Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Jag skall utveckla mitt lite infantila korta svar :D
Jag tror det kommer att bli svårare och svårare att få tag på de lösningsbaserade lackerna, så därför använder jag den vattenbaserade golvlacken som faktiskt blir väldigt hård, lite talk i sista lagret så blir det en ypperlig porfyllare. Kolfibern inbillar jag mig blir starkare och styvare än papper. Med tre lager golvlack med slipning emellan får man en suverän yta för fortsatta finisharbetet. På just detta planet så blir det fin träning för att få finish på F2B tävlingsflygplanen och se vad grundarbetet väger.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av göran-olsson »

Vattenbaserad golvlack? Något en sjuttiplussare ställer sig väldigt skeptisk till! Men jag kan lära mig en och annan nymodighet! Tror jag. Kanske.
Fast om kemisterna kommer med vattenbaserad soppa så säger jag stopp! :D
Hur är det, har den nån spännförmåga på papper eller siden? Kan man chansa eller bör man hålla sig till det beprövade dope eller spännlack?
Göran
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Streamerhook »

På 70-talet använde Erik Huss och jag vattenbaserad lack som underlag innan klädsel. Man kunde också ha det ovanpå klädsel på plankade vingar.
Det funkade bra. Men var helt värdelöst som spännlack.
Vid ngt årsmöte i SMFF kom jag att prata med friflygare Lars Andersson från Malmö. Han var på något sätt involverad i färgbranschen och han varnade mig för att använda dessa vattenbaserade lacker då de enligt honom innehöll så mycket saker man skulle akta sig för. Visst, de luktade inte men kunde ge upphov till allergier och man skulle akta sig för att få det på huden. Antagligen är väl de vattenbaserade lackerna bättre idag vad gäller gifter, eller ….
Senare återgick vi till cellulosabaserade lacker ……. Som jag än idag använder ….
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

göran-olsson skrev: 27 feb 2022, 08:52 :D
Hur är det, har den nån spännförmåga på papper eller siden? Kan man chansa eller bör man hålla sig till det beprövade dope eller spännlack?
Göran
Jag ber om ursäkt för det jättesena svaret, jag såg det inte förren nu. Nej, den spänner ingenting. På mina nya nu så har jag limmat på mylar över de öppna ytorna och krymt med värme ala combat style. Sedan lackat på kolfiberväv ovanpå detta med golvlacken, efter att jag först mattat ner mylaren med scotchbrite, det fäster fint.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar