SLIS Classic Stunt regler

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Denna tråden är om Classic stuntreglerna. De finns ju i grundtråden men de har försvunnit långt ner, så jag tycker vi skall ha en egen tråd där de står, så de är lätta att hitta. Går det att nåla fast dem överst i denna tråd Staffan?

Nu har den egenutnämnda regel-kommittén (Micke, Nicke och Icke) satt ihop ett regelförslag för Classic.
Här är det:

Svenska regler för Classic Stunt

Syfte
Dessa regler gäller för klassen Classic Stunt där enbart modeller och motorer enligt nedan får användas. Observera att dessa regler enbart innehåller skillnaderna jämfört med de internationella F2B-reglerna.

Modell
Enbart modeller som publicerats eller funnits i byggsats före 1 januari 1970 får användas. Se nästa paragraf för undantag. Modellen ska följa originalritningen och får inte i större omfattning skilja från denna. Vid anmodan ska piloten kunna styrka modellens historia. Modeller som enligt domarnas åsikt inte uppfyller kraven får inte delta.

Undantag från modellkravet
Modeller som publicerats eller funnits som byggsats före 1 januari 1980 kan medges dispens från föregående paragraf. De måste dock finnas med på undantagslistan (se nedan). För att få med en modell på denna lista måste den föreslås och bli godkänd.

Motor
Valfri motor upp till 10 cc (.60) får användas inklusive elmotor. Modeller på undantagslistan får ha en maximal motorstorlek på 6,5 cc (.40). Originalmotorer från ”tiden” utan ljuddämpare behöver inte förses med sådana. Undantag är dock om det fält man använder vid tävlingen har specifika buller- eller ljuddämparkrav. Då måste fältreglerna följas.

Linlängd och diameter
Enligt F2B-reglerna.

Säkerhet
Handlovsrem är obligatorisk. Provdragning enligt F2B-reglerna.

Flygprogram
Flygprogrammet ska följa F2B-programmet inklusive koefficienter.

Domare
Man ska eftersträva att tävlingen döms av en domarpanel om minst 2 personer. Om domare inte finns att tillgå ska de tävlande hjälpa till att döma (i ett roterande schema så att alla piloter är med och dömer).

Antal flygningar
Normalt ska tävlingen flygas med 3 omgångar. Tävlingsledning och de tävlande kan också, före tävlingens start, komma överens om att bara flyga 2 omgångar.

Resultat
Om man flyger 3 omgångar ska summan av de två bästa räknas. Om man flyger 2 omgångar ska den bästa flygningen räknas. Poäng utdelade för elegans och överensstämmelse adderas till resultatet varefter detta divideras med antalet domare och avrundas uppåt till närmaste heltal.

Concouers d’Elegance
Domare och tävlande ska rösta fram tävlingens snyggaste modell. De som deltar i röstningen ska ge poäng till de 3 modeller de anser vackrast enligt skalan 10-5-1 poäng. Alla modeller som deltar i tävlingen rankas enligt röstningsresultatet och plats 1-10 får poäng i en omvänd skala enligt 100-90-80-70… ner till 10. Vid färre än 10 deltagare används samma skala utgående ifrån 100. Dessa poäng adderas till slutpoängen.

Överensstämmelse med original
Varje tävlande får från början 100 poäng. Sedan görs avdrag enligt följande lista:
-10 Icke tidstypisk motor för modellen
-30 Avvikelser i byggmått, t ex förstorad stabilisator
-20 Plastklädsel
-20 Elmotor
-10 Plankad vinge (med eller utan foam) där originalet har sprygelvinge
-10 Modellen är på undantagslistan
Dessa poäng adderas till slutpoängen.

Undantagslista
Nedanstående modeller är tillåtna att användas i Classic Stunt
SIG Akrobat publicerad 1971
SIG Super Chipmunk publicerad 1973
Semo Thunderbird 2. Kom ut 1972.
Version 1. 2020-10-10
Senast redigerad av Michael Palm den 17 okt 2022, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av göran-olsson »

Om man nu ska ha Concours d'Elegance, måste man då inte införa en begränsning för icke-självbyggda modeller?
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av ErikB »

Under "modell" saknar jag ett alternativ som jag tycker bör finnas med: Jag har själv en Mustunt II hängande på väggen; byggd enligt egen ritning 1965-66, flugen och fotodokumenterad samma år. Ingen ritning publicerad på den varianten, ingen byggsats utgiven. Den, eller en nybyggd efter samma ritning, borde jag väl få flyga med om jag skulle få för mig det? Mustunt I finns ju publicerad i Aeromodeller 1964 eller så, så den är ju OK, men version II?

