Weathermantank för frontinsug

Allt om "Weatherman"
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Lelle Nord »

Om inte Moses kommer till berget så.... :?:
Borde detta förbjudas?
Tank och motor
Tank och motor
IMG_20200509_201404_compress1.jpg (108.64 KiB) Visad 14030 gånger

Med en dylik tank kan motorer med frontinsug förses med ett mycket större venturi utan att tappa "suget" starten. De kan därmed konkurrera med bakinsugare på den punkten. :idea:
Nackdelen med en sån här tank är att den är svårare att tillverka(med traditionella metoder) och/eller dyr att 3D-printa(pulversintrat).
Bilderna visar min nya tank formad runt frontboxen på en av mina avlagda combatglödare, en diesel-konverterad Zorro 15. Insuget är 6mm!
Tank och motor på modell
Tank och motor på modell
IMG_20200509_200936_compress44.jpg (115.36 KiB) Visad 14030 gånger
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Lelle Nord »

Vill tillägga att jag inte vill överkomplicera Weatherman och därför gjort detta inlägg.
Tanken gjorde jag bara för jag kan. :D
Kan ytterligare tillägga att vassa bakinsugare inte heller är så billiga och kanske inte lika lätta att få tag på. Palmens blåsa i all ära men i nuläget är annars bakinsugare det självklara valet i jakten på snabbare tider.
Men kanske får blåsan upprättelse framöver, om den modifieras lite listigt och sätts på uniflowröret! :twisted:
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av göran-olsson »

Den här tanken får vi väl kalla Lelles Blåsa, och ni i västra utmarkerna får väl försöka hitta på en förklaring till varför den inte funkar! :P (Det kan ni inte!)
Palmens variant får vi väl kalla Palmens Blåsning för efter närmare studier och diskussioner med Lelle så kan jag bestämt säga att den inte funkar alls. Inte för fem öre. Dreamerhook eller vad han heter får fortsätta drömma. :mrgreen:
I gårdagens gemytliga möte i Västerås var det, tror jag, bara två kärror som körde utan ett coronahost i starten, och det var min egen femma och Lelles enhalva som båda har bakförgasare. Lelles beskrivna fronttank hade säkert också funkat om bara motorn hade deltagit.

Låt oss titta på vad som händer i starten: Vad väger en 2,5cc-kärra? Vi säger 400 gram. Vad är motorns dragkraft på marken? Mät upp med fjädervåg! Den brukar vara runt 1000 gf (gram-kraft). När meken släpper blir alltså accelerationen 1000/400 = 2,5 G (!) Med frontförgasare hamnar tanken vanligen minst 60 mm bakom venturit. (Med bakförgasare blir det bara 20 mm.) Med 2.5 G blir alltså läget detsamma som att köra i testbänk med tanken 150 mm nedanför venturit. Kanske en motor med liten förgasare som ger bra sug klarar det. Men här vill man ju flyga fort, och kör med stor tratt. KAN ALLTSÅ INTE FUNKA!! OBS att det som räknas bara är vätskeytans nivå! (Dvs. uniflowrörets mynning inne i tanken.) Blåsor, överhandsknopar och vad ni vill på matarledningen är betydelselösa. Det borde var och en begripa som lyckats klura ut hur och varför en uniflow-tank fungerar! Och förresten så bör därför uniflow-röret mynna i tankens främre yttre hörn. Jag gjorde härom veckan en välvillig tolkning av Palmens blåsa och trodde den var placerad i luftnings- (uniflow-) röret, framtill vid venturit. Där hade den kunnat göra nytta under förutsättning att vätskeytan befinner sig där vid släppet. I Goodyear gjorde ju Per Ehnvall så, och där funkar det därför att meken släpper omedelbart efter start, innan blåsan hinner tömmas. I Weatherman skulle man kunna koppla på en yttre hjälptank som man kopplar loss direkt innan släppet. DETTA ÄR ETT TIPS OM NÅT SOM LÄTT KAN PROVAS, SÄTT IGÅNG!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Streamerhook »

Micke och jag har ju lyckats perfekt........ Ni lägger tid på Palmens blåsa istället för att göra vettiga saker. Taktiken fungerade! Mission completed!
PS. Man skrattade åt Kopernikus och Galilei också, innan ....... DS :shock: :?
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av göran-olsson »

Streamerhook skrev: 10 maj 2020, 15:41 Micke och jag har ju lyckats perfekt........ Ni lägger tid på Palmens blåsa istället för att göra vettiga saker. Taktiken fungerade! Mission completed!
PS. Man skrattade åt Kopernikus och Galilei också, innan ....... DS :shock: :?
Jaha, ni har ju i så fall spenderat massor av lödning, glasfibergjutning, ombyggnad av kärror, osv, med syftet att få Lelle och mig att ödsla några meningar om saken. Vill gärna se mera av den sortens satsningar! Det är nog Blaise Pascal som skrattar åt er från sin himmel. Han formulerade hydrostatiken, läran om hur tryck förmedlas genom vätskor, runt mitten av 1600-talet...
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Guzzten »

Jag har 2mm silikonslang till min Rossi.60 med 9,5mm insug. Inga blåsor eller annat, och den här inget fuffens för sig. Och den går fort med....
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Michael Palm »

Vetenskap hit och vetenskap dit, den fungerar bevisligen på mina flygplan. De sa att humlan inte kunde flyga. Detta räknades ut på 1930 talet av tyska vetenskapsmän. Det tog ända till 1990 talet innan vetenskapen kunde räkna ut hur humlan kunde flyga. Så, om ca 60 är så bevisar de att blåsan fungerar. Jag får upprättelse postumt då.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Lelle Nord »

Ni missar ju själva poängen, dom kan gå ännu fortare!
Lelles Blåsa? Hmm. Snarare Lelles Ringm....l. :oops:
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av Lelle Nord »

Hmm. Blev lite tyst i ämnet. Tankar som nu byggs om istället?
Det är mer upplyftande och inpirerande med rekordeliga och ingenjörsmässiga analyser än man kan tro. Väl förklarat Göran!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Weathermantank för frontinsug

Inlägg av jerker »

:roll: En kille som jobbat i Rymden slår man inte på fingrarna! Bra förklarat Göran O. :D
Skriv svar