Mills-motor med mysko ingravering

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av göran-olsson »

Med Weatherman i åtanke ropade jag nyligen in en indiengjord Mills 1.3 på Tradera. Säljare var Skåne Hobby AB. Vevhuset har en handgjord ingravering. Överst står Mills 1.3, inget att förvånas över, men under detta ett namn som jag tyder som Jörgen Finn. Så jag frågade honom på FB och han visste inte ett dyft! Kan någon förklara? Har vi fler Jörgen Finn i våra kretsar? Jag bifogar bild på hela motorn och närbild på gravyren. Förgasarröret saknas, ett sånt hamnar i att-göra-kön.

Göran
Bilagor
Mills.jpg
Mills.jpg (159.19 KiB) Visad 12154 gånger
jf.jpg
jf.jpg (56.07 KiB) Visad 12154 gånger
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av göran-olsson »

JAJAMEN! :) :) :) Då har denna gåta fått sin lösning! Det var Ingemar som lyckades gräva fram det hela. Men det krävdes att jag gav honom den fullständiga ingraveringen. På motsatta sidan fanns nämligen inristat ett nummer som jag först tänkte var ett serienummer, men som jag sen upptäckte såg ut som ett personnummer: yymmdd-nnnn (bortredigerat). Ingemar lyckades få fram att det tillhörde en vid namn Jörgen Einar Farm, i Lund! Och det är ju faktiskt Farm det står, mitt Finn var en felassociation! Denne Farm avled tydligen förra året, så det hela hänger ihop. Ytterligare grävning på nätet visar att han var medlem i SMOS och skrev artiklar i Oldtimer. Så en Weatherman blir ju inte helt fel... Sen får vi väl ge Ingemar tillnamnet Sherlock... :mrgreen: Och hylla nyttan med detta forum! :)
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av Michael Palm »

Trevligt. Kul att ha en motor med proviniens!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av patternmaster »

Och från Skåne dessutom, det måste ju höja värdet!
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av göran-olsson »

Skåne, ja, då kommer den väl att gå med ett skorrande RRR! :lol: Om inte min stockholmska förgasare får den at vina med ett eeee :mrgreen:
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av göran-olsson »

Nu har Myskomillsen försetts med förgasare och tank med uniflow-funktion. Apotekets doseringsmuggar är inte bara bra för att blanda epoxy i, man kan göra tankar av dem också! Har ju gradering i ml, även om den nu inte stämmer då rörmokeri och fästskruvar har snott volym. Provkörs så snart vädret tillåter.
Bilagor
mills_med_tank.jpg
mills_med_tank.jpg (100.3 KiB) Visad 12067 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Mills-motor med mysko ingravering

Inlägg av Streamerhook »

Men vad ska Du då ha när Du ska dosera Din medicin?
Skriv svar