För övrigt håller jag med Görans åsikt Om Concours d´Elegance.
/Erik
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Streamerhook »

Här kommer lite svar på Era frågor:

Javisst ska man ha byggt modellen själv om man ska delta i Concours d´Elegance. Detta framgår redan av reglerna och behöver knappast förtydligas mera.
Så här står det i Classic-reglerna:

""Syfte
Dessa regler gäller för klassen Classic Stunt där enbart modeller och motorer enligt nedan får användas. Observera att dessa regler enbart innehåller skillnaderna jämfört med de internationella F2B-reglerna""


Tittar vi då i Sporting Code Annex 4M så hittar vi:

""4M.1 Concours d’Elégance
At F2B Continental and World Championships the organiser may arrange a contest for registered F2B pilots competing in F2B with own-constructed Class F2B model airplanes. The winner is awarded the FAI Concours d’Elégance Diploma""


Sedan över till Mustunten. Den är ju helt klart publicerad före 1970 och jag kan inte se att det ska ha någon betydelse om det är Mustunt I eller Mustunt II. Så välkommen ut och flyg, Erik!

Huvudsyftet med att flyga Classic Stunt är att vi ska träffas och ha trevligt tillsammans, inte hålla på med hårklyverier. Även om det måste till vissa regler för att hålla det inom några givna ramar.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Guzzten »

Ritning på Mustunt finns här https://plans.modelaircraft.org/product ... t-i-ii-ii/

Jag skulle även vilja ha undantag för Twister och Banshee.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Guzzten. Det finns Mustunt och det finns Mustunt. De du länkar till är en serie mycket välflygande flygplan av den mycket duktige stuntflygaren och stuntflygplanskonstruktören Al Rabe, det finns även en IV. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10945 . De första av Als Mustuntar kom 1973 så de är för sena för Classic. Han hade dock snott namnet från Erik Björnvall som byggt sin Mustunt 1965. Det finns en ritning i första Classictråden på den.
Angående Twister och Banshee i Classic så tycker jag Twistern är för ny. Den kom 1975. Banshee däremot kom ut som byggsats 1971 enl SIG:s timeline, så den är nära och enl Mike Gretz så är den konstruerad och byggd 1969 så den tycker jag vi godkänner.
Nedan snott från Stunthanger:

The short answer is YES the SIG Banshee is classic legal ... IMO.

The in depth answer is that the SIG Banshee is one of those models that straddles the cutoff date (kind of like the AJ Firecat controversy). Here are some facts.

Mike Stott went to work for SIG in August 1969, right after winning Senior stunt at the '69 Nats.
His first assignment was to make some improvements and correct some mistakes in the CL-3 Chipmunk kit.
His next assignments were to draw plans for the SIG Ryan STA, and plans for the SIG series of 4 foam wing R/C sport airplanes, and to design a C/L profile stunter to compete with the Midwest Magician - that was the Banshee.

Exactly what date that Mike began designing the Banshee has been lost to time. The date was never recorded. Why would it be? No one thought it would be important to know the exact date. I can't tell you the exact date I started designing any of my own airplanes.

We do know that production began in early March of 1970, by the dates on some production documents.

Mike Stott's Dad Arnold, who ran the hobby shop in my hometown, took delivery of a dozen Banshee kits from the first production run in late May 1970. That date is firmly in my memory because Arnold gave me one of the Banshee kits as a high school graduation present at that time (I built it and flew it in Senior stunt at the '70 NATS in Glenview).

The first SIG ad for the Banshee came out in the December 1970 Model Airplane News, which would have hit the newstands at the end of October.

Knowing how long it takes to design a new kit and get it ready for production, there is no doubt in my mind that Mike Stott most likely began the Banshee project in 1969.

I also have a very blurry recollection of seeing his prototype when he brought it home to his Dad's shop to show off to us local club members over the holidays.

This is the most accurate history of the Banshee that I know.

One thing for certain, the Banshee is totally in the style of the pre-1970 stunt ships. There is nothing about it that gives it any kind of edge over the older airplanes it was designed to compete with. That is why I always allowed it to fly in Classic at the SIG C/L Contests.

Mike Gretz
SIG Mfg Co
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Guzzten »

En fråga till.
När man, som nybörjare, flyger semistunt, och sedan börjar flyga storstunt, får man inte gå tillbaka till semistunt. Helt förstårligt. Men, om man flyger semistunt idag, och också väljer att flyga Classic, får man fortsätta flyga semistunt, eller räknas det som att man gått över till storstunt?
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Streamerhook »

Anders,
Finns inga regler idag som säger att Du inte får blanda mellan F2B, Semistunt och Classic. Normalt har det ju varit så att de som börjat flyga F2B på en högre nivå inte flyger Semistunt igen. Men de tokar, som tex undertecknad, som inte är speciellt bra i F2B kan ju flyga båda utan att det borde störa någon.

Förr i tiden tror jag det fanns en regel som sa att om man vunnit tre Semistunttävlingar fick man inte flyga klassen mer. Men det var på den tiden då det fanns mer piloter än vad som kunde räknas på fingrarna. Så den regeln existerar inte längre.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Guzzten »

Tack för svaret. Jag tänker mest på dom nybörjare jag skolar fram just nu, dom har ju modeller som dom ska flyga semistunt med, och andra modeller, äldre, som går in i Classic. Då kan jag säga till dom att dom inte blir "bannlysta" om dom flyger båda klasserna.
Bella
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2022, 00:34

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Bella »

Hej
Så SIG Banshee är alltså godkänd i Classic?
Man flyger F2B sekvens i Classic?
Mvh Bella
Skriv svar