Komposit-Kropp
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Detaljerna plockades lätt isär efter härdning. Överskottet av micro ballonger slipades bort.
Genom att först göra detta moment före att limma delarna samman så kan allt överskott slipas bort och man kan ännu en gång kolla att allt verkligen blir rakt.
Passformen är verkligen superb .
Genom att först göra detta moment före att limma delarna samman så kan allt överskott slipas bort och man kan ännu en gång kolla att allt verkligen blir rakt.
Passformen är verkligen superb .
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Dags för att montera fenan. Fick en ide från klubbkompisar a som flyger inomhus. De sätter kolfiberpinnar överallt. Fenan fick en platt kolfiberbalk som slipades spetsig och trycktes genom kroppen. Allt limmades med snabb epoxi/microballonger. På undersidan frästes en grop runt kolfiberbalken som fylldes med bommullsflocks och täcktes med glasfiber .
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Slutligen skall kroppen limmas mot vingen.
Men när man ser delarna och dess passform - så blir det delbar modell nästa gång. Nu hinner jag inte.
För att åstadkomma en fog mellan kroppens glasfiberskal och vingen frästes ett spår på insidan av glasfiberskalet med en Dremel. Är man stadig på hand så går det lätt och glasfibern ändrar färg från ljusblå pga cellplasten innanför till vit precis när man fått bort skummet. Bra fördel med glas framför kol....
Kroppen positionerades och en tejp lades 2mm utanför kroppen som guide och skydd. Ytorna och det frästa spåret fylldes med epoxi/microballonger och kroppen lades/ tryckes på plats. Överskott skapades och torkades bort.
Men när man ser delarna och dess passform - så blir det delbar modell nästa gång. Nu hinner jag inte.
För att åstadkomma en fog mellan kroppens glasfiberskal och vingen frästes ett spår på insidan av glasfiberskalet med en Dremel. Är man stadig på hand så går det lätt och glasfibern ändrar färg från ljusblå pga cellplasten innanför till vit precis när man fått bort skummet. Bra fördel med glas framför kol....
Kroppen positionerades och en tejp lades 2mm utanför kroppen som guide och skydd. Ytorna och det frästa spåret fylldes med epoxi/microballonger och kroppen lades/ tryckes på plats. Överskott skapades och torkades bort.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Ovansidan klar. Nu gjordes undersidan precis likadant.
I morgon bara laskning av skarvarna kvar!
Spännande!
I morgon bara laskning av skarvarna kvar!
Spännande!
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Så slutligen glasades undersidans skarvar. Tack vare att svaga försänkningar slipades redan i cellplasten där skarvarna skulle vara behövs ingen laskning. Glasfiber remsan ligger precis under kroppsskalets tänkta yta och området spacklas enkelt igen m microballonger före slipning och målning.
.
.
Överbliven till blandad epoxi placerar jag alltid på det kallare garagegolvet med avstånd till annat då större mängder epoxi om härdningen accelererar kan vara en brandfara.
Mängden kärl å penslar berättar om antalet moment i bygget.
Nu är kroppen klar. Stabben limmas på plats efter målning av kroppen. Det underlättar slipning och målning.
I morron monterar jag ihop och sammanfattar.
.
.
.
Överbliven till blandad epoxi placerar jag alltid på det kallare garagegolvet med avstånd till annat då större mängder epoxi om härdningen accelererar kan vara en brandfara.
Mängden kärl å penslar berättar om antalet moment i bygget.
Nu är kroppen klar. Stabben limmas på plats efter målning av kroppen. Det underlättar slipning och målning.
I morron monterar jag ihop och sammanfattar.
.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Sådär - då är kroppen klar!
Kvarstår normal vingrotsutfyllnad, spackling och målning.
Ett kul och lärorikt bygge.
Stadig som ett baseball-trä som kan användas till att hålla buset undan från gatorna om så behövs!
Varför började jag med detta? Jo för att byggsättet verkligen lämpar sig för ovala och strömlinjeformade kroppsformer. Och för att jag funderat på det i decennier. Och för att jag lärt mig kompositarbete genom det fullskaliga segelflyget. Slutligen för att jag redan hade allt materiel liggande i garaget.
