Propeller 3-bladig?

Allmänna diskussioner.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Propeller 3-bladig?

Inlägg av StefanOlsson »

En fundering kring 3-bladig propeller jämfört med 2-bladig.
Jag antar att en trebladig prop bromsar bättre än en 2-bladig även i linstunt?
Och kör man med en mindre propellerdiameter bör ju även gyrokrafterna minska.
Antar att om man byter från en 13x5 2-bladig prop skall man välja en 12x6 3-bladig, så är det i alla fall inom RC.
Eller kanske skall välja en mindre stigning för att få ned farten.
Skulle vara kul att prova till min Aviastar 61 motor i Strega`n.
Var får man tag i dessa proppar?
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Propeller 3-bladig?

Inlägg av Niklas_L »

Hej Stefan,
Att minska diametern med en tum vid 3-blad gäller även i linstunt. 3-bladig prop kan absolut vara värt att prova på din modell. Jag kan kolla om jag har någon i den storleken som jag kan ta med till dig när vi ses i Kungsbacka. Jag beställer mina propellrar från Brian Eather i Australien. Lista på vad han har att erbjuda kan du hitta på sid 7 i Lina nr 1-2015. Det finns säkert andra källor om du söker lite på nätet. 12x6 3-blad är ju en populär storlek.
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Propeller 3-bladig?

Inlägg av Guzzten »

När jag flög med mina Stalker.60/61 i Frankrike, flög jag med 13x6 3b. Jag märkte ingen skillnad i motorgång mellan 2 och 3 blad på dom. Men dom är ju starka med bra vridmoment (tycker jag).
På Enyan jag kör nu, så är det ju pipa, och jag har inte "vågat" prova annat än det som satt på när jag köpte från Niklas.

Stalker, Retro Discovery och Aviastar är väl, enligt min mening, långslagiga motorer som är gjorda just för stunt. Sätt på en propeller och prova. Jag har 12x6 3b som du kan låna i Kungsbacka och testa.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Propeller 3-bladig?

Inlägg av StefanOlsson »

Jag testar gärna en 12x6 3B i Kungsbacka. Det skall bli intressant. :) :)
Skriv svar