Nitrotålig yta?

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Nitrotålig yta?

Inlägg av göran-olsson »

Hej alla!

När man nu bemödat sig med att skaffa Tillstånd Att Inneha Nitrometan måste man ju leva upp till detta, och köra så det ryker! Men tyvärr blir det ju också så att man kör så det flagnar... I vår miljö- och säkerhetshetsande tid sätter färgbranschen upp snubbeltrådar. 2-komponentlacker av typ akryl och polyuretan är otillräckliga, klarar sådär 20% nitro om man är försiktig. Har hört från en auktoritet att epoxybaserad lack skulle kunna funka, men var får man tag på det? Finns det nåt annat?

Tacksam för alla råd.

Göran
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av Streamerhook »

Har i flera år använt 2-komponents billack (polyuretan) ihop med 25% nitro och inte märkt att flagnar. (Det är den röda färgen jag har på många av mina modeller). Vad gäller klarlack har jag använt Epifanes 2-komponents polyuretanlack och den verkar funka. Har också börjat med Biltema's 2-komponents polyuretanlack men den har jag använt för kort tid för att kunna värdera.
Johan i Vallentuna berättade att han skickat efter epoxifärg från UK men det är ju lite omständigt. Borde ju vara lättare om man hittar det inom EU.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av StaffanE »

Johan i Vallentuna berättade att han skickat efter epoxifärg från UK...
Klasskote?
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej!

Kan konfirmera att varken 2K-Acryl eller 2K-PU räcker mot höga halter av Nitro. På vingar och kropp går det bra där det dunstar snabbt men de ytor där det spills vid tankning och bränslet ligger kvar som mellanmotorkåpa och motorrum så krullar sig färgen.
På samma ställen där mina modeller har lamineringsepoxi så klarar det sig galant.

Därför har jag nu köpt hem Epoxifärg och klarlack från KLassKote's (USA) engelske återförsäljare.
https://www.fighteraces.co.uk/

Hoppas på leverans slutet denna vecka.

JAG har beställt både primer/filler, färg till kropp och klarlack till att fylla balsavingarnas klädsel av 25g glasfiber (där jag tidigare använt mkt utspädd lamineringsepoxi). Detta både till Weatherman och stunt-projektet.
Kan rapportera under våren hur det funkar.

Fick vända mig till england då jag inte hittar annan epoxifärg i sverige än primer till segelbåtar mot böldpest. Epoxi verkar ha fasats ut. Kanske av hälso och miljöskäl. Eller annat.

Mvh - Rasmus
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av göran-olsson »

Bra, Johan! Kul att höra att du tänker 70% nitro! :mrgreen: Klasskote kan man köpa direkt från USA också, men det blir nog minst 600:- extra i frakt, moms och tull. Vore intressant att höra vad totalkostnaden blir för dig, moms och tullens straffavgift slipper du väl inte.
Osis att jag inte frågade tidigare, hade gärna hängt på din order!
Göran
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av StaffanE »

Har också tittat på Klasskote ett tag. Dope börjar bli svårt att få tag på. Problem som jag ser med Klasskote är var man ska sprutmåla.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej Staffan.
Sprutmålar du inte med Dope?
Vad är dina farhågor?
- Rasmus
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av StaffanE »

Dopen är nästan torr innan den träffar ytan. Blir mest damm kvar. Minimalt som fastnar.
Sen är det också hur man ska skydda sig. Tänker att man vill undvika hudkontakt med epoxi.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Nitrotålig yta?

Inlägg av Johan Rasmussen »

Dope har ju sitt lösningsmedel det med......Epoxi sitt.
Andningsmask är bra. Jag klär mig i skitkläder, handskar, MÖSSA och tejpar tätt vid handlederna när jag sprutmålar ( hittills 2K Acryl och 2K PU). jojustja - jag sprutmålade förstås flakmoppen m epoxi när jag var 14.......
Man bör ej vara allergisk mot epoxi, men det bör man ju redan veta ifall man är.
Sen så gör vi ju fåtal målningar över en livstid, inte att jämföra med yrkesanvändning.
En bra avskärmning av rummet som begränsar spridningen är bra, eftersom det ju är lite kladdigare damm som du antyder. Jag använder Biltemas målnings skydd m telp permanent uppfäst i garagetaket (som jag kan rulla ner och upp).
Skriv svar