Vikten är inte avskräckande. Modellen som är i 35-storlek (den är i alla ytor och momentarmar baserad på en Gieseke Nobler) slutar på en vikt som Ove Anderssons tyngsta Silverbird. Detta trots en betydligt större och tyngre motor. Så jag är nöjd. Vinge, stabbe och fena är klädda med 25g glasfiber, fäst med zaponlack/aceton och fylld/ytbehandlad med 2K epoxilack från KlassKote. Mitt rokerok/axel med kullager helt byggt i rostfritt stål tillförde en del extravikt. Även klumpen i ek som främre landställsfäste, den kan göras lättare. Med en lättare motor så skulle den ändå hamna på normalvikt. Men mitt mål med denna är ändå att flyga fortare med en högre vingbelastning för att klara ruskväder bättre.
Några kommentarer:
- De 2 genomgående svarta limskikten som bildar horisontell och vertikal centrumlinje genom cellplasten oavsett hur mycket man slipar utvändigt eller utholkar invändigt är suveräna och underlättar verkligen bygget! Och ju mer man urholkar ju mer av linje-skiktens vikt försvinner.
- Urholkning är nödvändig och göres lättast redan innan glasfibret läggs på för att undvika laskning av skarven (jag hade först tänkt att inte urholka)
- Glasfiber är lättare att arbeta med än kolfiber och lämnar markeringar på cellplasten synliga genom glasfibret.
- Jag gjorde en komposit-modul med inbyggd tank. Det går absolut att istället bygga en variant med tankutrymme för lös tank. Den kan även byggas traditionellt i trä.
Förbättringar:
- Holka ur än mer (kanske lämna tex 12mm fram och 6mm bak)
- Använd tunnare glasfiber (tex 80g/m2)
- Använd tunnare skikt i motorkåpans del (som blev mkt stark). Även tunnare under motorn och tjockare vid öppningen. Ev kolfiber i just detta parti där skalet ju är självbärande enkelskal och inte behöver ha synliga centrumlinjer. Kolfiber rätt utfört blir ju lättare och starkare än glasfiber.
- Prova med expanderande fogskum i motor och tankutrymme isf massa små limmade cellplastbitar som var det fulaste momentet i detta bygge. För att spara tid och moment. (detta skum har nog större öppna celler men de kan spacklas med microballonger vid tankutrymmet och enkelt tejpas över i motorutrymmet där ju allt skum ändå skall bort)
- Sporrens infästning kan göras mindre och lättare.
Det blir spännande att se hur kroppen fungerar i praktiken och om den håller måttet. Det är ju ände ett förstagångsbygge.
Jag hoppas att bygga modell no2 på detta vis med ovanstående förbättringar till nästa vinter. Och att då bygga lite lättare och även betydligt fortare.
Mvh - Rasmus
.
Kvarstår normal vingrotsutfyllnad, spackling och målning.
Ett kul och lärorikt bygge.
Stadig som ett baseball-trä som kan användas till att hålla buset undan från gatorna om så behövs!
Varför började jag med detta? Jo för att byggsättet verkligen lämpar sig för ovala och strömlinjeformade kroppsformer. Och för att jag funderat på det i decennier. Och för att jag lärt mig kompositarbete genom det fullskaliga segelflyget. Slutligen för att jag redan hade allt materiel liggande i garaget.
Vikten är inte avskräckande. Modellen som är i 35-storlek (den är i alla ytor och momentarmar baserad på en Gieseke Nobler) slutar på en vikt som Ove Anderssons tyngsta Silverbird. Detta trots en betydligt större och tyngre motor. Så jag är nöjd. Vinge, stabbe och fena är klädda med 25g glasfiber, fäst med zaponlack/aceton och fylld/ytbehandlad med 2K epoxilack från KlassKote. Mitt rokerok/axel med kullager helt byggt i rostfritt stål tillförde en del extravikt. Även klumpen i ek som främre landställsfäste, den kan göras lättare. Med en lättare motor så skulle den ändå hamna på normalvikt. Men mitt mål med denna är ändå att flyga fortare med en högre vingbelastning för att klara ruskväder bättre.
