ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Streamerhook »

Sitter tanken med kardborreband? Blir inte det kladdigt och sunkigt av bränslet?
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Affe Lindholm »

Toppensnygg Niklas
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Tack Alf! Det ska bli intressant att jämföra TG:n med mina tidigare modeller. Min gissning är att den tunnare vingprofilen kommer innebära att jag kommer få minska ner på propellerstigningen.

Mitt svar till dig Ingemar är att det naturligtvis finns en risk för oljekladd i tankutrymmet om headern skulle läcka igen men vanligtvis är det inga problem alls.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av jerker »

:roll: Fint jobb!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Provflygning av en ny modell.
Som jag skrivit om tidigare så blev min TG klar för några veckor sedan. Har sedan dess förgäves väntat på leverans av en ny motor från Randy Smith avsedd för modellen.

Kom igång ganska sent med flygträningen den här säsongen. Finisharbetet på min Thundergazer och pandemin har kommit emellan. Har i alla fall flugit några gånger med min TP och provat en ny tank för att få jämnare gång i manövrerna med lyckat resultat.

Var ute och flög med min TP i går förmiddag och när jag kom hem kände jag att tiden var mogen för att flytta över motorn till min Thundergazer. Jag monterade tanken och kollade tyngdpunkten. Har inget bra verktyg att mäta tyngdpunkten med så jag höll modellen med ett finger under vardera vinghalva. Misstänkte att modellen var en gnutta baktung så jag skruvade på en tung spinner på motorn för säkerhets skull.
Stoppade i samma mängd tippvikt som i min TP. Skulle ju använda samma linor och motor så det kändes som en bra utgångspunkt.
Utledarna sattes ett snäpp bakom det som anges på ritningen för att vara på säkra sidan.

Vid 9-tiden idag åkte jag ut till fältet och satte igång med lite förberedelser.
Fyllde upp halva tanken och körde motorn på marken först. Vände och vred på kärran för att vara hyfsat säker på att tanken satt något så när på rätt höjd. Kollade över alla skruvar så att inget satt löst.
Kopplade på mina vanliga 64-foots linor och kollade att neutralläget kändes ok.
Tankade full tank och slog igång.
Modellen rullade iväg och lättade efter några meter. Väl uppe i luften märkte jag att den var framtung.
Gjorde några enkla mjuka wingovers men den var för trög för att göra något annat med.

I flygning nummer två bytte jag till en 20g lättare spinner och fyllde bara upp halv tank. Det blev ett steg i rätt riktning.
I flygning nr tre provade jag att stoppa i 7g bly bak i modellen. Linsträckningen var mer än vad som behövdes och utledarna flyttades därför fram ett steg. Den här gången trodde jag att det skulle bli bra och tankade full tank. Tyvärr var modellen fortfarande framtung och trögstyrd.
I mitt fjärde och sista flygförsök skruvade jag ditt ytterligare två blybitar men trots att jag plockat bort 20g i nosen och lagt till 21 g i bakpartiet så kändes modellen ännu för trögstyrd. Attans!

Vinden hade tyvärr ökat succesivt hela förmiddagen och det var nu inte längre läge att fortsätta flyga.
Det lilla jag jag sett av modellen efter några manövrar verkar lovande. Speciellt glidet vid landningen är märkbart bättre än min gamla modell.
Bilagor
TG_efter provflygning.jpg
TG_efter provflygning.jpg (429.73 KiB) Visad 9411 gånger
Kör motorn på marken.jpg
Kör motorn på marken.jpg (421.22 KiB) Visad 9411 gånger
Första start med tung spinner.jpg
Första start med tung spinner.jpg (402.29 KiB) Visad 9411 gånger
Motor och tank monterade.jpg
Motor och tank monterade.jpg (371.25 KiB) Visad 9411 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Michael Palm »

Större hanďtag?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland

Inlägg av Niklas_L »

Tillsvidare använder jag mitt handtag som jag använder till min TP (GT40). Tänkte prova Paul Walker handtaget så småningom men väntar fortfarande på leveransen från Randy.
Hade samma inställning på handtaget idag men jag kan nog öka avståndet mellan linorna för att göra modellen lite mer vändbar.
Skriv svar