Basic trim

Allmänna diskussioner.
Lelle Nord
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Basic trim

Inlägg av Lelle Nord »

Så ni håller fortfarande på. Roligt! Måste bara blanda mig i, igen.
Säkert märker man skillnad om man flyttar linorna ur "rotationscentrum" på handtaget men jag vidhåller att det inte har med själva geometriskillnaden att göra. Där vill jag påstå att Staffan har rätt!
Skillnaden ligger snarare i den osymmetriska kraft handen måste jobba med vid upp resp. nedroder. Ta Staffans utmärkta exempel på ett extremt osymmetriskt handtag. Försök att göra upproder med en stor stuntkärras drag i linorna med detta handtag. Rent intuitivt fattar man svårigheten, även om man är stark. Nedroder går däremot av sig självt. (om upproder är den övre linan)

Med den insikten tror jag man anar vad som ligger bakom effekten Niklas talar om. Med rotationcentrum flyttat bara några millimeter får man ingen dramatisk effekt men väl en tendens som "hjälper" åt ena och "motverkar" åt det andra. Ju mer ur centrum, desto större effekt.
Så, nu är det hugget i sten! :lol:

....och nu såg jag att "Cjoslotcjo" redan 28e mars drog samma slutsats fast beskrivet vida mer begripligt!
Man lär sig, man lär sig, hoppas jag. :oops:
Senast redigerad av Lelle Nord den 25 apr 2024, 07:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1132
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Basic trim

Inlägg av Michael Palm »

Jag tycker mina bilder säger allt.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Lelle Nord
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Basic trim

Inlägg av Lelle Nord »

Absolut. Där ser man verkligen att utslagen blir lika stora oavsett var linorna är kopplade. Om så flyttade en kilometer upp.
Men det ensamt gör ingen skillnad. Endast tillsammans med draget i linorna märks skillnad.
Osäkert dock om dina björnnävar noterar såna små skillnader, Mäster Palm! :D
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1132
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Basic trim

Inlägg av Michael Palm »

Vad händer om du har ett roderok där ena armen är 75mm och den andra 25mm?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Basic trim

Inlägg av StaffanE »

Roderutslagsmässigt blir det ingen skillnad.
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Basic trim

Inlägg av göran-olsson »

Michael Palm skrev: 25 apr 2024, 20:02 Vad händer om du har ett roderok där ena armen är 75mm och den andra 25mm?
Spänningen i linorna blir olika, 3 ggr så stor i linan på 25 mm-armen som på 75 mm-armen. Den kommer att tänjas ut mer i motsvarande grad, så neutralläget på handtaget blir beroende av hur stor linspänningen är. Det är nog aldrig särskilt kul, särskilt om det blåser, och linspänningen varierar över varvet.
Skriv svar