Några kommentarer:
- De 2 genomgående svarta limskikten som bildar horisontell och vertikal centrumlinje genom cellplasten oavsett hur mycket man slipar utvändigt eller utholkar invändigt är suveräna och underlättar verkligen bygget! Och ju mer man urholkar ju mer av linje-skiktens vikt försvinner.
- Urholkning är nödvändig och göres lättast redan innan glasfibret läggs på för att undvika laskning av skarven (jag hade först tänkt att inte urholka)
- Glasfiber är lättare att arbeta med än kolfiber och lämnar markeringar på cellplasten synliga genom glasfibret.
- Jag gjorde en komposit-modul med inbyggd tank. Det går absolut att istället bygga en variant med tankutrymme för lös tank. Den kan även byggas traditionellt i trä.
Förbättringar:
- Holka ur än mer (kanske lämna tex 12mm fram och 6mm bak)
- Använd tunnare glasfiber (tex 80g/m2)
- Använd tunnare skikt i motorkåpans del (som blev mkt stark). Även tunnare under motorn och tjockare vid öppningen. Ev kolfiber i just detta parti där skalet ju är självbärande enkelskal och inte behöver ha synliga centrumlinjer. Kolfiber rätt utfört blir ju lättare och starkare än glasfiber.
- Prova med expanderande fogskum i motor och tankutrymme isf massa små limmade cellplastbitar som var det fulaste momentet i detta bygge. För att spara tid och moment. (detta skum har nog större öppna celler men de kan spacklas med microballonger vid tankutrymmet och enkelt tejpas över i motorutrymmet där ju allt skum ändå skall bort)
- Sporrens infästning kan göras mindre och lättare.
Det blir spännande att se hur kroppen fungerar i praktiken och om den håller måttet. Det är ju ände ett förstagångsbygge.
Jag hoppas att bygga modell no2 på detta vis med ovanstående förbättringar till nästa vinter. Och att då bygga lite lättare och även betydligt fortare.
Mvh - Rasmus
.
- Michael Palm
- Inlägg: 1140
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Komposit-Kropp
Det har varit givande att läsa dina inlägg. Det har givit mig ideér, fan också, jag kan ju inte vara i bygglokalen hela tiden, jag måste flyga ocksåå!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: Komposit-Kropp
Instämmer!Michael Palm skrev: ↑22 mar 2024, 20:26 Det har varit givande att läsa dina inlägg. Det har givit mig ideér, fan också, jag kan ju inte vara i bygglokalen hela tiden, jag måste flyga ocksåå!
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Kul med intresse!
Det känns som om glappet mellan de klassiska balsa-byggena och de kommersiellt form-byggda komposit-modellerna kanske kan fyllas med en mittemellan-metod.
Det gäller att utveckla metoden genom att succesivt testa var gränserna går genom att tunna ner skikten allt eftersom.
Jag fick i eftermiddags äran att hålla en komposit-kurs för min yngsta dotter och hennes fästman då de fått ett hål i sin segelbåt. Det var en ynnest! Och jätteroligt!
Det slog mig då att jag kan erbjuda mig att hålla en kompositkurs i vår krets om det finns intresse. Antingen fysiskt i anslutning vid tex en tävling eller via videolänk i TEAMS eller annan App.
Det är bara att hojta till!
Mvh Rasmus
Det känns som om glappet mellan de klassiska balsa-byggena och de kommersiellt form-byggda komposit-modellerna kanske kan fyllas med en mittemellan-metod.
Det gäller att utveckla metoden genom att succesivt testa var gränserna går genom att tunna ner skikten allt eftersom.
Jag fick i eftermiddags äran att hålla en komposit-kurs för min yngsta dotter och hennes fästman då de fått ett hål i sin segelbåt. Det var en ynnest! Och jätteroligt!
Det slog mig då att jag kan erbjuda mig att hålla en kompositkurs i vår krets om det finns intresse. Antingen fysiskt i anslutning vid tex en tävling eller via videolänk i TEAMS eller annan App.
Det är bara att hojta till!
Mvh Rasmus
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Komposit-Kropp
Bild på resultatet även målat.
.
.