Intrimning av stuntmodell

Allmänna diskussioner.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Intrimning av stuntmodell

Inlägg av StefanOlsson »

Har problem med min Strega att linorna slackar vid buntmanövrar.
I övriga lägen drar modellen bra tom så bra att man kan tycka att det blir jobbigt.
Kan justera både sidroder och linutledaren.
Linutledaren sitter just nu något bakom standardläget på ritningen.
Sidrodret är också vinklat några grader utåt.

Vilket skall man satsa på att ändra i detta läge?

Tacksam för svar, Stefan.
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av Guzzten »

Spontant är den skev, och hänger med yttervingen. Justera flapsen eller sätt ett trimmroder på ytterflapsen ,så ska du se att du kan fixa till det
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1129
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av Michael Palm »

Kanske den behöver ett Rabe rudder. Stor motor, stot propeller, stor gyroverkan. http://www.machineconcepts.co.uk/aeromo ... udder.html
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 345
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av StaffanE »

Tycker också att det låter som en skevhet. Ligger den rätt i planflykt?
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av StefanOlsson »

Jag tycker att den ligger rätt på vingarna i både planflykt och inverterat. Möjligtvis att motorn påverkas negativt av buntmanövrar och går lite sämre därav sämre linsträckning. Har tänkt prova ett varmare stift typ OS fyrtakt kanske det förändrar något? Eller öka till 10% nitro i bränslet. Låter det som en möjlig lösning?
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av Guzzten »

StefanOlsson skrev: 02 sep 2023, 08:05 Jag tycker att den ligger rätt på vingarna i både planflykt och inverterat. Möjligtvis att motorn påverkas negativt av buntmanövrar och går lite sämre därav sämre linsträckning. Har tänkt prova ett varmare stift typ OS fyrtakt kanske det förändrar något? Eller öka till 10% nitro i bränslet. Låter det som en möjlig lösning?
Nej, det gör det inte. Titta efter skevhet. Filma dig, eller låt ett vant öga titta på modellen när den flyger.
Känns den "lätt" i inverterad planflygt, jämfört med normalt, så är den skev. Inget lite nitro hjälper tyvärr :)
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av StefanOlsson »

OK, tack!
Då gör jag helt enkelt ett trimroder på höger flaps och bockar detta nedåt och provar.
Är det lämpligt med en placering längst ut på flapsen mot vingspetsen?
Och vars längd är 100mm och 15mm bred?
Guzzten
Inlägg: 256
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av Guzzten »

StefanOlsson skrev: 02 sep 2023, 16:54 OK, tack!
Då gör jag helt enkelt ett trimroder på höger flaps och bockar detta nedåt och provar.
Är det lämpligt med en placering längst ut på flapsen mot vingspetsen?
Och vars längd är 100mm och 15mm bred?
Det borde fungera. På VM i Polen såg jag flera som hade satt en 3kantlist på över eller undersidan av flapsen. Både på inre och yttre. Det är ju inte bara yttervingen som kan vara skev.
Jag ska bygga en Strega i vinter (en till, ARC) och där kommer jag bygga in trimroder i vingen, kortare flaps, både på inser och ytter.
Johan Rasmussen
Inlägg: 272
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av Johan Rasmussen »

Små GurneyFlaps är superbra att trimma alla typer av flygplan med. Skär tex 3x3mm balsalister med dubbelhäftande tejp på en sida. Klistra ett par cm på ovan eller undersida vingens bakkant. Det funkar som trimrioder. Och det är lätt att hålla reda på hur mycket du har. Dvs hur många cm. Lägg till eller dra ifrån . En böjd plåtbit du sen råkar böja av misstag vet du inte hur böjd den var tidigare. GF är mycket mer exact.
StefanOlsson
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Intrimning av stuntmodell

Inlägg av StefanOlsson »

Ok många bra tips. Efter mycket tittande och sökande så har jag funnit att vänster flaps har en liten skevhet. Den pekar ned något i ytterläge mot vänster sida. Har provat med en liten trimplåt och nu tycker jag att den inte tappar linspänningen som tidigare. Kanske att man får göra fler tester men det känns i alla fall bättre.
Motorn går också jämnare då jag spetsat bränslet med 5% nitro. Trodde jag hade detta tidigare men min flaska med nitro var felmärkt denna var istället ren metanol. Tänk vilken skillnad dessa 5% gör då jag nu fått bort det mesta av att den hostar till i botten på vertikalerna.
Nu är det bara till att flyga och träna.
Tack för alla hjälpsamma tips!
Skriv svar