg (164.97 KiB) Visad 212 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2713
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Du är helt fel ute, Johan. Flyga fort med Pulsjettar är det så många som gör.
Nä, sätt den på en combat-modell istället så ska vi flyga några snabba heat!!!
Pulsjet.jpg
Pulsjet.jpg (128.87 KiB) Visad 196 gånger
Skriv svar