Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Bygge och ytbehandling.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av patternmaster »

Suverän passning mellan vinge och kropp!!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport måndag 13 mars

Tack för din snälla kommentar Lars! Det är faktiskt väldigt enkelt att få en bra passning med hjälp av mallen jag beskrev i ett av mina tidigare inlägg.

Den gångna helgen blev det bara några timmars arbete på projektet. Stötstången av kolfiber kapades till ungefärlig längd och finjusterades sedan genom att skruva på linkarna tills höjdrodret var i neutralläge. Arbetet underlättades genom att flapsen hölls fast i neutralt läge med hjälp av en nål.
Stötstången vägde komplett med linkarna 13,5 gram vilket var ett halvt gram mer än den som sitter i mitt förra bygge. Den lättare stötstången har istället titanändar och kullinkar.
Tips! Missa inte att sätta förstärkande aluminiumrör i ändarna av kolfiberröret. Jag gjorde ett enkelt test som visade att det annars går relativt enkelt att bryta loss en limmad skruv från kolfiberröret om rörförstärkningen saknas.
Det är lite pyssligare att demontera Yatsenko-linkarna jämfört med vanliga kullinkar där man bara lossar en skruv. Enklast har visat sig att vara att bända upp dem med en stor skruvmejsel. När väl linken har kopplats loss från hornet så går det lätt att komma åt att justera längden genom att sticka ut bakänden av stötstången genom luckan under stabilisatorn.

Jag har också påbörjat bygget av piptunneln. Golvet och väggarna i piptunneln görs av 2 mm balsa och bakre änden har jag tänkt att avsluta med en formgjuten bit som limmas i 45 graders vinkel.
Linkar av plast från Yatsenko sitter i ändarna av stötstången.jpg
Linkar av plast från Yatsenko sitter i ändarna av stötstången.jpg (165.47 KiB) Visad 3209 gånger
Flapsen nålades fast i neutralläget när längden på stötstången justerades in.jpg
Flapsen nålades fast i neutralläget när längden på stötstången justerades in.jpg (151.66 KiB) Visad 3209 gånger
Den färdiga stötstången väger 13,5 gram.jpg
Den färdiga stötstången väger 13,5 gram.jpg (87.76 KiB) Visad 3209 gånger
Luckan under stabben verkar komma att fungera som tänkt.jpg
Luckan under stabben verkar komma att fungera som tänkt.jpg (286.28 KiB) Visad 3209 gånger
Avslutet på piptunneln.jpg
Avslutet på piptunneln.jpg (165.05 KiB) Visad 3209 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport Torsdag 16 mars

En av de saker som påverkar modellens uppförande i luften är roderutslagsförhållandet mellan flaps och höjdroder. På otaliga modeller anges 1:1. Några duktiga piloter som jag pratat med och som använder det förhållandet är bland annat Matthew Colan och Zbyněk Kravčík. Jag ställde också frågan till Frank Wadle i Tyskland om vilket förhållande han använder i sina Yatsenko-modeller och fick svaret 1:1,2

På senare år har jag provat att gå mer åt ca 2:3 vilket jag upplever ge en modell som kantar bättre. Nackdelen är möjligen att de runda manövrerna blir något lidande.
Artikeln om Max Bee (Stunt News JAN/FEB 2013) visar en graf som visar att vid maxutslag så är förhållandet ca 2:2,8. Igor Burger använder dock ett flapshorn med ett logaritmiskt utslag vilket ger kring 1:1 vid små roderutslag.
Frågan är också hur mycket rodrens maximala utslag påverkar? behöver man ha så mycket som 45 grader? Jag minns att maxutslaget på min TP2 (som Anders numera har i sin ägo) var långt ifrån 45 grader men den kantade hur bra som helst ändå.

På min nya modell finns endast ett fästalternativ på hornet vid höjdrordet. Däremot finns ett flertal att välja på vid flapshornet. Tyvärr kommer jag inte ha möjlighet att komma åt att justera där efter att modellen är ihoplimmad - det gäller att tänka till nu med andra ord!
Vilka utslagsförhållanden använder/använde ni andra som läser detta?
Många alternativa hål vid flapshornet.jpg
Många alternativa hål vid flapshornet.jpg (107.13 KiB) Visad 3153 gånger
Maximalt utslag på flapsen är ca 30 grader.jpg
Maximalt utslag på flapsen är ca 30 grader.jpg (128.7 KiB) Visad 3153 gånger
Maximalt utslag på höjdrodret är ca 40 grader.jpg
Maximalt utslag på höjdrodret är ca 40 grader.jpg (136.28 KiB) Visad 3153 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 19 apr 2023, 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Guzzten »

På Traians modell, Evolution, var max utslag ca 30 grader. Mindre flaps än höjd, och den kantade "som fan"! Och den var dessutom INTE känslig i neutralläget, som många modeller kan bli om man har små utslag och mer baktungt (för att kanta bättre).
Den TP jag har nu, som du byggt, har jag inte gjort något med, vad gäller ändrat TP eller roderutslag, den flyger bra. det jag dock ska göra, är att byta handtag, till ett som går att justera på alla sätt, och därmed få andra saker att fungera bättre.

När jag ändrade utslagen på den förra TP jag köpte av dig, så det blev mindre flaps än höjd, så blev den mycket bättre att flyga. Det jag gjorde på den var att minska utslaget på flapsen, och låta höjden vara som den var. Den blev lite mjukare i neutralen, men upplevdes som bättre i fyrkanterna.

Noblern som jag bygger nu, för classic, kommer också ha mindre flapsutslag än höjd. Flapsen är stora på dom flesta stuntmodeller, och slår man ut dom blir det broms, istället för lyft, och en bromsad vinge flyger dåligt. Jag var inne på att sätta ett 4" ok i Noblern, men ändrade mig när jag bestämt att byta handtag. Utväxlingen mellan handen och modellen är viktig den med, har man fel där blir modellen kanske "hoppig" eller "seg". tyvärr kan man ju inte testa om det blir rätt eller fel fören man flyger modellen, och ofta bygger man ju in allt och kan inte göra alla nödvändiga justeringar, om inte modellen är helt isärtagbar och gjord med alla möjligheter till just justering. Min Axioma, som är i Trollhättan hos Thomas, kan man justera mycket i, men inte allt endå. Jag saknar möjligheten att ändra mellan 3 till 4" på oket, och att flytta stötstången på oket typ 15, 20, 25 och 30mm från centrum. Det får väl bli i Stiletton jag bygger sen kanske :)
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport: Söndag 19 mars

Tack Anders för din input i ämnet!

Nu är roderutslagen justerade och jag valde till slut att sätta förhållandet till 3:4. Förhoppningsvis blir det en bra kompromiss.
Stabilisatorn är nu fastlimmad. Tog åter hjälp av min korslaser för att få den parallell med vingen.
Har därefter jobbat med undersidan av modellen. Piptunneln har fått innerväggar och en ny typ av ändavslutning som består av en formgjuten bit 2 mm balsaflak. Har ingen praktisk betydelse men var kul att prova. Sporrhjulet har också kommit på plats. Det är viktigt att det sitter fast ordentligt då modellen krokas fast i sporrstället när jag flyger ensam - vilket är i princip alltid.
Luckan bakom sporrstället är nu klar också. Kanten är skodd med 0,4 mm plywood i ett försök att göra den extra tät. Om olja ändå vill läcka in får jag fundera ut något annat att täta skarven med. Tejp är ett alternativ som kan bli aktuellt.
Stabilisatorn är limmad.jpg
Stabilisatorn är limmad.jpg (227.33 KiB) Visad 3055 gånger
provar en ny variant på piptunnel.jpg
provar en ny variant på piptunnel.jpg (204.94 KiB) Visad 3055 gånger
Förstärkningar som förhoppningsvis är tillräckliga vid sporrställsfästet.jpg
Förstärkningar som förhoppningsvis är tillräckliga vid sporrställsfästet.jpg (186.02 KiB) Visad 3055 gånger
Piptunneln får en innervägg av 2 mm balsa.jpg
Piptunneln får en innervägg av 2 mm balsa.jpg (283.73 KiB) Visad 3055 gånger
Sporrhjul och luckan under stabben är klara.jpg
Sporrhjul och luckan under stabben är klara.jpg (297.35 KiB) Visad 3055 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Johan Rasmussen »

