Lina Nr 2 2023

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Michael Palm »

Oj! Jag gläder mig för det priset! Den skall bli spännande att läsa. Förresten så kollade jag internet en gång......kanske två.......
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Nu kan vi börja pytsa ut de korrekta svaren i en lagom takt. Här kommer de 5 första:
Fråga 1: X (Motorn Sassi är gjord i Brasilien)
Fråga 2: X (Björn Karlströms rymdserie handlade om Rymd-Johan, dvs Space John på engelska)
Fråga 3: 1 (Paul Bugl föddes 1930)
Fråga 4: 1 (Bill's speedmodell fick namnet "The Screaming Deamon")
Fråga 5: X (Pinotti var ursprungligen från Italien men bodde i Stockholm och tillverkade motorer)
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Lagom till helgen kan vi ge svaren på frågorna 6-10
.
Fråga 6: 1 (Anläggningen i Landres har fått sitt namn efter Victor Tatin)
Landres.jpg
Landres.jpg (121.67 KiB) Visad 386 gånger
Fråga 7: 2 (Brasilien)
Fråga 8: 1 (Glödlampor!!! Fast det är lite omtvistat då vissa hävdar att det var ett paket med siden. Dock benämner flera källor att glödlampsfrakten var "The first recorded cargo flight". Men eftersom varken ostron eller post var korrekta alternativ behövde man inte tveka här)
Cargo1.jpg
Cargo1.jpg (82.29 KiB) Visad 386 gånger
Cargo2.jpg
Cargo2.jpg (228.14 KiB) Visad 386 gånger
Fråga 9: 1 (I-beam. En fråga jag tror alla som svarat hade rätt på. Busenkelt för en modellbyggare!)
Fråga 10: 2 (F-control, dvs Flight control. När Jim Walker tog patent på sin U-control kom uppfinningsrikedomen fram. F-control var en av teknikerna att använda och en annan var G-control, även kallat Roller control. Det sistnämnda använde ett system av trissor)
FControl.jpg
FControl.jpg (234.96 KiB) Visad 386 gånger
Som Ni ser kunde man få svar på många frågor genom att ha läst sina gamla Lina och memorerat in vad man läst .....
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Michael Palm »

Undrar om det finns några mer rätta svar? ;)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

De kommer att pytsas ut i en låg takt så att Ni får något att begrunda under en längre tid. ..... :shock:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Andas ut, Micke och alla andra kunskapstörstande. Här kommer svar på frågorna 11-15:
.
Fråga nr 11: 1 (Det var den första byggsatsen och därför anses den mer åtråvärd)
.
Fråga nr 12: 2 (Vinkelskillnaden kallas Decalage, något som de flesta verkade ha koll på. Dock inte yours truly. Tack för frågan, Bo Jansson).

Fråga nr 13: X. Även om man inte har superkoll på herr Palms dagsvikt kan man genom slutledning mellan alternativen 1.120 kg - 132 kg - 12, 254 kg komma fram till att det är X (Fast det kom faktiskt vissa svar på 1 resp 2 så alla har inte koll på Palmens storhet (!!)....). Tack Micke för frågan.
.
Fråga nr 14: 2 (Nakke är inspirerad av Thunderbird)
.
Fråga nr 15: 2. Jag tror ritningen på Piper Skycycle kom redan på 40-talet. Modellen på bilden håller jag på och gör iordning med en gammal ED 1,3 cc och den är tänkt att flygas på någon kommande Oldtimerträff. Har fått den av Lasse Larsson som i sin tur fått den från något dödsbo. Modellen verkar vara byggd på 50-talet och i mycket gott skick.
Skriv svar