Speed Open

Speed
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Speed Open

Inlägg av Johan Rasmussen »

Dvs Minispeed, A,B & C-speed.

Jag försöker tolka de Svenska Open-reglerna då jag blivit lite sugen på Speed-Open så jag förstår hur gå vidare.

- Får Ljuddämparen (Pipan) avvika från F2A-reglerna och ha ett fritt utförande för alla Open-klasser?
- Ja, den behöver ej ha 6mm utblås som F2A utan lämpligt motsvarande passande vald cylindervolym.

- Måste alla Open-klasser även ha avstängare likt F2A?
- Nej, det komplicerar klasserna

- Det verkar vara OK att lägga handleden i pylon-klykan isf handtags-pinnen (det verkar ju lättare faktiskt, men ökar ju flygsträckan något)?
- Handleden får läggas i klykan av hävd.

- Vingytan räknas på en symmetrisk modell som vinge+stabbe och även inkl ytan på dessa inne i kroppen.

Sen är ju provdragningen på 50G med tex en 1kg maskin (=50kg) en utmaning om man har en trä-maskin. Hur hålla i den så den inte går sönder??? En sidewinder med panna har ju sin självklara metod.

Mvh - Rasmus
provdragning.png
provdragning.png (436.97 KiB) Visad 1733 gånger
Senast redigerad av Johan Rasmussen den 10 okt 2023, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Speed Open

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hade ett kul samtal med Bengt-Olof ang de svenska speed-open-reglerna. Jag lade in svaren i inlägget ovan.

Vi talade länge om hur man skall lyckas hålla i en trämodell när den provdras med 50G. I begynnelsen gick inte speedmodellerna fortare än Weatherman. Över tid ökade farten och provdragningen ökades och samtidigt växte pannor som motor/kroppsdel fram och kunde användas som lämpligt mothåll vid provdragning.
Vi kom fram till några ideer baserade på faktum att provdragning enl bild ovan, som är kostym idag, faktiskt inte belastar motor, tank eller kropp utan endast ok och dess fastsättning i pannan. Jag ämnar bygga några mockuper med det i åtanke för provdragning.
Återkommer m resultat.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Speed Open

Inlägg av Streamerhook »

Sven Pontan har gett sig sjutton på att flyga sin gamla B-speed igen. Senast den flög var typ 1981 och när han försökte vid Västerås Open i höstas gick det inte så bra. Men lite fix under vintern ska nog rätta till problemen. Motorn är en pipad OPS 29 vederbörligen trimmad av salig Rolf Hagel och dessutom försedd med en enbladig kolfibersnurra.
Pontan_Modell.JPG
Pontan_Modell.JPG (208.8 KiB) Visad 1304 gånger
Pontan_Motor.JPG
Pontan_Motor.JPG (112.86 KiB) Visad 1304 gånger
.
Jag håller också på och fixar iordning en gammal speedmodell, döpt till "Röd Gryning", vilken tillhört salig Mats Böhlin. Den flögs av Mats någon gång för 40-50 år sedan och då med en pipad OPS 10 cc. Mats flög den bara någon enstaka gång då han tyckte den var obehaglig att flyga (antagligen gick det ganska fort och modellen kan varit instabil). Jag håller på att stoppa i en gammal tvärspolad Webra 10 cc så att den ska bli lugnare i luften. Det får ge sig nästa år!
CSpeed.JPG
CSpeed.JPG (73.35 KiB) Visad 1304 gånger
.
Några fler som håller på med större speed-modeller inför nästa år?
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Speed Open

Inlägg av Johan Rasmussen »

Kul att det verkar bli ett uppsving för Speed Open! Ett naturligt spår pga Weatherman- boomen kan man tänka
Jag jobbar på att få min Weatherman 6,6glöd att även kunna flyga c-speed (med längre och tjockare linor samt pipa). Att klara provdragning på 50G är utmaningen.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Speed Open

Inlägg av Streamerhook »

Tja, Du får äta upp Dig i jul eller använda en proxy under provdragningen.....
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Speed Open

Inlägg av Johan Rasmussen »

Jobbar vidare på att anpassa min Weatherman 6,6 Glöd till både Formula40 (USA) och C-speed.

För att klara kravet på 48 resp 50G:s provdragning av linorna med samma enkla typ av enkla utomhus-ok som på Weatherman så krävs att även lin-clipsen klarar den belastningen.

Jag har tidigare testat lin-clips för stuntsyfte. Där rämnade alla vid 20kg/st förutom Brodak Large som häll för mitt max om 25 kg vid det tillfället. Men just 25kg/st är ju belastningen för en kärra på 1kg. Så jag fortsatte testet.

Brodak Large klarar 40kg/st i mitt test. Jag fortsatte ej då jag inte ville dra till brott då jag inte har så många. Så Brodak Large bör funka för dessa applikationer.
received_1115513036145409.jpeg
received_1115513036145409.jpeg (177.07 KiB) Visad 985 gånger
received_956581219147238.jpeg
received_956581219147238.jpeg (128.25 KiB) Visad 985 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Speed Open

Inlägg av Johan Rasmussen »

Läste på de amerikanska reglerna en gång till.

Där står att varje enskilt lin-clips skall kunna bevisas hålla lika mycket som den totala kraften vid provdragning. Och vikten på modellen är dessutom fulltankad vid vägning för dragprov 48G.

Så då få det bli ett fortsatt dragtest av Brodak Large till upp över 50kg.

Resultat följer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Speed Open

Inlägg av Streamerhook »

Prova att göra egna clips
Micke har beskrivit hur man gör. Tror det var i en artikel i Lina. Micke vet säkert …
Fördelen är att Du själv kan bestämma hur mycket de ska tåla
Letade fram artikeln nu. Den finns i Lina 1-2019!!
Skriv svar