Ruggigt snyggt bygge Niklas!!!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport: Måndag 27 mars

Tack Johan för din trevliga kommentar!
Under veckan som gått har undersidan av kroppen blivit träfärdig. Piptunnelns kanter var det sista som kom på plats. Även översidan av kroppen har kommit långt. Kvar är att runda nospartiet, lite finslipning och att få en fin övergång mot fenan. På tal om fena - Jag har ägnat mig åt att försöka rita en fena till denna modell. En fundering jag har är om det finns en idealisk storlek för fenan. Finns det någon som vet när en fena är ”för stor” respektive ”för liten”?
Jag har en idé om att en fena med stor yta kan hjälpa till med att utjämna linsträckningen vid stark vind.
En annan tro jag har är att en stor fena också ger kroppen mer sidoyta och därmed förbättrad linsträckning i manövrer över huvudet. Finns någon artikel i ämnet? Någon som vet?

På min förra modell provade jag att använda ett Rabe-roder vilket jag upplevde gav en märkbar minskning av propellerns gyroverkan och därmed förbättrad linsträckning. Det var därför ett självklart val att utrusta även den här modellen med ett sådan roder. Hos Lars Roos i Trelleborg finns mångårig erfarenhet av Rabe-rodret och jag fick värdefulla tips av honom i samband med förra bygget. Det finns så otroligt mycket värdefull kunskap att ta till sig i vår linflygvärld och jag är glad och tacksam över att så många experter delar med sig av det de kan med oss andra.
En annan expert jag lånat mycket kunskaper och teknik ifrån är Staffan Ekström. Ett exempel är slipmetoden han använder för att få en bra passning av kabinhuven (av balsa) mot kroppens runda form. Den lärde jag mig genom att läsa ett av hans inlägg här på forumet och har använt den tekniken sedan dess.

Just nu väger modellen ca 50 gram mindre än min förra och den största viktbesparingen har gjorts i kroppen. Ska bli spännande att se om jag lyckas gå i mål med detta.
Undersidan av kroppen är träfärdig.jpg
Undersidan av kroppen är träfärdig.jpg (263.09 KiB) Visad 2894 gånger
Har skissat lite på fenans utseende.jpg
Har skissat lite på fenans utseende.jpg (138.96 KiB) Visad 2894 gånger
Den urholkade kabinen väger 2,9 gram.jpg
Den urholkade kabinen väger 2,9 gram.jpg (254.15 KiB) Visad 2894 gånger
Jag valde att behålla balsan under kabinen.jpg
Jag valde att behålla balsan under kabinen.jpg (259.41 KiB) Visad 2894 gånger
Kroppens ovansida består av fem delar där de två största består av formgjuten 3 mm balsa.jpg
Kroppens ovansida består av fem delar där de två största består av formgjuten 3 mm balsa.jpg (346.94 KiB) Visad 2894 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 31 mar 2023, 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport: Onsdag 29 mars

