Lina Nr 2 2023

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Niklas_L »

Apropå Kawasaki Ki-61 Tony - den borde jag ha kunnat lista ut.
Den stuntmodellen har man ju faktiskt sett några gånger på bild.
Jag har alltid tyckt att namnet Tony känns så ojapanskt.
Bilagor
Kawasaki Tony.jpg
Kawasaki Tony.jpg (167.28 KiB) Visad 324 gånger
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Guzzten »

Tony är den amerikanska benämningen. Hien hette den på japanska.....
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Är Ni redo för fråga 9? Här kommer den:
.
Tryck2.jpg
Tryck2.jpg (5.73 KiB) Visad 320 gånger
.
När kom tryckdräkten för piloter?
1. 1928
X. 1934
2. 1940
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Niklas_L »

Det borde rimligtvis ha varit 1940.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Finns det fler förslag eller tror vi att Niklas är rätt ute?
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av ErikB »

Hittade detta på nätet:

"...som amerikanaren Wiley Post 1933 soloflög runt jorden i sju dagar. Dessutom, iklädd en egen designad tryckdräkt, tog han Winnie Mae upp till 12.000 meters höjd, och flög i jetstreamen då ansenliga 547 km/h...!"


Om detta skedde 1933 måste det ha funnits tryckdräkt före 1934 varför 1928 bör vara rätt svar. Men jag har haft fel förr!

God Jul på Er!
/Erik
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Streamerhook »

Då har vi bara det rätta alternativet kvar..... 1934. Det fanns tryckdräkter innan 1934 men som Ni kan läsa nedan kom den första praktiskt användbara dräkten 1934. Även om gossen på bilden mer ser ut som en dykare .....
F9_Svar.JPG
F9_Svar.JPG (71.96 KiB) Visad 309 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Niklas_L »

Jag misstolkade nog frågan och tänkte på den dräkt som används för att minska påverkan av G-krafter.
Lelle Nord
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av Lelle Nord »

göran-olsson skrev: 14 dec 2023, 21:28
Streamerhook skrev: 13 dec 2023, 16:29
Vill man ha lite mindre fjädrande stuntlinor väljer den kräsne stållinor istället för rostfria dito.
Vad är den tekniska benämningen på den egenskap som styr linornas fjädring?

1- Sträckgräns
X- Töjning
2- Elasticitetsmodul
Men frågan är fel ställd, då stål och rostfritt ju har i stort sett samma elasticitetsmodul, c:a 200 GPa! :geek: Vissa sorters rostfritt har t.o.m. något högre e-modul c.a 220 GPa (dvs. mindre fjädrande). Däremot har rostfritt betydligt lägre brottgräns än stål i form av pianotråd. En sak man också hör ibland är att härdning skulle öka e-modulen, men detta är helt fel. Men det lokala undantaget för naturlagarna som ibland verkar råda i Västsverige kanske gör sig gällande här?? :mrgreen:
Ska du bråka med mig nu också? Vi är väl i samma lag, du å jag.. :shock:
Inte är väl frågan felställd heller. Må vara att det finns rostfria specialkvaliteter som har högre E-modul än stål men upplever man att stållinor känns stummare än rostfria dito(av samma dimension) är en av orsakerna den högre E-modulen.
Skillnaden mellan "normalt" rostfritt och stål är ca: 10% och det känns när man flyger. Kanske spelar också antalet kardeler och tvinning roll men däri har jag föga insikt. :D
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Lina Nr 2 2023

Inlägg av göran-olsson »

Lelle Nord skrev: 20 dec 2023, 13:02
Ska du bråka med mig nu också? Vi är väl i samma lag, du å jag.. :shock:
Inte är väl frågan felställd heller. Må vara att det finns rostfria specialkvaliteter som har högre E-modul än stål men upplever man att stållinor känns stummare än rostfria dito(av samma dimension) är en av orsakerna den högre E-modulen.
Skillnaden mellan "normalt" rostfritt och stål är ca: 10% och det känns när man flyger. Kanske spelar också antalet kardeler och tvinning roll men däri har jag föga insikt. :D
Nu blev jag upplyst efteråt att den jag bråkade med var Herrn! Hade jag vetat hade jag givetvis lagt in en artig formulering (en liten) och en nypa vördnad! :P Jag ansluter mig till att tvinningen kan ha stor betydelse.

God Jul till alla och hoppas er lutfisk har en angenäm E-modul! (Själv missar jag denna men hoppas på lokala varianter här på Kap Verde. F-n så svårt att svara härifrån, blir utslängd hela tiden.)
Göran
Skriv svar