Skall vi ta den första byggtråden då

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Michael Palm »

P002.JPG
P002.JPG (87.49 KiB) Visad 14822 gånger
Inspirerad av racern Knotty Girl skall jag bygga en stuntare. Det kommer inte bli någon skalamodell, bara lite inspiration från linjerna. Vi får väl se hur lång tid det tar, jag har ju många projekt på g samtidigt. Måtten blir tagna från Käckhäcken, den flyger bra. Motorn blir en BSV 3000 Concept, den är på strax under 10 cc. Jag experimenterar lite med vingkonstruktioner så denna blir vit frigolit med balsa fram och bakkant, ingen balsaplankning utan bara glasfiber o epoxi direkt på friggon.
Bilagor
reno09_f1_69_T6274.jpg
reno09_f1_69_T6274.jpg (101.27 KiB) Visad 14821 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Michael Palm »

Vinghalvorna har jag redan skurit ut och klätt med glasfiber och epoxi. Nu är det dags för bellkranken.
Bilagor
Två flänskullager ipressade i ett Brodak ok
Två flänskullager ipressade i ett Brodak ok
P003.JPG (109.99 KiB) Visad 14812 gånger
Två bok bitar pålimmade på M4 stången
Två bok bitar pålimmade på M4 stången
P004.JPG (101.58 KiB) Visad 14812 gånger
Lindat med spölindartråd sen epoxi över det
Lindat med spölindartråd sen epoxi över det
P005.JPG (100.3 KiB) Visad 14812 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Michael Palm »

Utledarna lindas med tunn mässinngstråd efter att ett tunt rör trätts på och bockats genom oket.
P006.JPG
P006.JPG (85.58 KiB) Visad 14796 gånger
P007.JPG
P007.JPG (84.92 KiB) Visad 14796 gånger
Efter det så trär jag på krympslang över lindningen. Här är hela paketet med kolfiber stång och kullink, det limmas med epoxi yttre vinghalvan.
P008.JPG
P008.JPG (66.04 KiB) Visad 14796 gånger
Som synes så sticker hårdträbitarna ut på båda sidor av vingen, nästa gång visar jag hur jag gör där.

Hälsn Micke P
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Michael Palm »

Nu har jag limmat ihop vinghalvorna. Hårdträbiten som sticker upp från bellkrankpaketet sätter jag en plyfabit runt (över och undersida) som epoxilimmas fast på den glasfiberklädda vingen. Sedan ett lager glasfiber över skarven och plyfabiten, ca 100mm bred. Plyfabiten kommer emot kroppssidan sen också. Det skall väl hålla hoppas jag.
P1130121.JPG
P1130121.JPG (58.36 KiB) Visad 14741 gånger
Nosen med motorfäste har jag börjat på också, ett himskans mätande och filande för att få det rakt och fint, nejförresten det är inte rakt, motorn får ca 2 graders utåtriktning ju.
P1130125.JPG
P1130125.JPG (71.6 KiB) Visad 14741 gånger
P1130127.JPG
P1130127.JPG (69.49 KiB) Visad 14741 gånger
Det ser lite klent ut vid motorn fortfarande men det kommer mer saker där så det blir stabilt ;)

Hälsn Micke
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Ser väldigt stabilt och fint ut. Vilken härlig motor. Borstlös inrunner, va? Nä, men vilken juste längd på vevaxeln. Det går att göra snygga kåpor med en sådan motor, eller hur?
mvh Gunnar
mvh Gunnar Carlsson
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1130
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Michael Palm »

Jajjamän Gunnar, helt borstlös är den och det är i insidan det händer! :) Jo snygga kåper blir det säkert, men jag skall ha denna sidmonterad. Det är dock en dum konstruktion med venturin på den sidan. Det är inte helt lätt att få till en fungerande design. Hade jag haft den inverterad så måste jag ha ett scoop på ovansidan av kroppen som är avtagbart för att komma åt bränslenål o rör.(och viceversa om den varit stående) Det går inte att stoppa i hela motorn med nål o rör underifrån för det sticker ut. Och det går inte att sticka i motorn ovanifrån för kylflänsarna är bredare. Så därför gör jag en sidmonterad design, med löstagbara kåpor på bägge sidor. Alternativet är ju en typ radialmotorkåpa, helt rund alltså, men då måste man ta av propellern varje gång man skall in till motorn och meka.(om man inte gör kåpan delbar mitt över någon stans) Så min konklusion (fint ord :) ) är att en konventionell motor är mycket lättare att ha i alla hänseenden.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Re: Skall vi ta den första byggtråden då

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Ja, jag tyckte väl att något saknades, man har satt venturin mittemot. Jag minns när jag började med stunt, då var det ju Fox35 som gällde.
Det måste ju vara världens kortaste motor. Man köpte en vevaxelförlängare, Veco, tror jag det var, den var väl 1,5- 2cm lång
om jag inte minns fel. Bara för att inte förgasaren skulle ta i propellern, he he.
Det där ser bra ut Micke .Lycka till.
mvh Gunnar Carlsson
Skriv svar