Lina Nr 2 2023
- Michael Palm
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Lina Nr 2 2023
Första tanken var ju att det är en ryss, sedan italienare. Men ingen av namnen äe speciellt ryska, kanske Bellanca låter lite italienskt, fast de är americanska och har väl bara byggt småplan. Bell Geddes är väl en skådis? Jag chansar på X. Bell
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Vi får se om Erik (och Lars och Niklas och Staffan och Thomas och Stefan och .....) har samma åsikt som Dig?
- göran-olsson
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
- Ort: Täby
- Kontakt:
Re: Lina Nr 2 2023
Von Karmann var en av en stor grupp exil-ungrare i USA som kallades Marsmänniskorna (The Martians) på grund av sin övermänskliga intelligens. Smartast var kanske John von Neumann, som gjorde ett viktigt bidrag till atombomben, och kom på att en dator bör använda samma minne till både program och data, självklart idag.Michael Palm skrev: ↑22 dec 2023, 19:50 Jag har aldrig hört talas om denne man. Jag tänkte på Bell X-1 som var först genom ljudvallen och gubben som startade Bell Aviation Corporation.
God Jul!
- Michael Palm
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Lina Nr 2 2023
Tack för infon Göran. God Jul.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Vi låter fråga 14 fortsätta vara obesvarad (snart ska väl någon komma på rätt alternativ!) och hoppar över till dagens fråga, nummer 15:
. .
I början av 1900-talet började man, i samband med expeditioner till Nord-/Syd-polen, använda flygplan. Men ganska snart övergav man detta nya transportsätt och frågan är varför?
1. Motorerna klarade inte av kylan vid polerna så bra.
X. Det fanns inga bra isar att använda som landningsbanor.
2. Det blev för stora logistikproblem med bränsletransporter.
. .
I början av 1900-talet började man, i samband med expeditioner till Nord-/Syd-polen, använda flygplan. Men ganska snart övergav man detta nya transportsätt och frågan är varför?
1. Motorerna klarade inte av kylan vid polerna så bra.
X. Det fanns inga bra isar att använda som landningsbanor.
2. Det blev för stora logistikproblem med bränsletransporter.
Senast redigerad av Streamerhook den 25 dec 2023, 12:30, redigerad totalt 3 gång.
- Michael Palm
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Lina Nr 2 2023
Det var som f-n. Helt okänt för mig. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Airliner_Number_4
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Jo, konstruktionen är helt otrolig men den visar väl på vilken optimism och anda det fanns då. Solarium, matsal för 200 personer, promenaddäck och massa annat. Och med 20 motorer! Nu lämnade ju denna konstruktionen aldrig ritbordet men ändå .... Det går att läsa mer om planet nedan:
.
.
- Michael Palm
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Lina Nr 2 2023
Ja. De hade sköna visioner om flygtrafik på 20-30 talet.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Michael Palm
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Lina Nr 2 2023
Jaha, jag verkar vara en av väldigt få som är intresserad av frågorna. Angående fråga 14 så hittar jag inget konkret på nätet. Men jag hittade om Shyberg som krachade på spetsbergen med sin Fokker när han skulle rädda Nobile som krachat med sitt luftskepp. Så jag får gubbgissa igen. X. Inga bra landningsbanor på isarna.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Helt rätt, Micke!
Man skulle ju kunna tro att det skulle finnas fullt med släta isytor att landa på men skruvis och annat jävelskap fick ju polarforskarna att inse att flygplan inte var grejen. Det var bland annat därför Amundsen inledde sitt samarbete med Nobile och hans luftskepp. Att det gick åt pipan berodde på andra orsaker (som går att läsa om i en tidigare Lina).
Imorgon kommer nästa fråga och då hoppas jag att Micke får lite konkurrens i att svara på frågorna. Annars kan ju Micke och jag köra det via WhatsUp istället!
Man skulle ju kunna tro att det skulle finnas fullt med släta isytor att landa på men skruvis och annat jävelskap fick ju polarforskarna att inse att flygplan inte var grejen. Det var bland annat därför Amundsen inledde sitt samarbete med Nobile och hans luftskepp. Att det gick åt pipan berodde på andra orsaker (som går att läsa om i en tidigare Lina).
Imorgon kommer nästa fråga och då hoppas jag att Micke får lite konkurrens i att svara på frågorna. Annars kan ju Micke och jag köra det via WhatsUp istället!