De två senaste dagarna har ägnats åt att bygga fenan. Jag byggde upp den med 6x6 mm list och plankade den med 1,5mm balsaflak. Placerade också in lite fackverk av 1,5 mm balsa. Skar ut sidrodret ur fenan och monterade förstärkningar där gångjärn och roderhorn ska monteras. Roderhornet byggdes upp av tre lager 0,4mm plywood som limmades samman med CA-lim.
Uppbyggd fena.jpg
Uppbyggd fena.jpg (302.37 KiB) Visad 2795 gånger
Sidroder med lite extra balsa att fästa gångjärn och roderhorn i.jpg
Sidroder med lite extra balsa att fästa gångjärn och roderhorn i.jpg (198.6 KiB) Visad 2795 gånger
Fenan plankad och redo för gångjärn.jpg
Fenan plankad och redo för gångjärn.jpg (293.58 KiB) Visad 2795 gånger
Doftljus från Klotz som doftar ricinolja.jpg
Doftljus från Klotz som doftar ricinolja.jpg (92.65 KiB) Visad 2795 gånger
Lite kuriosa: Doftljus av olika slag har ju varit populärt länge och nu har jag hittat något alldeles speciellt för oss som gillar doften av ricinolja och klassiska förbränningsmotorer. Perfekt att tända en kulen byggkväll mitt i vintern. Eller varför inte ge bort som present till din elflygkompis. Perfekt att tända när saknaden av dimmorna från förbränd ricinolja ute på modellflygfältet blir för stor. :D
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport: Måndag 3 april

Dags att ta sig an en av modellens ”features” - att passa in och montera överdelen av en muffinsform a la Erik Björnwall i nosen! En fin detalj som både ser bra ut och ger extra kylluft till motorn.
Enklast sågar man bort bottendelen av muffinsformen med hjälp av en sliprondell monterad i borrmaskinen. Jag brukar såga av den ca 15-16 mm från ovankanten. För att få ringen centrerad för spinnern brukar jag montera spinnerbakplattan på motorn och kalkera av den mot nosen. Därefter är det bara att börja slipa tills muffinsformen passar. Om man tar det lugnt och metodiskt så brukar det gå fint. Här tycker jag att slipverktygen från Perma-Grit fungerar väldigt bra. Jag har också svarvat till en konisk träkloss av balsa som jag klistrat på en bit slippapper. Den fungerar extra bra på slutet när finliret börjar. Den är också perfekt att använda när framdelen av motorkåpan ska passas in mot nosringen/muffinssformen.
När inpassningen är klar så limmas så småningom aluminiumringen fast med epoxi utblandad med lite microballonger. För att ge extra bra fäste för limmet brukar jag rugga upp aluminiumytan med lite grovt slippapper. Jag väntar dock med limningen tills dess att motorkåpan är klar.
Den här tekniken har jag lärt mig av Staffan och kanske skiljer den sig något från hur Erik gick till väga men den funkar hur som helst bra!

För den som vill prova Eriks muffinsform-teknik så kan man hitta begagnade men fina aluminiumformar av rätt sort på Tradera. Här är ett exempel:
https://www.tradera.com/item/341382/589 ... mar-retro-

Var dock uppmärksam på att de finns i lite olika storlek. Den jag använder ger en luftspalt på ca 1,5 mm när jag använder en 2-tums spinner.
Jag börjar med att rita av spinnerns ytterkontur.jpg
Jag börjar med att rita av spinnerns ytterkontur.jpg (206.34 KiB) Visad 2677 gånger
Bra slipverktyg underlättar när muffinsformen ska passas in.jpg
Bra slipverktyg underlättar när muffinsformen ska passas in.jpg (249.99 KiB) Visad 2677 gånger
Muffinsformen är klar för att limmas men först ska motorkåpan byggas.jpg
Muffinsformen är klar för att limmas men först ska motorkåpan byggas.jpg (217.67 KiB) Visad 2677 gånger
På kanterna limmades 0,4 mm plywood för extra stryktålighet.jpg
På kanterna limmades 0,4 mm plywood för extra stryktålighet.jpg (204.69 KiB) Visad 2677 gånger
Dags för byggets roligaste del - motorkåpan.jpg
Dags för byggets roligaste del - motorkåpan.jpg (305.53 KiB) Visad 2677 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 02 maj 2023, 14:48, redigerad totalt 5 gång.
ErikB
Inlägg: 171
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo

Inlägg av ErikB »

Du förvaltar arvet väl Niklas!
/Erik
Skriv svar